Kan man ha högt KH och lågt GH???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Livingstone

    • August 2018
    • 34

    Kan man ha högt KH och lågt GH???

    Hur kan jag mäta <3 GH och >20 KH?
    är det ens teoretiskt möjligt?
    högt GH lågt KH kan jag fatta.
    Mätning med JBL Easy Test.

    Högt PH stämmer det mäter jag även digitalt till 8.3.
    Hade tippat att KH skulle vara lågt det också...
  • Livingstone

    • August 2018
    • 34

    #2
    Borde inte GH bli iaf medel om KH är över 20?
    Vattnet är mjukt, går genom avkalkningsfilter. Blev dock förvånad att KH var så högt utan att det syns i den totala hårdheten?

    Kan jag sänka detta KH på något rimligt sätt?

    Kommentar

    • Stahl
      • June 2018
      • 333

      #3
      Skulle inte lita så mycket på de där provstickorna, speciellt inte när de visar såna värden.

      Finns ju droptest för KH om du är orolig, men jag har däremot inte hört att för högt KH skulle va särskilt farligt. Skulle möjligtvis kunna vara ett problem om du vill ändra PH i akvariet eftersom högt KH buffrar PH och gör det svårare att ändra, något som för det mesta bara är positivt.

      Kommentar

      • Livingstone

        • August 2018
        • 34

        #4
        Nej precis vattnet vi har är kanon i Malawi karet. Stabilt högt PH på ca 8, KH på 15 och GH på typ 10. Lyxigt värre

        Problemet jag har är att jag vill hålla ett litet svartvattenakvarium också där PH ska ner iaf under 7 var min tanke. Insåg att vårt vatten var för hårt buffrat för att lyckas med detta konststycke precis som du skriver.

        Svärföräldrarna som bor i närheten har dock mycket mjukt vatten som jag tänkte mig skulle vara lättare att förändra. Det var när jag skulle börja frakta det i 25l dunk som jag gjorde denna upptäckt.
        GH nära 0
        KH över 20
        PH 8.3

        Tänkte att om det varit mjukt skulle jag kunna köra det med torv och få ganska surt vatten som jag sedan kunde mixa 50/50 med mitt plus lite löv och kottar.

        Jag kanske ska köpa KH dropptest för att få mer svart på vitt, men det ser ju mörkt ut...

        Kommentar

        • Stahl
          • June 2018
          • 333

          #5
          Skulle det va så finns det medel för att sänka KH och PH samtidigt: https://www.akvarieshopen.se/akvarie...s-100ml-p-3271

          Men ja det kan bli ganska mycket jobb i samband med vattenbyte för att få det att ligga på stabila nivåer.

          Det kan underlättas en del genom att ha ph-sänkande soil som buffer: https://www.ebishop.se/sv/bottenmate...dama-hard-soil

          Såna är dock ett helvete att plantera i och de grumlar lätt upp vattnet så fort man rör i de.

          Kommentar

          • Livingstone

            • August 2018
            • 34

            #6
            Tack gör tipsen ovan, soil har jag inte testat.

            KH PH minus är det jag kört så här långt. Hår åt jättemycket med KH>20. Fick ner KH till ca 10-13 och PH 7.4 men vid varje vattenbyte svänger det upp ganska mycket,

            Jag funderar på att ha vatten på torv som jag använder vid vattenbyte men anar att det inte räcker. Måste antagligen fälla ut karbonaten med hjälp av syra först ... det är detta steg jag försöker undvika.

            Kan ju ta vatten på jobbet ... förbrukar ju inte mer än ca 20liter i veckan då detta är en liten tank. Surt konkande dock, men kemiövningarna börjar ju balla ur nu

            Kommentar

            • Stahl
              • June 2018
              • 333

              #7
              Ytterligare alternativ är att koppla ett osmosfilter till duschen och då producera neutralt mjukt vatten hemma. Detta blandar du sedan ut med de vanliga vattnet då 100% osmosvatten är alldeles för rent för att använda som det är.

              Detta är dock ganska dyrt att införskaffa: https://www.zooplus.se/shop/akvarium...RoCfigQAvD_BwE

              Kommentar

              • Livingstone

                • August 2018
                • 34

                #8
                Oj kan man få omvänd osmos för under 1000:-
                Ja då är ju det absolut ett alternativ. Har kikat på det tidigare men tyckt det var väl dyrt. Den här prislappen betalar nog snart tillbaka sig. Jag som bara behöver lite varje vecka kan ju ha den minsta varianten för 650kr.

                Tack för länken

                Kommentar

                • Livingstone

                  • August 2018
                  • 34

                  #9
                  Testar torv och vatten från jobbet först ... då lär jag mig ännu mer om hur detta fungerar. Sen köper jag något dropptest till för att veta mer exakt vad jag har. Blir jag inte nöjd blir det osmos.

                  Stort tack för hjälpen att komma vidare i detta!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...