Dammigt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Dammigt!

    I mitt 200 liters som varit i gång flera år har det uppstått ngt slags damm det senaste halvåret. Det sätter sej på växterna. Vattnet är klart och fint men om jag viftar lite bland växterna flyger dammet omkring. Det ser inte ut som alger. Själv misstänker jag att det kom i samband med att jag bytte från lysrör till LED-ljus. Jag har provat med tätare vattenbyten osv men inget hjälper, det kan minska ngt men tar ny fart efter några dar.

    Det finns 2 st innerfilter och akvariet är inte överbefolkat. Jag sköter det som jag alltid gjort, ända skillnaden är ljuset.
    Tacksam om nån har lite teorier vad det kan vara och tips om åtgärder.

    Mina bilder
    Min zoon
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Tror det handlar om en liten rubbning av balansen, microorganismer i en så liten miljö kan dödas och minska i antal av olika orsaker. Brukar lösa sig om man tar det lungt med mat och inga massiva vattenbyten och totala filterrengöringar.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Tack att du ville svara. Kan denna rubbning bero på byte från rörljus till LED-ljus? Det är faktiskt den enda förändring som skett i akvariet. Det har ju funnits i 10-12 år och detta har dykt upp någon månad efter byte av ljuset, för ngt halvår sen.
      Jag gör VB med 1/3 del ungefär, och tvättar filter vid behov, precis som jag alltid gjort.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Jag har väldigt svårt att se att byte av belysning skulle skapa detta. Har akvariet varit i nuvarande skepnad i 10-12år? Alltså i meningen att inget har rörts och att sand eller grus har varit orört under denna tiden?

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Nej inte helt orört, men allt som funnits där hela tiden finns kvar. Sand, växter, inredning, fiskar osv. Det enda som skett är att jag skaffat ett nytt akvarium (efter läckage) där jag satt i allt precis som det var innan. Inget har tillförts eller ändrats.Du kanske menar just det att det flyttats från ett kar till ett annat. Kan det påverka? Är det en orsak till dammet? Borde det inte i så fall stabiliseras efter ca 1 år?

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Sköljde du sanden när du bytte kar? Enda orsaken till problemet ifall detta inte blev gjort, som jag kan tänka mig.

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Lite lagom, det var inte ngn slags stortvätt. Spolade igenom mest. Borde jag gjort storrengöring menar du? Filter var igång i en hink hela tiden.

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                Jo, med ett filter i hinken kunde du sköljt sanden tills sköljvattnet i princip var rent. Det hade funkat med tanke på ett "inkört" filter. Jag har dåliga erfarenheter med att gammal sand som innehåller mycket "bös" blandas om och som i detta fallet hamnar i ett nytt kar, det kan lätt bli att sanden ruttnar i undre lager. Att däremot göra om inredning i ett befintligt akvarium har jag sällan haft problem med, men om man vänder upp och ner på hela bottenmaterialet kan det alltså bli problem.

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #9
                  Ok, då gjorde jag fel tydligen. Jag följde råd jag fick från andra akvarister. Nu i detta läget kan jag väl antagligen inte göra ngt åt det. Det sitter fortfarande kvar liksom damm på växterna. Och det virvlar runt om jag rör dem. Det sitter även fast lite på växterna (mest på vallisneria). Hur lång tid kan det rimligen ta tills jag kommer tillrätta med det?

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #10
                    Ingen aning ifall det ger med sig. Ett jobbigt alternativ är ju att starta om med sköljd sand osv. men hålla igång filter t.ex. i samma balja som fiskarna förvaras i. Beroende på hur sanden verkar om man gör om karet, och ifall den luktar eller ser missfärgad ut får man byta till ny.

                    Kommentar

                    • stefant
                      • January 2009
                      • 783

                      #11
                      Ursprungligen postat av svea
                      I mitt 200 liters som varit i gång flera år har det uppstått ngt slags damm det senaste halvåret. Det sätter sej på växterna. Vattnet är klart och fint men om jag viftar lite bland växterna flyger dammet omkring. Det ser inte ut som alger. Själv misstänker jag att det kom i samband med att jag bytte från lysrör till LED-ljus. Jag har provat med tätare vattenbyten osv men inget hjälper, det kan minska ngt men tar ny fart efter några dar.

                      Det finns 2 st innerfilter och akvariet är inte överbefolkat. Jag sköter det som jag alltid gjort, ända skillnaden är ljuset.
                      Tacksam om nån har lite teorier vad det kan vara och tips om åtgärder.
                      Jag tror att det på grund av att du bytte till bättre ljus har blivit en väldig fart på fotosyntesen, vilket medför att pH stiger och karbonaterna fälls ut som kalciumsalter på växternas blad. Har du kalkrikt vatten? Högt pH?

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        #12
                        Ok. Lite okunnig om detta med karbonater/kalciumsalter. Men kan jag göra ngt åt det i detta läget? Ph är normalt. Vi har inte kalkhaltigt vatten.

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • stefant
                          • January 2009
                          • 783

                          #13
                          Vad menar du med normalt pH?

                          Kommentar

                          • stefant
                            • January 2009
                            • 783

                            #14
                            Normalt pH i Tanganyikasjön är 9,2. Men du menar nog neutralt pH. Detta i kombination med att du inte har kalkhaltigt vatten gör det väl inte så troligt att det är som jag trodde.

                            Kommentar

                            • svea
                              • February 2005
                              • 2476

                              #15
                              Jag kopierade från Stockholms Vatten:

                              pH-värdet i utgående dricksvatten från våra vattenverk är 8,5.
                              På vägen genom ledningsnätet sjunker pH-värdet några tiondelar. ph-värdet anger hur surt vattnet är.

                              Mina bilder
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...