Mycket nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #16
    Ursprungligen postat av Bimmern

    Var på djuraffär igår o tänkte köpa bakterier men fick inte de för hon tyckte jag skulle bytta vatten varannan dag ungefär tänkte åka till en annan idag o köpa där.
    Ok.. det låter ju som den tjejen i affären lider av en psykisk sjukdom eller nåt?

    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Bimmern
      • October 2018
      • 19

      #17
      Ursprungligen postat av åheim
      Ok.. det låter ju som den tjejen i affären lider av en psykisk sjukdom eller nåt?
      Jo nått sånt. Köpt idag iaf. Köpte akvariet som ett paket nytt från djuraffären och såg nu att pumpen jag har är en eheim 2008 och den är till max 60 l, jag har ju 100 l skulle de inte kunna vara så att detta kan ha med saken att göra?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #18
        I längden kan det leda till problem, iallafall om du ska ha mer än de 4? fiskar du har nu...

        Men i nuläget är nystartat så hade inget filter i världen kunnat motverka det här eftersom det inte finns nyttobakterier i tillräcklig mängd. Men en god idé att kolla ut ett större för framtiden.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #19
          Ursprungligen postat av åheim
          Att göra vattenbyten kan vara en björntjänst... Som du märker har du lika hög nitrit FAST du bytt vatten! Hade du inte bytt så är chansen större att nitriten hade sjunkit lite... Salt tillsätter du ju redan och det är det bästa du kan göra tills du kommer över en flaska bakterier eller ett inkört filtermaterial att krama ur!

          Jag blir ibland påhoppad för jag avråder från massiva frekventa vattenbyten vid nitrit men nitrit funkar inte på det vis som våran logik tycker den borde göra, vår logik är att byta byta byta, men icke en smart idé!
          Varför skulle nitrithalten sjunka? Sannolikt hade den varit ännu högre om han inte bytt vatten?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #20
            Ursprungligen postat av stefant

            Varför skulle nitrithalten sjunka? Sannolikt hade den varit ännu högre om han inte bytt vatten?
            Precis, Varför? det är ju inte logiskt för vårat tankemönster. eller hur? Jag kan inte redogöra i detalj varför ett vattenbyte riskerar att resultera i en ännu högre nitrithalt än innan byte!
            Men Ett "moget" akvarievatten innehåller en drös med microorganismer och kolloider och den troligaste orsaken är att dessa bromsar spridningen av nitriten i det fria vattnet samt att tillväxten av nedbrytningsbakterier kan ske i en högre takt i ett "moget" vatten. Vattnet som kommer ur kranen gynnar inte tillväxten av bakterier!

            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2883

              #21
              Enda möjligheten man har som jag ser det är att försöka komma åt filtermedium från ett ingånget akvarium, eller utföra täta vattenbyten för att späda ut nitriten tills problemet avtar.

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                #22
                Ursprungligen postat av åheim
                Precis, Varför? det är ju inte logiskt för vårat tankemönster. eller hur? Jag kan inte redogöra i detalj varför ett vattenbyte riskerar att resultera i en ännu högre nitrithalt än innan byte!
                Men Ett "moget" akvarievatten innehåller en drös med microorganismer och kolloider och den troligaste orsaken är att dessa bromsar spridningen av nitriten i det fria vattnet samt att tillväxten av nedbrytningsbakterier kan ske i en högre takt i ett "moget" vatten. Vattnet som kommer ur kranen gynnar inte tillväxten av bakterier!
                Man skulle behöva två akvarium jämte varandra med hög nitrithalt och sedan göra vattenbyte på det ena för att senare mäta nitrithalten igen i de båda akvarierna för att se om detta stämmer. I ett nystartat akvarium är vattnet knappast "moget". Visst innehåller vattnet (som allt annat) mikroorganismer men nitrifikationsbakterierna sitter främst på ytor, till exempel i filtret om man har ett sådant. Vattnet som kommer ur kranen motverkar bakterietillväxt eftersom det innehåller klor. Kloret bör man få bort och lämpligen använder man då vattenberedningsmedel. Är nitrithalten för hög i akvariet tycker jag man ska byta vatten för att späda ut det som Sleaper också säger eftersom vi är skyldiga att se till att våra fiskar inte far illa.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #23
                  Som att hugga i sten men förhoppningsvis finns det någon som är mottaglig

                  Klistrar in råden som ges av Zoopet under artiklar i Zoppet bas:
                  Hur undvika nitrit?
                  1/ Ha få fiskar i akvariet första månaden (fler om bakteriekultur tillsätts).
                  2/ Mata sparsamt (speciellt första månaden).
                  3/ Öka inte belastningen på akvariet hastigt (dvs. släpp inte ner för många fiskar samtidigt).
                  4/ Tillsätt en bakteriekultur.

                  Hur bli av med nitrit?
                  Om man följer ovanstående regler är risken minimal för att man skall få nitrit i akvariet. Om man trots detta drabbas finns det några knep för hur man skall bli av med det.
                  1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
                  2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
                  3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
                  4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.
                  Senast redigerad av åheim; 25 January 2019, 09:54.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2883

                    #24
                    Vet inte ifall man går igenom råden i Zoopet med viss regelbundenhet? Nya rön kommer ju fram och gamla sanningar får omvärderas osv. Man kanske får kolla på flera ställen på nätet och bilda sig en uppfattning.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Precis, Varför? det är ju inte logiskt för vårat tankemönster. eller hur? Jag kan inte redogöra i detalj varför ett vattenbyte riskerar att resultera i en ännu högre nitrithalt än innan byte!
                      Men Ett "moget" akvarievatten innehåller en drös med microorganismer och kolloider och den troligaste orsaken är att dessa bromsar spridningen av nitriten i det fria vattnet samt att tillväxten av nedbrytningsbakterier kan ske i en högre takt i ett "moget" vatten. Vattnet som kommer ur kranen gynnar inte tillväxten av bakterier!
                      Instämmer.
                      Försiktig matning och en bakteriekultur är det jag skulle satsa på i första hand
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Bimmern
                        • October 2018
                        • 19

                        #26
                        Har inte matat på ett par dar nu och hällt i skapligt med bakteriekultur, är väll bara o vänta o se hur de går.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13123

                          #27
                          En bakteriekultur brukar kunna få bort nitriten på nån timme...
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Bimmern
                            • October 2018
                            • 19

                            #28
                            Ursprungligen postat av åheim
                            En bakteriekultur brukar kunna få bort nitriten på nån timme...
                            Isåfall gick nått snett för är lika illa idag med... hällde i resten av flaskan nu, flaskan var till 120 liter. Har ett kar till som jag tänkte starta nu men tänkte ta sand direkt från Vättern (vet att det ej är lagligt) skulle de funka om man kokar upp vatten o häller i hinken med sand o sköljer rent? En kollega kör vättersand därför ja tänkte göra så.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Ursprungligen postat av åheim
                              En bakteriekultur brukar kunna få bort nitriten på nån timme...
                              Fast olika bakteriekulturer fungerar olika. En del snabbt, andra lite mer långsiktigt.
                              Jag har ingen erfarenhet av hur de olika fabrikaten funkar. Har dock själv testat Dupla Bacter och om jag med den dubblade den rekommenderade dosen så försvann nitriten på mindre än 1 timma.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Bimmern
                                • October 2018
                                • 19

                                #30
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Fast olika bakteriekulturer fungerar olika. En del snabbt, andra lite mer långsiktigt.
                                Jag har ingen erfarenhet av hur de olika fabrikaten funkar. Har dock själv testat Dupla Bacter och om jag med den dubblade den rekommenderade dosen så försvann nitriten på mindre än 1 timma.
                                Använde tetra bakteriekultur då de var det enda som fanns, blev inte nått bättre sen igår så hällde i resten får väll se om de hjälper annars vet ja inte va ja ska hitta på mer.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...