Hög vattentemperatur under sommaren?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #46
    Ja visst har ni helt rätt! Med datorkylning är man knuten till rumstempen.
    Senast redigerad av LoGeek; 29 July 2018, 14:24.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #47
      Ursprungligen postat av Björn J.
      Mina näckrosor har växt galet mycket, tre exemplar har blommat med röda resp, vita blommor, flera gånger.
      Vad är det för näckrosor du har som tål värmen?

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #48
        Ursprungligen postat av LoGeek

        Vad är det för näckrosor du har som tål värmen?
        Vilka svåra frågor du ställer... Nymphea...

        Jag vet inte exakt, en art har bruna blad, bruna stjälkar, röda blommor. En annan art har brunspräckliga blad, med inslag av grönt, ljusbruna stjälkar och röda blommor högts troligt att det är en Nymphea lotus. Den tredje har ljusare bruna blad, bruna stjälkar och vita litet mindre blommor.
        Jag har haft dessa i minst 20-25 år, de går ner sig ibland, kommer tillbaka, står stilla och växer även ibland explosionsartat. Någon art bildar nya rotklumpar, rizom? andra bildar utlöpare, vet inte vilka. Eller så är det en kombination av rizom och utläpare samtidigt.
        För lika längesedan satte jag in inhemska näckrosor, dels sådana jag själv "samlat in" dels sådana jag köpt på en handelsträdgård (med vattenväxtavdlning). Det kan ju tänkas att dessa muterat på något vis med varandra, näckrosor lär vara bra på muteringar, har jag läst nånstans.

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11217

          #49
          Då var det några lite tuffare dagar för oss. Ta bort täckglas och stäng av belysning på akvariet i ett par dagar. Det klarar de.

          Många kyler vattenflaskor och lägger i dem. Dags att lägga in dem idag. OBS! Ta ej kylklampar!
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          Arbetssätt...