Mycket lågt KH och Ph - vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Seaside
    • February 2013
    • 71

    Mycket lågt KH och Ph - vad göra?

    Hej!
    Har ett akvarium som varit igång 3 veckor nu. Bortsett från problem med trådalger - som fler snabbväxande plantor förhoppningsvis råder bot på - oroar det låga KH och med det lika låga pH:värdet mig

    Mäter med teststicka (har tyvärr inget dropptest) och nyss låg KH på <3°d och pH på 6,4-6,8

    Lite fakta om förhållandena:
    * Akvariet är på 20L och har en stor inbyggd filtermedium box på ena kortsidan
    * I akvariet huserar en kampfisk (som mår bra trots värdena)
    * Gruset är av mörkare typ
    * Ligger 1 st Catappa blad i
    * Har Vattenpest, Musselblommor, Javaormbunke på rot och Pogostemon helferi planterade
    * Roten är relativt stor: Ca cm 14 cm lång och 8 cm bred
    * Gör regelbundna delvattenbyten (5L) 1 ggr/vecka
    * Använder Easylife filtermedium
    * Har kommunalt vatten

    Vad kan jag göra (om jag nu inte oroar mig i onödan)? Hörde att man kan lägga in krossade snäckskal - har det hemma, värt att testa?
    TACKSAM FÖR ALL HJÄLP
    Senast redigerad av Seaside; 14 August 2018, 18:07.
    " Time has a wonderful way of showing us what really matters "
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2881

    #2
    Låter som optimala värden, så du oroar dig i onödan som du säger.

    Kommentar

    • Seaside
      • February 2013
      • 71

      #3
      Är det sant!? Glad och förbryllad. Använder JBL Easytest och där jag läser av står det två utropstecken ihop med KH på 3°d.
      JBL rekommenderar ett KH på lägst 5°d... Optimalt enligt dem är 5-12.
      Enligt samma test ligger GH också på för låga värden i akvariet; <3°d. Är detta värde heller inget att oroa sig för? (JBL rekommenderar 8-20)
      Senast redigerad av Seaside; 14 August 2018, 20:27.
      " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

      Kommentar

      • Stahl
        • June 2018
        • 333

        #4
        Främsta risken med mycket mjukt vatten är att ph lätt svänger. Så missar du en del vattenbyten och har mycket fisk kan vattnet snabbt bli surt.

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          GH <3 är för lågt för växter och ska upp till minst 4. Blanda i krossade snäckskal i bottenmaterialet eller enklare lägg det i en nätpåse i filtret/pumpen.
          Senast redigerad av stefant; 14 August 2018, 21:13. Anledning: Förtydligande

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Bara du fortsätter att sköta vattenbytena borde det inte vara något problem
            Det är först när man slarvar med det samtidigt som det är för mycket fisk i akvariet som det kan bli problem.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Seaside
              • February 2013
              • 71

              #7
              Tack alla för er hjälp!!
              " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

              Kommentar

              • Seaside
                • February 2013
                • 71

                #8
                Ursprungligen postat av stefant
                GH <3 är för lågt för växter och ska upp till minst 4. Blanda i krossade snäckskal i bottenmaterialet eller enklare lägg det i en nätpåse i filtret/pumpen.
                Finns nätpåsar att köpa eller ska jag tillverka en själv av lämpligt material? Hur mycket snäckskal är lagom?
                " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

                Kommentar

                • Seaside
                  • February 2013
                  • 71

                  #9
                  Ang. vattenbytena är jag nitisk med dessa och mer fiskar än kampfisken kommer inte flytta in - så då borde allt flyta på väl.

                  Men hur ska jag tänka om riktvärdena på GH, KH och pH? Rek från tillverkaren av testet jag använder går ju uppenbarligen inte att förlita sig på

                  " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

                  Kommentar

                  • stefant
                    • January 2009
                    • 783

                    #10
                    Ursprungligen postat av Seaside

                    Finns nätpåsar att köpa eller ska jag tillverka en själv av lämpligt material? Hur mycket snäckskal är lagom?
                    Jag vet inte om/var det finns att köpa. Själv har jag jordbotten som jag har blandat krossade snäckskal i. Du skulle kunna använda en nylonstrumpa. Ta så mycket som du tycker får plats. Akvariet är bara på 20 L och jag gissar att ett par matskedar är lagom. Snäckskalen löses upp med tiden.

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2881

                      #11
                      Rekomendationer från tillverkare får man nog se som att dom försäkrar sig själva om att inte riskera kritik från användare och vill ha goda marginaler på dom uppgifter dom lämnar. Göteborgs kommunala vatten håller ungefär KH3 pH7,5-8 vad jag kunnat mäta mig till. Inga som helst problem med karbonathårdheten eller att pH skulle vara instabilt, snarare tvärtom. Man får jobba rätt hårt för att sänka pH om man nu önskar det. För ett växtkar låter som sagt dina värden optimala, ditt pH kanske sänks lite av roten eller är ett mätfel. Stickor är inte vidare precisa.
                      Så min rekomendation blir att köpa dropptest för pH snarare än snäckskal. KH händer inte mycket med.

                      Kommentar

                      • Seaside
                        • February 2013
                        • 71

                        #12
                        Ursprungligen postat av stefant

                        Jag vet inte om/var det finns att köpa. Själv har jag jordbotten som jag har blandat krossade snäckskal i. Du skulle kunna använda en nylonstrumpa. Ta så mycket som du tycker får plats. Akvariet är bara på 20 L och jag gissar att ett par matskedar är lagom. Snäckskalen löses upp med tiden.
                        Nylonstrumpa var ett himla bra tips!
                        Har inte lagt i snäckskal än, värdena har nämligen stabiliserat sig sedan jag tog ut den medföljande påsen med aktivt kol vid senaste delvattenbytet. Så jag avvaktar lite...
                        " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

                        Kommentar

                        Arbetssätt...