Grönt och grumligt vatten. Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saab76
    • April 2018
    • 12

    Grönt och grumligt vatten. Hjälp

    Hej alla..
    I mitt 420L lyckas jag inte bli av med troligtvis några alger eller något liknande.
    Man kan säga att det är åt det gröna hållet lite dimmigt.
    Jag har ju ordentliga filter 1 Jbl 1502, och fluval 406 har även ett green killer UV filter i 24w.
    Detta borde ju räcka som filter kan man tycka.
    ​​​​​​Någon som har någon ide?? ?
    Senast redigerad av Saab76; 27 May 2018, 17:29.
  • Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

    #2
    Hur länge har du tänt? Solljus?

    Kommentar

    • Saab76
      • April 2018
      • 12

      #3
      Hej. Jag har tänt ca 12 timmar. Har persienerna nere hela dagen i detta rummet.
      mvh

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av Saab76
        Hej. Jag har tänt ca 12 timmar. Har persienerna nere hela dagen i detta rummet.
        mvh
        Det räcker med tio timmars belysningstid, vid algblomning kan man tillfälligtvis minska det ytterligare, även om jag aldrig skulle göra det, så kan man ju kanske hålla helt släckt en tid.
        Det förefaller ju som om dina algpartiklar i vattnet är mindre än maskorna i dina filtermaterial och då passerar rakt igenom dessa.

        Jag hade eller delvis har kvar alger i ett misskött och bortglömt akvarium, även om detta akvaitum är av annat fabrikat än Juwel, så knödde jag i går kväll ned juwels "BioPad" runt skumgummipatronerna i detta akvariums filter, satte dessutom in ett extra innerfilter med mera biopad i och det ser ut att bli bättre, redan idag.
        Jag hade mest dessa alger på vattenytan, så jag ser till att extrafiltret sätter igång vattenströmningen i ytan ordentligt, och även blandar ned luft, om nu det är bra med luft vet jag inte, men jag inbillar mig i alla fall att detta slår sönder den gröna beläggningen på ytan.

        Kommentar

        • Saab76
          • April 2018
          • 12

          #5
          Okey ja jag ska sänka tiden till 10 timmar. Även lite fin filtervadd ska jag slänga i.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2878

            #6
            Låter ju som algblommning/infusorier. Funkar det inte med UV-filtret så kanske detta är defekt? Borde bli helt klart vatten på några dagar om man skall tro en del användare.

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Har du växter? Jag har inga egna erfarenheter av detta problem men vad jag har hört beror det på ammoniak/ammoniumjoner i vattnet. Växter tar upp detta men annars får du öka den biologiska filtreringen om det går i dina filter. UV borde ju ta kål på algerna också som Sleaper är inne på.

              Kommentar

              • Saab76
                • April 2018
                • 12

                #8
                Jag har funderat som er om UV filtret funkar, men köpte det förra veckan så det är helt nytt. Visst kan det vara något fabriks fel.
                Har enstaka växter kvar då hantlarna skördar dom då o då

                Kommentar

                • stefant
                  • January 2009
                  • 783

                  #9
                  Med UV-filter borde vattnet klarna inom ett par veckor.

                  Kommentar

                  • stefant
                    • January 2009
                    • 783

                    #10
                    Fortfarande grönt?

                    Kommentar

                    • Richme
                      • June 2018
                      • 1

                      #11
                      Har ett Juwel 450. Varit igång ca 2 månader. Ytterfilter Eheim 2275.
                      Plötsligt blev vattnet grumligt och jag hade en hel del trådalger. Belysning tänd ca 12 timmar. En hel del växter som det också växte alger på. Man kunde se in i tanken ca 15 cm... Fiskarna mådde prima. Inte jag...
                      Jag släkte ner ALL belysning. Täckte akvariet helt med handdukar. Matade sparsamt varje dag.. Köpte ett UVC, JBL 18 Watt. Nersläkt med handdukar i 6 dagar. Uvc på i 3 dagar. Gjorde ett vattenbyte om 50%. Tog upp innerfiltrets vita och blå filtermassor. Sköljde det blå. Kastade det "vita" som var grönt och luktade alger. Nytt vitt in. Efter detta, vattnet är som vattnet är i en saltvattentank. KRISTALL KLART. Nu drar jag ner på belysningen. Har blått och blåvitt led under dagtid. På kvällen fullt ös i 6 timmar.
                      Trodde att växterna skull vara borta efter 6 dagars nersläcktning med handdukarna runt tanken...dvs inget ljus ALLS, men de ser lika fina ut efteråt som innan, Faktiskt bättre. Inga alger på bladen och trådalgerna borta...

                      Vad det
                      Nersläcktningen med handdukar som hjälpte?
                      eller
                      Uvc 18 watt
                      eller
                      Vattenbyte om 50 %
                      som gjorde att vattnet blev SUPER KLART....Vet inte.
                      Jag TROR att det var kombinationen.
                      Nu mår inte bara fiskarna prima.


                      Kommentar

                      Arbetssätt...