Mjölkigt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frida Fisk
    • April 2007
    • 114

    Mjölkigt vatten

    Jag har satt ner en sjuk fisk i ett tomt kar. I karet finns förutom malen bara hennes hus och en pump. Detta karet har jag inte haft igång på några år men det är rent och fint. Åker bort och när jag kommer tillbaka efter en vecka är vattnet alldeles mjölkigt. Var kommer detta mjölkiga ifrån??

    Jag gjorde nu ett vattenbyte på ca 60% och sög upp ett fint pulver som lagt sig som beläggning eller damm över bottenglaset och hennes hus. Jag sätter ner två stenar och en växtstängel med mycket alger på för att ge henne något mer gömställe och därmed kanske göra henne lite mer bekväm (och lite äkta alger att äta).

    Dagen efter är det fortfarande mjölkigt. Jag tar upp pumpen och i botten ligger det lite fint pulver. Det sitter även lite längst upp i filtret som ser ut att vara samma sak. Jag gör rent pumpen och byter 70-80% av vattnet. Jag har i easylife så det är det ju mjölkigt även av detta i början och det är inte den mjölkigheten jag syftar på.

    Kan det ha suttit något i filtret (som jag av nån anledning inte kollade) när jag skulle snabbt starta det lilla karet? Jag skulle ju aldrig lägga undan ett smutsigt filter men kanske var det ändå nåt i det?

    Tar malen skada av att behöva dra detta mjölkiga vatten genom gälarna?

    Nån som vet?
    Hälsningar Frida
    Vänliga Hälsningar Frida
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Jag tror att det är en bakterieblomning till följd av att du har lagt i rätt mycket mat i ett akvarium utan etablerade bakterier och sedan åkt bort en vecka. Du kan testa att göra ett fullständigt vattenbyte och sedan tillsätta startkultur för att kolonisera filtret med nyttiga bakterier och förhoppningsvis konkurrera ut dessa som växer i vattnet. Så får du hålla rent på bottnen så att det inte är något som ligger och ruttnar men det är ju lätt när du inte har så mycket där. Håll koll på nitriten. Nej, bakterieblomning är väl inte positivt för en sjuk fisk.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      En annan förklaring kan ju vara om du har något näringspreparat i bottenmaterialet som läckt uppåt och missfärgat vattnet?
      Anledningen till denna spekulation. är att jag själv i många år har lera att göda växternas rötter med, och emellanåt då man själv, eller någon fisk bökar i botten blir vattnet missfärgat, gråvitt.

      Annars kan jag också tro på övermatningsteorin. Det finns en del billiga foder som inte riktigt lever upp till firmorna Tetras och Seras (för att nämna några), höga kvalitetskrav, och som kan missfärga vattnet eller även bilda en fet hinna på ytan.

      Jag tror inte att det suttit något i filtret. Däremot kan det vara svårt att filtrera bort dessa små partiklar då de oftast är mindre än maskorna i filtermaterialet.

      De gånger jag får dessa missfärgningar, de händer då och då, sätter jag in ett billigt litet innerfilter, jag kompletterar skumgummipatronen i detta med tre av Juwels vita filtermattor, BioPad, efter några timmar brukar vattnet klarna.

      Det finns också en del vattenklarningspreparat att köpa, dessa fungerar i princip så att de små partiklarna klumpar ihop sig till större partiklar som fastnar i filtret.
      Även klarvattenpreparaten missfärgar vattnet i någon mjölkig nyans.
      Och om du nu haft i klarvattenpreparat kan det vara förklaringen, även de fina "pulvret" du funnit i filtret....??

      Vattenbyte som redan föreslagit är ju kanske den enda lösningen just nu.

      Kommentar

      • Frida Fisk
        • April 2007
        • 114

        #4
        Hej!
        Ber om ursäkt att jag inte svarat. Jag trodde jag skulle få en avisering på e-posten men har inte sett nån sådan så jag visste inte att någon svarat.

        Det är ingen övermatning som ligger bakom. Hon får väldigt sparsamt och jag har koll på varje tablett och suger upp den om hon inte äter den inom typ två dagar.

        Jag har gjort vattenbyten ett antal gånger. Senast igår bytte jag kanske 70%. Det lägger sig som ett pulver (i brist på bättre beskrivning) över stenar och botten. Vattnet klarnar upp hyfsat så det är tydligt att det är pulvret som gett det mjölkiga utseendet när det rört sig i vattnet. Det tar flera dagar för det att lägga sig men det är fortfarande en del kvar som inte sjunkit.

        Jag gjorde ju som sagt ett vattenbyte igår, jag tog upp de stenar som jag lagt i och sköljde rent dem, likadant med hennes bo.
        Jag hade klämt fast en växt med alger på till henne att äta av. Dennes blad hade pulverbeläggning som täckte bladen, kastade växten. Jag har ingen sand i (malen är ju där för att hon är sjuk). Jag kände att jag fått bort det mesta av detta pulver.

        Lättad fyllde jag på nytt vatten med happylifes vattenberedningsmedel som jag alltid använder. När jag kom upp idag ser det lika lilla ut igen!
        Nu känns det som jag aldrig kunde tänka mig självklart. Det kommer av vattenberedningmedlet. Det är enda möjligheten. Hur kan det bli så???
        Vänliga Hälsningar Frida

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Det är lite oklart vilken produkt du använder, eftersom du skriver både Easy Life och Happy Life. I första inlägget hade du uteslutit att mjölkigheten berodde på vattenberedningsmedlet varför jag trodde det var en bakterieblomning. Men nu har du löst det själv att det var vattenberedningsmedlet. Hur det kan bli så är oklart eftersom det är hemligt vad som är i beredningsmedlen. Men i Easy Life Filter Medium är det "mineraler". Man måste ju skaka flaskan länge innan man använder innehållet, för annars ligger mineralerna på bottnen. De gör vattnet dimmigt men sjunker sedan till bottnen och det är väl det du ser som pulver på bottenglas och växter. Kanske binder mineralerna upp olika partiklar som bidrar till detta pulver, de ska ju göra vattnet klart. De ska ju också neutralisera klor, kloramin och metaller t ex som är viktiga att oskadliggöra.

          Kommentar

          Arbetssätt...