Osmovatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • time for heroes
    • July 2018
    • 2

    Osmovatten?

    Hej!
    Har fått lite kontakt med en seriös saltvattensleverantör och tycker detta låter väldigt spännande! Dock ser jag det som ett jobbigt problem med just osmovattnet. Jag bor i lägenhet i Göteborg (nära delsjön) och jag vågar inte installera ett osmofilter i kranen här då jag är rädd för ev. fel och översvämningar och få hit en rörmockare som fixar det åt mig verkar vara en omöjlighet för ett sådant litet projekt Men finns det någon smidig lösning?

    Att köpa vatten går inte då jag inte har tillgång till bil och släpa vatten via lokaltrafik känns sådär lockande. Riktigt tråkigt om jag måste lägga ner dessa planer pga vattnet. Är det helt kört om jag kör direkt på kranvattnet? Vill ju att fiskarna ska ha det så bra som möjligt!
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    #2
    Har du inte möjlighet att koppla på det på kranen i duschen eller badkaret? Vattnet ska ju rinna väldigt långsamt genom systemet och skulle något gå feö rinner de bara ut i avloppet.

    Kommentar

    • time for heroes
      • July 2018
      • 2

      #3
      Att koppla in till duschen verkar ju inte vara en hit då osmos kräver en del tryck vilket duschen inte är gjord för. Detta är dock vad jag läst så ta det inte som en absolut sanning

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Ursprungligen postat av time for heroes
        Att koppla in till duschen verkar ju inte vara en hit då osmos kräver en del tryck vilket duschen inte är gjord för. Detta är dock vad jag läst så ta det inte som en absolut sanning
        Är inte din blandare i duschen gjord för tryck? Oj då...

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Det skall normalt inte vara något problem att koppla in det på en duschkran.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Stahl
            • June 2018
            • 333

            #6
            Det är väl endast när man har snåla hyresvärdar som minimerar trycket i duschen de kan bli lite jobbigt. Lägsta tillåtna tryck iihyresrätter tror jag är 2.3 bar och osmosblandare vill väl ha 4.1 bar.

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #7
              Finns enheter med tryckhöjningspump.

              Kommentar

              • Smeagol
                • January 2019
                • 1

                #8
                Lånar råden lite. Är nybörjare och har en fråga. Om jag köper ett system för Osmo, slipper jag då använda mig utav tex AquaSafe vi vattenbyten? Räcker det med det fina osmovattnet? Jag kör sötvattensakvarium. Tack!

                Kommentar

                Arbetssätt...