Varför sjunker kH-värdet i mitt kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    Varför sjunker kH-värdet i mitt kar?


    Vill sedan gammalt minnas att man skall ligga på lägst 3 i kH, för att inte riskera kraftiga pH-svängningar.
    Vårt kranvatten har kH 9-10 och jag önskar ligga på 4-6.

    Jag har tidigare blandat in egettillverkat Osmosvatten vid vattenbyten, för att just sänka kH och gH. För att på så sätt få både diskus men inte minst växterna i karet att må bättre.

    Då jag de senaste månaderna upplevt att jag inte lyckas sänka pH till det värde jag önskar, 7, så började jag mäta kH noggrannare.
    Det visade sig då att det låg för lågt. 2-3.
    Varpå jag slutade att blanda i Osmosvatten (temporärt tänkte jag) samt bytte ut en hel del av akvarievattnet mot enbart kranvatten vid ett par tillfällen. Nådde då ca kH 5.
    Döm om min förvåning när kH sedan sjunkit igen, vid mer än ett tillfälle (efter vattenbyten a la ovan).
    Det kan jag inte förklara. Kan (!) karbonathårdhet "försvinna ur vatten"??

    Min pH-anläggning (CO2-tub med digital styrning) lyckas nu sällan nå ner till det intervall som det är inställt på, 6.90-7.10 utan ligger ofta på 7.15-7.30... och då pratar vi ändå även efter natt.
    Å yes... jag kalibrerar min pH-anläggning löpande.

    ?
    Using Tapatalk
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Något i karet som buffrar starkt? Seiryustone eller annat kalkhaltigt material? KH kan ju minska om du filtrerar över torv eller tillsätter annan syra än CO2, kan jag tänka mig.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      En del växter kan ju också "käka" karbonater i brist på CO2 och på så sätt minska karbonathårdheten. Inte troligt i detta fallet eftersom du tillsätter CO2..

      Kommentar

      • TommySt

        • January 2014
        • 208

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        En del växter kan ju också "käka" karbonater i brist på CO2 och på så sätt minska karbonathårdheten. Inte troligt i detta fallet eftersom du tillsätter CO2..
        Hmmm... apropå käkande växter... Långskott månne men är det dags att öka trycket gällande annan växtnäring (läs: PMDD) igen kanske?
        Då jag haft (annan tråd här i forumet) stora bekymmer med Cyanobakterier så slog jag, som en av några olika åtgärder, till bromsen och har i det närmaste gått ner till 0 i annat gödningstillskott (än CO2) just nu. Sen ett antal veckor/månader tillbaka.

        Kan det ha sin betydelse, för kH i det här fallet...?
        Using Tapatalk

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Nej, det tror jag inte har någon betydelse för att KH har blivit lägre. Kanske inte ens är något bekymmer. Det som däremot låter konstigt i mina öron är du har svårt att få ner pH till önskad nivå när det ju ändå inte verkar finnas något som buffrar?

          Kommentar

          Arbetssätt...