Att slamsuga eller inte slamsuga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    Att slamsuga eller inte slamsuga?

    Detta kanske är en dum fråga, men behöver man alltid slamsuga sitt akvarium? Med slamsuga menar jag alltså att suga upp all skit ur bottengruset/sanden.

    Om ens nitritvärden befinner sig på en bra låg nivå och botten inte ser oestetiskt skitig ut är det då nödvändigt att rengöra gruset så noga?

    Finns det tom fördelar med att INTE slamsuga såsom att man låter fler nyttiga bakterier gro i gruset?

    Och om man nu ska slamsuga, när ska man börja göra så i ett nystartat akvarium?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Tycker inte man skall slamsuga mer än att ta bort det som ligger ytligt ovanpå sanden, ifall det behövs. Peta eller rota i sanden eller gruset är bäst att undvika. I ett nystartat akvarium är det mer viktigt eftersom nedbrytande bakterier då ännu inte finns i tillräcklig mängd.
    Senast redigerad av Sleaper; 22 July 2018, 20:46.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Jag slamsuger aldrig (undantaget diskuskar) och har inga problem med vattenvärden. Som Sleaper skriver ska man inte rota runt i bottensubstratet om man slamsuger.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Ett fungerande akvarium som har balans mellan mat filtrering och syresättning byggs det inte upp massa avfall i sanden, det tas om hand av bakterier. Sanden är akvariets största biologiska filter Man kan testa att röra runt lite och då ska det inte yra upp ett svart moln.
        Senast redigerad av åheim; 22 July 2018, 23:33.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Stahl
          • June 2018
          • 333

          #5
          Så bra, tack för kommentarena. Då va de lite som jag trodde då.

          Jag såg en video på youtube med aquarium co op där de visade hur man skulle rengöra gruset en gång i månaden med en slamsug och då sög de upp allt grus i sugen och lät de sen falla ner medan de fortsatte sugga upp all "skit". De fullkomligt tömde gruset på alla orenheter och jag blev lite fundersam ifall jag hade missat något viktigt i akvarieskötseln när jag tänkte man bara ska suga upp överblivna algtabletter och annat synligt bös.

          ​​​​​​​Men då kan ja va lugn då. Fattade inte heller hur jag skulle kunna göra som dom med all min inredning och alla växter jag har. :P

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Det hänger ju i hög grad på hur mycket du matar och med vad du matar.
            Matar man t.ex. med foder typ oxhjärta bryts det ner väldigt dåligt av fiskarna och där rekommenderas t.o.m. ofta att man inte ens skall ha något bottenmaterial alls i akvariet för att man lätt skall komma åt att suga ut "skiten"
            Annars normalt, matar man för mycket kan man då och då behöva slamsuga och är det då inte ett växtakvarium (växterna tar upp "skiten" och överblivet foder som näring) så kan man även behöva suga upp skit som ansamlats i sanden.

            Dock matar man försiktigt och inte har ett överfullt akvarium (t.ex. ett yngelkar där man matar mycket) så brukar man aldrig behöva slamsuga botten. För min del är det mer än 10 år sedan som jag använde en slamsug.

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Stahl
              • June 2018
              • 333

              #7
              Ok ja då borde det inte va någon fara för min del. Matar med Dr Bassleer granulater och den mat som klarar sig ner till botten äts snabbt upp av zebrafiskarna som tydligen tycker det är enklast att plocka maten från botten.

              Som utöver det är ju 60-70% av botten täckt med växter som då lär må bra av den extra näringen.

              Så ja, förhoppningsvis slipper jag använda slamsugen de närmaste 10 åren med.

              Kommentar

              Arbetssätt...