Köpa osmosfilter, behöver lite råd!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camilla L
    • September 2018
    • 1

    Köpa osmosfilter, behöver lite råd!

    Jag behöver lite tipps och råd angående köp av osmosapparat, budgeten ligger på 2500, men det kanske är bättre att lägga lite mer vid inköp för att få en lägre drifts och reservdelskostnad?

    Mina vattenvärden i kranen: ph 8,5-9 kh över 20 och gh 17.

    Det är ett 100 liters akvarium jag tänkt sätta upp till chokladgurami, så jag måste fixa vattnet och detta har jag inte någon direkt erfarenhet av. Känner att jag inte har lust att laborera med diverse syror(saltsyra och liknande) som jag läst att man kan använda för att avhärda vattnet, tänkte fixa ph med torv, mamandel eller ekblad och träpinnar, det borde väll räcka för att hålla ph stabilt om jag lägger till någon form av eksyra preparat i vattnet som tillförs vid vattenbyte och
    kh/gh med osmos.

    Såg i ett inlägg här på forumet att man kunde koppla in extra osmosmembran har någon här provat det? I så fall hur blev det?

    Det finns ju några apparater och välja på till väldigt varierad prislapp och känner jag mig själv rätt ska jag ta till ordentligt ett akvarium blir lätt fem
    Senast redigerad av Camilla L; 12 October 2018, 07:41.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag tror nog att de flesta osmosanläggningar funkar helt OK. Det viktiga är ju att man byter filtret regelbundet så det är viktigt att det finns utbytesgrejor på marknaden och att dessa inte är alltför dyra.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Hanss
      • February 2008
      • 2

      #3
      Osmoser är rätt så enkla apparater egentligen... men det finns en del tydliga skillnader och kvalitetsnivåer att tänka på. Jag tänkte länka in några exempel, hoppas det är OK. Annars får admin gärna säga till så plockar jag bort exempel.

      Det första man ska tänka på är hur mycket vatten man behöver och hur snabbt man behöver det. Det finns osmoser som levererar 30 liter rent vatten per dag och de finns de som levererar tusentals liter. Enheterna som producerar mycket vatten har ofta en boosterpump för att öka vattentrycket och kostar därmed en hel del mer än "vanliga" osmoser. För det behovet du nämner ovan så skulle jag rekommendera en osmos som producerar typ 200-300 liter per dag. Det går givetvis med mindre också, men det är trist att behöva vänta.

      En annan skillnad på osmoser är kapaciteten och kostnaden på utbytesfilter. Om du tittar på till exempel en billigare osmos såsom Aqualight Picobello, så har den en mindre kapacitet i de första stegen (kolfilter och partikelfilter) Dessa två måste alltså bytas oftare för att skydda den dyraste delen, dvs membranet.

      Jämför du med Aqualights lite större osmos, så behöver du inte byta kol och partikelfilter på den lika ofta. Du betalar alltså lite mer nu, men sparar in pengar och skötsel efterhand.


      En annan grej att fundera på är hur rent vatten du behöver. Osmoserna ovan ger väldigt bra vatten, men om man vill ha bort näst intill allt ur vattnet, till exempel silikat så kan man antingen köpa till extra steg att koppla på, eller satsa på en osmosanordning som har allt.

      Med den användning du nämner ovan så tror jag du klarar dig bra med en Picobello av minsta modellen. Den kommer hålla länge till dina behov.
      Mvh
      Hans
      Senast redigerad av Hanss; 08 November 2018, 09:12.

      Kommentar

      Arbetssätt...