Åttaåringen bjöd fiskarna på årets fest, hur städar jag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tigersoul
    • March 2015
    • 34

    Åttaåringen bjöd fiskarna på årets fest, hur städar jag?

    Upptäckte på fm att åttaåringen hade givit fiskarna deras livs fest. På ren svenska hade hon öst ned stora mängder fiskmat i karet. Kanske uppemot någon deciliter flingfoder. Fiskmat låg i drivor på botten o växter samt flöt runt i vattnet sedan c:a några timmar tillbaka. Omedelbar åtgärd blev att byta nästan hälften av vattnet samtidigt som botten, växter etc sögs rena från så mycket fiskmat som var möjligt med slamsug. Mycket fick jag ur karet, men mycket finns sannolikt kvar. Det ligger inga synliga drivor längre på botten eller växter och det är så pass "lite" att det är svårt att suga ur några betydande mängder. Karet har sedan stått under dagen. Vattnet är en aning dimmigt.

    Jag rotade fram ett gammalt nitrit-test (gick tyvärr ut för strax över ett år sedan). Detta visade 0,9 och rådet är i manualen att byta 20% vatten dagligen tills nivåerna gått ned.

    Vad föreslår forumet att jag hittar på för att inte fiskarna ska kola av övermatningen?

    Karet är 60 liter och har dess bättre ett extra innerfilter utöver det väl dimensionerade inbyggda. Invånarna är det vanliga: platy, en kamofik, några malar och lite annat vanligt, inga konstigheter.
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Mitt förslag är att du fortsätter byta vatten och observerar fiskarna så att de inte mår dåligt. Jag skulle bytt åtminstone 30% dagligen tills nitriten är noll. Mer om de mår dåligt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Slamsug i flera omgångar, byt vatten ofta som redan föreslagits, och som du redan gjort - kör ett extra filter som rengörs ofta.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • tigersoul
        • March 2015
        • 34

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Slamsug i flera omgångar, byt vatten ofta som redan föreslagits, och som du redan gjort - kör ett extra filter som rengörs ofta.
        Då var jag inne på rätt spår. Skönt man hade så pass koll iaf. Jag byter och jobbar på med vattnet och hoppas på att nitriten ska ge sig tids nog.

        Kommentar

        • tigersoul
          • March 2015
          • 34

          #5
          Vad skulle ni säga blir det första resultatet av ett nitrittest som gått ut? För stark indikering eller för låg indikering?

          Kommentar

          • tigersoul
            • March 2015
            • 34

            #6
            Samt: när bör jag börja mata firrarna igen efter detta kalas?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av tigersoul
              Samt: när bör jag börja mata firrarna igen efter detta kalas?
              Efter några dagar. Dock det viktiga är att mata ytterst lite de första veckorna

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • tigersoul
                • March 2015
                • 34

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Efter några dagar. Dock det viktiga är att mata ytterst lite de första veckorna
                Då kan jag nog komma igång nu då de fastat i minst en vecka. Inte fått ned nitriten så mkt som önskat dock. Har bara blivit marginellt bättre trots dagliga vattenbyten. Börjar undra om det utgångna testet verkligen visar rätt.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Eller kanske ett bevis på att vattenbyten sällan är en långsiktig lösning för att sänka nitrithalten utan bara ytterst tillfällig
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • tigersoul
                    • March 2015
                    • 34

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Eller kanske ett bevis på att vattenbyten sällan är en långsiktig lösning för att sänka nitrithalten utan bara ytterst tillfällig
                    Nepp. Jag blev otålig och gick till en akvarieaffär med ett vattenprov. Efter dryga veckan med vattenbyten så var vattnet redan fullt godkänt medan mitt prov visar noll skillnad. Det var förmodligen utgånget och helt enkelt missvisande.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Ursprungligen postat av tigersoul

                      Nepp. Jag blev otålig och gick till en akvarieaffär med ett vattenprov. Efter dryga veckan med vattenbyten så var vattnet redan fullt godkänt medan mitt prov visar noll skillnad. Det var förmodligen utgånget och helt enkelt missvisande.
                      Det var ju bra att det var testet som felade!
                      Senast redigerad av åheim; 28 May 2018, 20:37.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • tigersoul
                        • March 2015
                        • 34

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Det var ju bra att det var testet som felade!
                        Ja verkligen.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...