Byter jag för mycket vatten ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasSodastream
    • April 2018
    • 4

    Byter jag för mycket vatten ?

    Hej har 5st fjärilciklider i ett 115L akvarium

    jag byter vatten när det gått 2 veckor suger på botten samt skrapar bort alger. Filtret gör jag rent efter 2 vatten byten i samma vatten som akvariumet. Tycker vattnet är ej just nu skitigt så kanske onödigt att suga ut 20L ?

  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Tror inte man kan byta för mycket vatten. Men det beror på vad man har för vatten i kranen, Är vattnet av god kvalitet (oftast kommunalt vatten t.ex.) så ser jag inga problem med veckovisa byten med t.ex. 50% av vattnet/vecka. Men är det en egen brunn med mera okända värden får man kanske först kolla detta.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Ursprungligen postat av MattiasSodastream
      Hej har 5st fjärilciklider i ett 115L akvarium

      jag byter vatten när det gått 2 veckor suger på botten samt skrapar bort alger. Filtret gör jag rent efter 2 vatten byten i samma vatten som akvariumet. Tycker vattnet är ej just nu skitigt så kanske onödigt att suga ut 20L ?
      För lite isåfall, du byter ju bara 20% var 14,e dag! Filtret tycker jag du ska sluta tänka att du ska göra rent schematiskt var 4,e vecka, bättre att låta det gå tills du ser att flödet börjar bli dåligt.
      Har du väldigt låg belastning så funkar väl de små bytena, men kom ihåg att dålig vattenkvalité kan inte ses med ögonen!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Stahl
        • June 2018
        • 333

        #4
        Vatten bör du byta varje vecka 20-30% annars är risken stor att nitritnivåerna blir för höga mellan bytena. Dessa ser man inte med ögat utan de måste man mäta med ett nitrittest. Även ph:t kan bli föe lågt vid för infrekvent vattenbyte. Samma där, mäts med ph-test. Vattnets färg spelar liten roll.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Ska bara förtydliga en sak. Du får aldrig NITRIT oavsett om du byter vatten eller ej om du har ett etablerat akvarium med fungerande filtrering. Däremot går NITRAT nivån i taket till slut. Därför viktigt med vattenbyten.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Stahl
            • June 2018
            • 333

            #6
            Och hur vet du att din filtrering och biologiska nedbrytning är tillräcklig om du inte mäter nitrithalten? Kan hända du matar för mycket eller har lite för många fiskar än brukligt och då ökar nitrithalten snabbare än bakterierna hinner bryta ner.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Följ råden i svaren ovan och mät vattenvärderna någon gång ibland, eller vid behov om du ser att dom inte är bra.

              Men jag lever i den tron och övertygelsen att många akvarister byter för mycket vatten alldeles för ofta.
              På din knapphändiga beskrivning låter det inte som om ditt akvarium är utsatt för en speciellt stor belastning.
              Om det hade varit mitt akvarium, och om "allt var bra" hade jag nog bytt tjugo liter varannan vecka som du gör eller helst var tredje vecka, eller hellre kanske omkring fem liter varje vecka.
              Bättre att byta en mindre mängd ofta än en större vattenmängd sällan.

              Filtret gör jag rent i mina akvarium när jag ser att kapaciteten försämras, man kan ju vara förutseende, men detta sker numera var tredje eller var fjärde vecka.
              Jag vet att mina åsikter stundtals är lätt spektakulära, men jag har skött om mina akvarium så de senaste femtio åren, ja med vissa variationer.

              Rent generellt kan man behöva byta oftare och göre rent filtermaterial oftare i akvarium med många fiskar, och lite växter, I välbefolkade ("befiskade"?) Malawi- och Tanganyika-akvarium, liksom i diskus-akvarium och liknande specialakvarium.
              Nu vet jag ju inte om du har några växter, men om du har det så låt bli att suga upp slam från botten, detta är en fin kompost för växterna, ja detta om akvariet med alla sina parametrar är i balans.

              Nu under sommaren semestrar i pluralis, har mina båda akvarium misskötts måttligt. Och i går blev jag positivt överraskad av vad som hade hänt i båda. Ciklider och tetror hade lekt, och är i lekfas, växterna hade vuxit ordentligt, en tiolitershink med diverse blad fick förpassas till komposten. Visst var det en del grönalger på insidorna (för att vara övertydlig) av rutorna (om det äxer alger på rutornas utsida är någonting väldigt fel)... Ja kort sagt verkade båda akvarierna klarat sig väldigt bra, trots värmeböljan. Fyra fjärilsciklider dog under förra ledigheten i juni-juli av förmodat värmeslag, det är det enda missödet.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                #8
                Ursprungligen postat av Stahl
                Och hur vet du att din filtrering och biologiska nedbrytning är tillräcklig om du inte mäter nitrithalten? Kan hända du matar för mycket eller har lite för många fiskar än brukligt och då ökar nitrithalten snabbare än bakterierna hinner bryta ner.
                Du behöver inte känna dig attakerad jag ville bara nämna det så man inte går och tror att man får nitrit om man inte byter vatten...

                Och hur vet du att din filtrering och biologiska nedbrytning är tillräcklig om du inte mäter nitrithalten? Svar: Det vet man genom att Fisken är frisk och dör inte eller ligger på botten eller vid ytan och flämtar.


                Har man en fungerande filtrering och ett inkört akvarium och inte överbefolkar så leder inte brist på vattenbyten i sig till nitrit men som redan sagt så leder det till en ansamling av nitrat och andra koncentrationer som resulterar i en dålig och toxisk miljö, OM man inte har otroligt mycket välmående växter och mycket lite och liten fisk...
                Senast redigerad av åheim; 20 August 2018, 22:19.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Stahl
                  • June 2018
                  • 333

                  #9
                  Jag känner mig inte träffad men sanningen är ju att långtifrån alla akvarium är tillräckligt välfiltrerade och då ansamlas nitrit om man inte byter vatten ofta nog.

                  Att bara kolla så fiskarna inte lider eller är döda istället för att va steget före och kolla så deras miljö är bra innan de börjar lida är enligt mig på gränsen till djurmisshandel. Det är dessutom enkelt att kolla vattenvärden varje vecka så det finns ingen anledning att bara anta allt är bra tills någon dör.

                  Kommentar

                  • MattiasSodastream
                    • April 2018
                    • 4

                    #10
                    En ciklid har dött nu....

                    ska köpa mätstickor och enbart gå efter dom när jag ska byta vatten. Samt har jag aldrig kollat vatten värdet där jag bor vet att dom tillsätter kalk i dricks vattnet. Men som sagt ska låta stickorna avgöra
                    kan nån ge tips vilka jag köpa för att se allt det som är viktigt

                    försökt att köra på intervall men får byta taktik med att kolla och se om.det behövs byta

                    Kommentar

                    • stefant
                      • January 2009
                      • 783

                      #11
                      Det finns stickor med fem test och med sex test. Det sjätte testet är för klor och det går hur som helst inte att lita på så det går lika bra att köpa dem med fem test. Jag använder JBL Easytest 6 in 1 för närvarande och det är OK. Men det är svårt att se exakt värde med stickor.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...