Hög vattentemperatur under sommaren?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    Hög vattentemperatur under sommaren?

    Det är ganska vanligt att man får problem med temperaturen under heta underbara sommardagar som i år! Med belysning och pumpar så kan det dock bli farligt varmt och gå över 30gr i karet men jag tror jag har en bra lösning!

    Jag kör luftdrivna filter (drivs av luftpump utanför akvariet) i mina två akvarier och alltså ingen pump i akvariet och belysningen (LED) är tänd som vanligt!
    Jag har kostant över dygnet, dag ut och dag in under värmeböljan, 2gr lägre temperatur i akvarierna än i rummet. 28,5 i rummet och 26,5 i akvarierna!
    kan kanske vara värt nåt för er som har problem med värmen...
    Viva Leo Buscaglia
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Idag Kl: 12 har jag tom 3gr lägre i det ena och 4gr i det andra som har större yta för att avge värme. Outdoors är ju alltså den som mäter akvariet. https://www.youtube.com/watch?v=f9O_1HMRBEo
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Stahl
      • June 2018
      • 333

      #3
      Intressant hur det med större yta är svalare. För den borde väl inte avge värme när luften rumt omkring är varmare eftersom termodynamikens lagar arbetar för att jämna ut värmeskillnader. Dvs större yta borde innebära att mer av vattnet värms upp av luften.

      Eller har jag missat något i min tankegång?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Förstår precis ditt resonemang men om man istället tänker att man blåser med en fläkt på vattenytan så kyls ytan precis som när du blåser på din kropp och jag antar att luftpumpen bidrar på nåt liknande vis... funkar gör det iallafall och fasiken vilken tur, för 30gr hade inte fisken uppskattat, bara jag för jag kan ta en kall öl hahaha
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Resonemanget är inte helt rätt nej och inte din termometer heller. Du kan inte ha konstant kallare i karet än i rummet utan en aktiv kylprocess (kylmaskin).

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Mina termometrar har rätt och det har jag dubbelkollat med andra termometrar!!! Akvarierna kyler ner över natten tillika rummet och den högsta temp jag haft i akvarierna under hela sommaren är 28gr och då var det 30 i rummet!
            Om jag inte haft över 28 i karen under hela värmeböljan så är det ju bra för mig och med tanke på att jag haft 29-30 inne varje dag så funkar det som jag gör iallafall och det kan ingen motsäga Så den som har problem kan ha en lösning här.

            Med innerfilter har jag om åren legat ett par gr över rummet och fått hålla på med isflaskor och vattenbyten....
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Ett sidospår och en dum fråga kanske, men bubblar det från dina luftdrivna filter inne i akvarierna?

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #8
                Alla kar har ju en viss tröghet pga sin termiska massa. Ett stort kar med tjockt glas kan i några timmar ha en temp lite under rummet när detta hastigt värms upp.

                Har du kollat tempskillnaden tidigt på morgonen och sent på kvällen? Ligger karet under rummet i temp även på natten så visar termometern fel.

                Men, att luftdrivna filter tillför någon watt mindre värme till vattnet stämmer, det ska du ha!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #9
                  Ursprungligen postat av stefant
                  Ett sidospår och en dum fråga kanske, men bubblar det från dina luftdrivna filter inne i akvarierna?
                  Ja det bubblar och jag har har en luftsten i varje också.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13123

                    #10
                    Ursprungligen postat av LoGeek
                    Alla kar har ju en viss tröghet pga sin termiska massa. Ett stort kar med tjockt glas kan i några timmar ha en temp lite under rummet när detta hastigt värms upp.

                    Har du kollat tempskillnaden tidigt på morgonen och sent på kvällen? Ligger karet under rummet i temp även på natten så visar termometern fel.

                    Men, att luftdrivna filter tillför någon watt mindre värme till vattnet stämmer, det ska du ha!
                    Karen närmar sig rumstemp på natten men har legat under men i natt så var det svalare och då kunde jag vädra och dra in luft med fläktar så jag hade 24 inne och då var det 27 fortfarande i karen..

                    Ja jag vet inte men om man låter säga att du har ett rum och där är det 40gr och du befinner dig i det rummet och du svettas och besväras självklart av det MEN sen så ställer du in en kraftig fläkt och så får du sitta framför den, då kyls du ner och kan uppleva det behagligt. Rummet är fortfarande 40gr. Vad är det?
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #11
                      Om tempen är under även på natten så visar termometern fel. På dagen har du samma temp som i rummet med någon till några timmars fördröjning på morgonen.

                      Liknelsen med människokropp framför en fläkt är inte på något sätt relevant. Vill inte verka störig men termodynamiken i detta fall är väldigt enkel. Naturlagarna är lika i ditt kar som alla andra.

                      Likväl är ditt tips bra eftersom du kan få god filtrering med väldigt låg tillförd effekt

                      Kommentar

                      • Stahl
                        • June 2018
                        • 333

                        #12
                        Anledning att man känner sig svalare när det blåser ute är för att vinden förflyttar den luft som är närmast din hud som du värmt upp med din kroppsvärme och ersätter den med rumstempererad luft som din kropp sedan värmer upp. Det är denna process när värme lämnar din kropp för att värma upp luften närmast dig som får dig att känna dig svalare. Utan vind minskas denna process eftersom du då redan värmt upp luften när a dig och den ersätts inte med ny svalare luft.

                        Så detta är mer än upplevd känsla än en mätning av hur varmt det är. Vår kropp är inte något vidare bra mätinstrument eftersom den är så lättpåverkad och hela tiden mäter saker relativt sätt än faktiskt. Experimentet där du stoppar en hand i varmt vatten i 10min och en annan i kallt och sedan för ner dom båda i ljummet vatten och då upplever de ljumna vattnet som kallt/varm beroende på vad handen upplevt innan är också exempel på hur våra upplevelser bara är relativa och inte en faktisk beskrivning av verkligheten.

                        Kommentar

                        • stefant
                          • January 2009
                          • 783

                          #13
                          Det verkar ju osannolikt att det skulle vara fel på båda de termometrar som används. Åheim, du får kanske kolla och skriva ner temperaturerna vid olika tidpunkter och göra ett diagram

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #14
                            Ursprungligen postat av stefant
                            Det verkar ju osannolikt att det skulle vara fel på båda de termometrar som används. Åheim, du får kanske kolla och skriva ner temperaturerna vid olika tidpunkter och göra ett diagram
                            Det kan man tycka. Men vad är din poäng? Att termodynamikens lagar är satta ur spel eftersom två termometrar inte kan ha fel?

                            Kommentar

                            • Stahl
                              • June 2018
                              • 333

                              #15
                              Ursprungligen postat av LoGeek

                              Det kan man tycka. Men vad är din poäng? Att termodynamikens lagar är satta ur spel eftersom två termometrar inte kan ha fel?
                              Eller att det finns omkringliggande variabler som vi inte tagit med i ekvationen. Den riktiga världen är sällan så simpel som fysiklektionernas uppgifter.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...