Tips på bra växtnäring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Seaside
    • February 2013
    • 71

    Tips på bra växtnäring

    Använder just nu Easy Life Filtermedium som vattenberedningsmedel eftersom jag tidigare fått utslag på händerna och blivit tungandad då jag använde Sera Aqutan.
    Funderar dock på om reklamen för Easy Life som växtgödning verkligen är trovärdig...

    "Easy-Life fertilizes plants. It brings essential minerals and trace elements into the water. Furthermore, Easy-Life works in such a way that more nutrients, that already are present in the water column, become available to plants. An additional reason for a better growth of plants can be found in the fact that the product induces an enormous increase of microbiological activity in the tank. The plants will benefit from this, especially in the areas around their roots. Because of the higher microbiological activity in the bottom of the aquarium, the bottom material (e.g. sand or gravel) will not degenerate and become rotten anymore. In fact it will be rejuvenated." https://www.easylife.eu/products/fre...um-fresh-water


    Pga. mina tvivel vill jag skaffa ett renodlat växtgödningspreparat - gärna i flytande form - och undrar om ni här på forumet har ett bra preparat att rekommendera
    " Time has a wonderful way of showing us what really matters "
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    #2
    Pdmm skulle jag rekommendera. Billigare kan du knappadt få och bra att du själv kan anpassa de olika beståndsdelarna efter just dina växters behov.

    Kommentar

    • Jonas_
      • May 2004
      • 61

      #3
      Pmdd eller tropicas. Men klar prisskillnad.

      Kommentar

      • smallfry
        • April 2018
        • 48

        #4
        Easy Life Filtermedia kör jag med och det är bra mot klor(amin), ammoniak och lite annat. Men det är inget bra växtgödningsmedel. Ammoniak t ex är ju förstadiet till nitrat och kväve, vilket växterna behöver.

        Men jag kan rekommendera Easy Life Profito för växterna. Det innehåller micronäring: järn, mangan m m. Halv dos funkar bra. Kör inte i växtnäring och filtermedia samma dag. De flesta filtermedier neutraliserar micronäringen i många fall. Dosera micronäringen, Pmdd eller annan, nästa dag.

        Kommentar

        • Seaside
          • February 2013
          • 71

          #5
          Ursprungligen postat av smallfry
          Kör inte i växtnäring och filtermedia samma dag. De flesta filtermedier neutraliserar micronäringen i många fall. Dosera micronäringen, Pmdd eller annan, nästa dag.
          Det hade jag faktiskt ingen aning om. TACK för info

          Tack övriga för bra tips - ska kolla runt lite å se vad jag fiskar upp

          " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

          Kommentar

          Arbetssätt...