Mycket nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bimmern
    • October 2018
    • 19

    Mycket nitrit

    Hej! Har ett akvarium på 96 lite och nu är de så att jag har fått hög nivå av nitrit, köpte ett dropptest idag och det visade på det orangea (3,0ml) när jag kom hem så hade en av mina mollys dött, är orolig för resten av invånarna nu. Vet att för att bli av med nitritet så bör man byta vatten varje dag i typ 1v men blir inte klok på hur mycket man ska byta ungefär, man vill ju att bakterierna ska växa till sig men jobbar man inte lite emot bakterierna om man byter ca 50% varje dag som en del säger att man ska? Bytte 20 l idag o hällde i lite salt och happy lite filtermedia hoppas de blir bättre snart. Nån som har nått tips som hjälp på traven? Mvh.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Jo precis du rubbar balansen med stora och många vattenbyten så det är ingen lösning på nitritproblem men en akutåtgärd om nitriten går i taket!
    Det finns bakteriepreparat som snabbt kan få kontroll på nitritnivån.
    Salt minskar skadeverkningen från nitrit så det är en bra åtgärd Men frågan är varför du har nitrit!?
    Är det nystartat? Hur är det med fungerande filter? Du måste totalstoppa maten nu tills du fått ner nivån till noll igen!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Bimmern
      • October 2018
      • 19

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Jo precis du rubbar balansen med stora och många vattenbyten så det är ingen lösning på nitritproblem men en akutåtgärd om nitriten går i taket!
      Det finns bakteriepreparat som snabbt kan få kontroll på nitritnivån.
      Salt minskar skadeverkningen från nitrit så det är en bra åtgärd Men frågan är varför du har nitrit!?
      Är det nystartat? Hur är det med fungerande filter? Du måste totalstoppa maten nu tills du fått ner nivån till noll igen!
      Är hyfsat nystartat är ca 2 veckor nu körde utan fisk första veckan o nu har ja 2 malar o 2 Molly som idag blev 1. Har ett eheim 2008 tror jag var ett helt akvariekitt jag köpte o den flyttar vatten rätt bra. Har även slutat mata helt nu. Vad heter dessa bakteriepreparat finns dom i vanliga zoobutiker?

      Kommentar

      • Bimmern
        • October 2018
        • 19

        #4
        Funkar typ tetra safe start?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          tar ungefär 1 månad för nitrifieringen att komma igång ordentligt. Du har har så pass lite fisk så mycket mat behövs inte! Sen finns det preparat i alla fiskaffärer och en vet jag heter sera bio nitrtivec men det finns flera märken men blanda inte ihop det med vattenberedningsmedel för den innehåller inte uppstartsbakterier!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av Bimmern
            Funkar typ tetra safe start?
            Absolut
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Bimmern
              • October 2018
              • 19

              #7
              Tack så mycket ska åka till djuraffären idag o se om ja hittar nått medel, slängde i lite extra tetra safe start igår får se om de gör nån skillnad.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                Tips: https://tropica.com/en/guide/get-the...rt/growing-in/

                Kommentar

                • stefant
                  • January 2009
                  • 783

                  #9
                  3,0 mg/L nitrit klassas av Sera som "farligt" och jag skulle göra vattenbyten tills nivån kom ner under 2,0 mg/L i alla fall i och med att det är fiskar i. Fast inte precis efter att man har tillsatt bakterier som då åker omkring i vattnet, men annars sitter bakterierna i filter och på grus/sand etc. så att man byter vatten ska inte påverka dem. Om du har 3,0 mg/L nitrit och byter 50% vatten så blir det ju 1,5 mg/L. Nitrifikationen är väl igång eftersom ammonium omvandlats till nitrit, men nitrit är ju det farliga ämnet.

                  Kommentar

                  • Bimmern
                    • October 2018
                    • 19

                    #10
                    Ursprungligen postat av stefant
                    3,0 mg/L nitrit klassas av Sera som "farligt" och jag skulle göra vattenbyten tills nivån kom ner under 2,0 mg/L i alla fall i och med att det är fiskar i. Fast inte precis efter att man har tillsatt bakterier som då åker omkring i vattnet, men annars sitter bakterierna i filter och på grus/sand etc. så att man byter vatten ska inte påverka dem. Om du har 3,0 mg/L nitrit och byter 50% vatten så blir det ju 1,5 mg/L. Nitrifikationen är väl igång eftersom ammonium omvandlats till nitrit, men nitrit är ju det farliga ämnet.
                    Jag bytte vatten igår och la i ganska mycket tetra safe start är de lungt o byta typ 30% idag med då?

                    Kommentar

                    • stefant
                      • January 2009
                      • 783

                      #11
                      Du kan ju göra ett nitrit-test först och kolla hur det ligger till

                      Kommentar

                      • Bimmern
                        • October 2018
                        • 19

                        #12
                        Ursprungligen postat av stefant
                        Du kan ju göra ett nitrit-test först och kolla hur det ligger till
                        Gjorde test och var fortfarande lite högt så bytte typ 20l men är för högt idag med. Bara fortsätta tills det ör borta?

                        Kommentar

                        • stefant
                          • January 2009
                          • 783

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bimmern

                          Gjorde test och var fortfarande lite högt så bytte typ 20l men är för högt idag med. Bara fortsätta tills det ör borta?
                          Ja, så gör jag när det är fiskar i eftersom de inte mår bra av nitrit. Det är jobbigt men jag vet inte hur man ska göra på annat sätt. Man kan ju starta upp akvariet utan fiskar också (fishless cycle) och då gör det inte så mycket om det blir mycket nitrit. Bakteriepopulationen växer till efter hand och omvandlar nitriten till nitrat. Andra har kanske andra råd.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #14
                            Att göra vattenbyten kan vara en björntjänst... Som du märker har du lika hög nitrit FAST du bytt vatten! Hade du inte bytt så är chansen större att nitriten hade sjunkit lite... Salt tillsätter du ju redan och det är det bästa du kan göra tills du kommer över en flaska bakterier eller ett inkört filtermaterial att krama ur!

                            Jag blir ibland påhoppad för jag avråder från massiva frekventa vattenbyten vid nitrit men nitrit funkar inte på det vis som våran logik tycker den borde göra, vår logik är att byta byta byta, men icke en smart idé!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Bimmern
                              • October 2018
                              • 19

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Att göra vattenbyten kan vara en björntjänst... Som du märker har du lika hög nitrit FAST du bytt vatten! Hade du inte bytt så är chansen större att nitriten hade sjunkit lite... Salt tillsätter du ju redan och det är det bästa du kan göra tills du kommer över en flaska bakterier eller ett inkört filtermaterial att krama ur!

                              Jag blir ibland påhoppad för jag avråder från massiva frekventa vattenbyten vid nitrit men nitrit funkar inte på det vis som våran logik tycker den borde göra, vår logik är att byta byta byta, men icke en smart idé!
                              Var på djuraffär igår o tänkte köpa bakterier men fick inte de för hon tyckte jag skulle bytta vatten varannan dag ungefär tänkte åka till en annan idag o köpa där.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...