Behöver råd för nästa steg :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasSodastream
    • April 2018
    • 4

    Behöver råd för nästa steg :)!

    Hej gott folk !

    startat upp mitt 115L akvarium och det funkar hur bra som helst men har en fråga !

    1. Dag 1 köpte grus växter pump ja allt förutom fiskar lätt akvariumet stå och gå i 5 dagar

    2. Akvariumet har nu stått i drygt 5 dygn köpte 10 guppis som nu varit i akvariumet i drygt 5 dagar

    3. 5 dagar har gott med 10 guppis som föder ungar hejvilt klart och fint vatten inge alger riktigt rent akvarium och det har varit igång i 10-11dagar. Drygt 5 dagar med fisk i

    4. Nu till min fråga 10-11 dagar allt som allt 5 med fisk i. Men jag har inte gjort rent det än funderar på att skaffa några guppis tänkte att jag skulle göra rent det nu i helgen. Är det dumt? Ska jag suga upp skit samt byta ut vatten och rengöra filter innan jag skaffar mer fisk ?
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Hej,
    Nej du ska inte rengöra det akvariet eller filtret. Möjligen byta lite vatten (20-30%).
    För egen del låter jag filtret gå tills genomstrålningen tydligt avtar.
    Sanden ska du inte peta i. Om det ligger ren skit på gruset så kan du suga upp det men sug inte i själva sanden. Det kommer ta ett bra tag innan du kommer behöva göra det och även då ska man vara försiktig och inte röra upp för mycket för i sanden ska det finnas gott om nedbrytningsbakterier och näring till växterna.
    Fisheye

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Ursprungligen postat av fisheye
      Hej,
      Nej du ska inte rengöra det akvariet eller filtret. Möjligen byta lite vatten (20-30%).
      För egen del låter jag filtret gå tills genomstrålningen (genomströmningen?) tydligt avtar.
      Sanden ska du inte peta i. Om det ligger ren skit på gruset så kan du suga upp det men sug inte i själva sanden. Det kommer ta ett bra tag innan du kommer behöva göra det och även då ska man vara försiktig och inte röra upp för mycket för i sanden ska det finnas gott om nedbrytningsbakterier och näring till växterna.
      Fisheye
      Perfekt svar!

      Men du, plantera litet växter också! det är aldrig fel, men det kanske du redan gjort utan att det framgår av din fråga.
      "Skräpet" på botten blir en bra kompost till växterna som tar upp detta som näring.
      I filtret bildas det nyttiga nedbrytningsbakterier, mikroorganismer, så låt det vara, som redan skrivits, tills du ser att flödet avtar, då vrider du ur fillermaterialet i ljummet vatten, men var inte för noggrann, lämna kvar litet mikroorganismer till nästa omgång.
      Guppis är väl bra som "testpiloter" på sikt kan du ju sätta in andra fiskar också.
      Platy eller svärdbärare (inte båda tillsammans), något stim med tetror kanske och kanske ett par av någon trevlig och mindre ciklid kanske, men då stryker nog guppyynglen med.

      -Inga alger.... då är det ju något fel.. eller var glad för det!

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Algerna kommer säkert...

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Ursprungligen postat av stefant
          Algerna kommer säkert...
          Nä, precis, var inte orolig för det.
          Vi har ju avhandlat det i andra trådar, särskilt bra är ju att låta vårens solstrålar träffa akvariet, då får man garanterat grönalger på rutornas insida.

          Kommentar

          • Mathias G
            • June 2015
            • 190

            #6
            Nu ska vi inte skrämma iväg honom med tråkiga ”alghistorier” men ja, algerna kommer att komma. Jag minns att jag fick först nån slags brunalger, sedan gröna alger, men nu nästan inget alls, lite gröna prickar på bakrutan samt sidorna , men inget som stör , eller förvärras.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av Mathias G
              Nu ska vi inte skrämma iväg honom med tråkiga ”alghistorier” men ja, algerna kommer att komma. Jag minns att jag fick först nån slags brunalger, sedan gröna alger, men nu nästan inget alls, lite gröna prickar på bakrutan samt sidorna , men inget som stör , eller förvärras.
              Nej det skall vi inte göra!
              Säkerligen finns det litet alger i trådskaparens akvarium som trådskaparen ännu inte upptäckt.
              Alger hör till, sådana skall man ha, litet av. Guppy äter ju litet alger också så det kan ju ha sina rutiga och randiga skäl att trådskaparen ännu inte sett några.
              Men då för att ändra på mina ord i tidigare inlägg, se till att solljuset inte kommer in till akvariet, då kommer algerna snabbare än vad Post Nord kan leverera, vilket iofs var en dålig jämförelse...

              Och nu ser jag ju i punkt ett att du även köpt växter, omformulerar mig då och säger att du kan köpa fler växter, gärna billiga och snabbväxande arter det är bra att ha sådana i början, ja även senare.

              Och guppy, en fisk som numera ibland är underskattad, betänk att dessa ungfödande tandkarpar var bland de första importerade akvariefiskarna, och troligtvis de som odlades i större utstäckning av Europas tidigaste akvarister. Det har förekommit speciella guppyutställningar, där dåtidens vackraste guppy betingade priser i dagens penningvärde som översteg dagens diskuspriser.

              Men guppy har vi väl alla börjat med någon gång, och somliga har fortsatt.

              Kommentar

              Arbetssätt...