28+

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    28+

    Det finns en välrenomerad restaurang i Göteborg med namnet "28+", men det är inte den jag skall skriva om.
    Jag har varit bortrest i några dagar, lika varmt där som här, men när jag kom hem var det 28,2°c i stora akvariet och 28,5°c i det lilla.
    Brukar vanligtvis ligga runt 24° men jag höjde i april till omkring 26°.

    Hur gör ni andra under värmeböljor?
    Då ingen är hemma dagtid eller som nu i helgen kan jag inte lämna några fönster öppna, alla ventilationsspjäll står på vid gavel, persienner och rullgardiner är nere eller iallafall avskärmande.

    Doppvärmarna är urkopplade, förr i tiden monterade jag drosslarna till lysrörsarmaturerna på annan plats, en gång tillockmed med en datorfläkt
    Nu har jag LED-belysning och lysrör i det lilla akvariet, men det är nog egentligen inte det, det är för liten luftcirkulation i rummen där akvarierna står.
    Det blev aktivt tvärdrag när jag kom hem, och nu har tempen gått ned några tiondelar, men inte tillräckligt, och i morgon blir det lika varmt.

    Hur gör ni andra?
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Hur ser din täckramp ut? Låter som du har dålig luftcirkulation över ytan vilket gör att vattnet inte kyls av. När jag har både bra ytcirkulation på vattnet och luftcirkulation under täckrampen så får jag inga extrema temperaturer.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Ursprungligen postat av LoGeek
      Hur ser din täckramp ut? Låter som du har dålig luftcirkulation över ytan vilket gör att vattnet inte kyls av. När jag har både bra ytcirkulation på vattnet och luftcirkulation under täckrampen så får jag inga extrema temperaturer.
      Båda är akvarium från Juwel. Med andra ord är det rätt så tätt.
      Säkert så som du säger, men inomhustemperaturen var 26,5° på undervåningen, säkert mer på övervåningen där det andra akvariet står. Detta faktim gör ju knappast saken bättre.

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Hur ska täckglas se ut egentligen för att det ska bli luftcirkulation? Mina täckglas är heltäckande utom i ett hörn där jag har doppvärmare och pump med sladdar. Termometern där visar 26,5 grader nu på morgonen innan ljuset tänts, det är 25 i rummet.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Fläkt som blåser på vattenytan brukar man se ibland på akvarieforum när det är trådar skapade av akvarieägare som bor i varmare länder. Det är väl den billigaste och enklaste lösningen skulle jag tro. https://www.aquasabi.com/aquascaping...ing/jbl-cooler

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Fläkt som blåser på vattenytan brukar man se ibland på akvarieforum när det är trådar skapade av akvarieägare som bor i varmare länder. Det är väl den billigaste och enklaste lösningen skulle jag tro. https://www.aquasabi.com/aquascaping...ing/jbl-cooler
            I andra akvarium har jag använt 230-volts datorfläktar (sådana som sitter i nätdelen, det brukar finnas 12-voltsfläktar på nätverkskortet och på processorn också, men "fel spänning") som fått blåsa över vattenytan, eller ventilera utrymmet under rampen. Dessa fläktar är billiga (=gratis i dataskrot) men inte direkt fuktskyddade, håller väl i alla fall ett halvår, men det krävs ju att det finns tillopp och utlopp för den cirkulerande luften, vilket det knappast finns i Juwels ramper. Sedan finns det ju "Pax-fläktar" och liknande i byggvaruhusen också.

            Sedan, vis av erfarenhet, och att såväl sjungit som spelat Thomas Ledins gamla låt, "Sommaren är kort, det mesta regnar bort" så vet man ju att det här meteorologiska fenomenet är kortvarigt...
            Eller är det kanske så att all våran bilkörning och övrig förbränning av fossila bränslen äntligen bär frukt, jippi vi har nu ett medelhavsklimat!?

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Fläkt som blåser på vattenytan brukar man se ibland på akvarieforum när det är trådar skapade av akvarieägare som bor i varmare länder. Det är väl den billigaste och enklaste lösningen skulle jag tro. https://www.aquasabi.com/aquascaping...ing/jbl-cooler
              Tack för tipset, men det känns för high-tech for mig.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                Ursprungligen postat av stefant

                Tack för tipset, men det känns för high-tech for mig.
                Man kan ju nöja sig med att ta bort täckglasen (eller luckorna om det är Juwel) tillfälligt, så länge värmeproblemen varar. Men det brukar som sagt sällan bli så långvarigt i detta landet.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13109

                  #9
                  Lägg en luftpump på golvet (där tempen är lägst) och ner med en luftsten då får du ordentlig luftcirkulation under täckglasen/rampen.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    Tvärdrag i huset idag, har sänkt både inomhustemperaturen som akvariernas vattentemperatur betydligt, low-tech!

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #11
                      Ursprungligen postat av Björn J.
                      Båda är akvarium från Juwel. Med andra ord är det rätt så tätt.
                      Säkert så som du säger, men inomhustemperaturen var 26,5° på undervåningen, säkert mer på övervåningen där det andra akvariet står. Detta faktim gör ju knappast saken bättre.
                      I mitt nyaste Juwel Rio blev det rejält varmt, ca 3-4C över rumstemp. Jag bytte då mittenluckan mot en med hål (se bild) Detta, kanske i kombination med kraftig luftpump, gör att jag nu ligger ca 1C över rumstemp. Dvs bra 97% av årets dagar...

                      Har även provat detta i andra kar där jag vill ha lägre temp och det fungerar bra.

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Ursprungligen postat av LoGeek

                        I mitt nyaste Juwel Rio blev det rejält varmt, ca 3-4C över rumstemp. Jag bytte då mittenluckan mot en med hål (se bild) Detta, kanske i kombination med kraftig luftpump, gör att jag nu ligger ca 1C över rumstemp. Dvs bra 97% av årets dagar...

                        Har du tagit upp dessa hål med hålsågen själv eller köpt det locket som det är?
                        Prakiskt, nen det ger väl en del ljusläckage uppåt i taket? och ingenting man vill ha om man har bilbuksfiskar och andra höjdhoppare.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #13
                          Fått det uppskuret i bra maskin...

                          Det sitter inget lysrör rakt under hålen så kör man reflektorer blir ljusläckaget litet. I karet på bild kör jag utan reflektorer men uppskattar verkligen det "levande" ljuset i vardagsrummet, speciellt vintertid

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13109

                            #14
                            Ursprungligen postat av Björn J.
                            Tvärdrag i huset idag, har sänkt både inomhustemperaturen som akvariernas vattentemperatur betydligt, low-tech!
                            När man vädrar måste man bara se till att det är kallare ute än inne annars får du ju motsatt effekt. Jag har tvärstängt överallt på dagen och vädrar på kvällen

                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13109

                              #15
                              Appropå det så har jag nu nästan 27gr inne men karen ligger bara på runt 25... Har ett helt öppet och ett med plexisarg.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...