Med eller utan avsyrningsfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffeplåt

    • September 2018
    • 20

    Med eller utan avsyrningsfilter?

    Hej!
    Försöker justera in en co2 anläggning till ett växtkar. (gastub+timer)

    Jag har tillgång till två typer av vatten, (egen brunn) som jag kan köra med eller utan filter. (fräter på vattenledningarna.)

    Med filter mäter jag:
    pH7.8
    Kh7
    Gh 8+

    Utan filter:
    pH6.8
    Kh7
    Gh0?

    Gh mättes med sticka så det kanske inte är att lita på.

    Växter och fiskar från Sydamerika är tanken.

    Vilket vatten ska jag välja?
    ​​​​​
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2882

    #2
    Spontant tänker jag utan filter, om nu inte filtret tar bort något annat också som kanske ställer till det?

    Kommentar

    • Stoffeplåt

      • September 2018
      • 20

      #3
      Tror faktiskt bara att filtret höjer pH och hårdhet.(GH) men kopparutfällningen minskar ju givetvis också..
      Det som är tanken med filtret.
      Tror dock inte att det blir några skadliga mängder för fiskarna på dom litrarna jag kör utan filter.

      Behöver man öka GH något om det nu stämmer att det är noll? (Väntar på dropp test.)

      ​​​​​

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2882

        #4
        Har själv aldrig mätt totalhårdheten, men jag tror inte att det är något att oroa sig för. GH0 låter lite som mätfel? Men vid GH under 1 an kan ju tillsätta kalcium och magnesium i efterhand ifall man märker en brist hos växterna, ifall det är ett växtakvarium det gäller.

        Kommentar

        • Stoffeplåt

          • September 2018
          • 20

          #5
          Ok!
          Kollade nyss mitt vattenfilter som installerades för ca fyra år sen.

          Det visade sig att klåparen som installerade det hade dragit alla rör fel men firman som gjorde det skulle fixa till det ganska omgående!
          (killen som installerade det hade fått sparken för länge sen)

          Får väl vänta nån vecka eller två innan nya test.

          Överallt skrivs det om hur viktigt ett stabilt pH är men både i naturen och när man kör med co2 kan det ju flukturera väldigt mycket!?
          Är Kh så viktigt egentligen eller vad räknas som pH crash egentligen?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Stoffeplåt
            Ok!
            Överallt skrivs det om hur viktigt ett stabilt pH är men både i naturen och när man kör med co2 kan det ju flukturera väldigt mycket!?
            Är Kh så viktigt egentligen eller vad räknas som pH crash egentligen?
            Nja, i naturen så fluktuerar väl inte pH så mycket!

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Stoffeplåt

              • September 2018
              • 20

              #7
              Okej!
              Hittade något när jag letade efter flukturerande pH...

              ​​​​​​
              ​"There is a widespread concern that the pH swings from CO2 injection may hurt livestock. ​The main reason why pH stability is important in aquariums is that pH levels normally reflect alkalinity (KH levels/carbonate hardness) which affects fish/livestock osmoregulation. Sensitive shrimp for example, are affected by sudden changes in carbonate salt concentrations in water and dislike KH swings of more than 3 degrees in a short time span. (This would be also reflected in the pH changing rapidly in a short time). However, if pH is changed without a change in KH, as in the case of CO2 injection, the swings in pH do not impact livestock."

              Kanske inte är så farligt om pH svänger när man tillsätter co2 då?

              Kommentar

              • Stoffeplåt

                • September 2018
                • 20

                #8
                Vill gärna slippa bry mig om vattenvärden så mycket men ju mer man läser ju osäkrare blir man.
                Körde ju mäsk med s
                ​​​​

                Kommentar

                • Stoffeplåt

                  • September 2018
                  • 20

                  #9
                  Samma ofiltrerare vatten för runt tolv år sen och växterna bubblade och fiskarna trivdes...

                  Nästan för mycket fakta att läsa på nätet numera ..

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2882

                    #10
                    Ursprungligen postat av Stoffeplåt
                    Okej!
                    Hittade något när jag letade efter flukturerande pH...

                    ​​​​​​
                    ​"There is a widespread concern that the pH swings from CO2 injection may hurt livestock. ​The main reason why pH stability is important in aquariums is that pH levels normally reflect alkalinity (KH levels/carbonate hardness) which affects fish/livestock osmoregulation. Sensitive shrimp for example, are affected by sudden changes in carbonate salt concentrations in water and dislike KH swings of more than 3 degrees in a short time span. (This would be also reflected in the pH changing rapidly in a short time). However, if pH is changed without a change in KH, as in the case of CO2 injection, the swings in pH do not impact livestock."

                    Kanske inte är så farligt om pH svänger när man tillsätter co2 då?
                    När man kör CO2 med controller så bibehålls stabilt pH. I ett akvarium med mycket växter och bra belysning utan CO2 skiftar pH mellan morgon och kväll, lägst på morgon och högst på kvällen. När jag gör delvattenbyte i mina akvarier med CO2 tillförsel blir det också en tillfällig men snabb svängning av pH uppåt, inget jag märkt påverkat fiskarna dock.

                    Kommentar

                    • stefant
                      • January 2009
                      • 783

                      #11
                      Ursprungligen postat av Stoffeplåt
                      Hej!
                      Försöker justera in en co2 anläggning till ett växtkar. (gastub+timer)

                      Jag har tillgång till två typer av vatten, (egen brunn) som jag kan köra med eller utan filter. (fräter på vattenledningarna.)

                      Med filter mäter jag:
                      pH7.8
                      Kh7
                      Gh 8+

                      Utan filter:
                      pH6.8
                      Kh7
                      Gh0?

                      Gh mättes med sticka så det kanske inte är att lita på.

                      Växter och fiskar från Sydamerika är tanken.

                      Vilket vatten ska jag välja?
                      ​​​​​
                      GH 0 troligen mätfel som nämnts eftersom karbonathårdheten (KH) är en del av den totala hårdheten (GH).

                      Kommentar

                      • Stoffeplåt

                        • September 2018
                        • 20

                        #12
                        Mätte nyss kh i karet och där ligger det på 11.
                        Fortfarande 7 i kranen!
                        Inget ska vara kalkhaltigt men kanske ska testa filtermedium och grus med syra ändå...
                        Fungerar vanlig ättika att testa med eller måste det vara starkare grejer?

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2882

                          #13
                          Ättika ger nog inget resultat. Krävs saltsyra eller nåt. Filtermedium är förhoppningsvis inerta och borde inte påverka vattnet. Gruset kan man få en aning om bara genom att titta på hur det ser ut. Så kallad engelsk sjösten innehåller ju kalk vilket man också kan gissa sig till bara genom att studera färg osv.

                          Kommentar

                          • Stoffeplåt

                            • September 2018
                            • 20

                            #14
                            Hade en flaska ph/kh minus liggandes.
                            Hällde i i omgångar till jag landade runt 5 i kh.
                            Jäklar vad växterna började bubbla på ett par timmar! Verkar ju som att ett lågt kh kan göra underverk för co2 halten, tyckte redan att jag låg högt på bubbelräknaren utan större effekt men nu kanske jag kan stänga ventilen lite istället!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...