Entusiastisk nybörjare som snart ger upp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mercanshusse
    • October 2012
    • 5

    Entusiastisk nybörjare som snart ger upp

    Jag har ett juwel260 vision med juwel innerfilter! Kör Malawi ciklider(eller ja,gjorde)! Jag startade upp ett begagnat akvarium med tillhörande sand. Det blev ganska omgående dimmigt. Jag köpte fiskar men 2 veckor efter började det bli grönt. Detta blev,trots vattenburen, bara värre och värre.
    Jag skickade vatten prov där det visade att pH var bra. Men inget ytterligare vatten test gjordes!
    jag fick till slut fixa ett tillfälligt akvarium där fiskarna fick gå medan jag tömde mitt juwel på både vatten och sand. Gjorde en ny start! Fick även göra rent filtret eftersom det var helt ”sörjigt”!
    Köpte ny fin ciklidsand och startade på nytt. Det enda som var kvar var några grenar som jag kokade och rengjorde. Sen fyllde jag det igen och lade i skiffer! Efter några dagar blev det dimmigt igen och efter bara en vecka helt grönt. Dessutom dog alla 20 ciklider!!!
    har fått tips om att ”nolla” akvariumet och köra klor??
    vad göra?? Vill så gärna få det funka igen!!
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Du måste få igång bakteriekulturen i akvariet och filtret! Det är nåt som du missat tror jag. Starta med några få fiskar och mata dem sparsamt och var försiktig med vattenbyten den första månaden och låt bakterietillväxten komma igång, vilket tar ungefär en månad. Filter ska rengöras försiktigt i akvarievatten när flödet minskat märkbart.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • mercanshusse
      • October 2012
      • 5

      #3
      Ja det försökte jag med. Men allt blir som en grön sörja? Ska jag bara låta det vara? Det luktar ju dött i akvariet.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Men det ska det inte bli om du inte belyser mer än max tio timmar per dag och har typ 5 fiskar som kör in karet och som du matar sparsamt!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Håller med, det låter som du kört igång med alldeles för mycket fisk och matat för mycket.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #6
            Är det vattnet som är grönt eller sitter en massa alger på inredningen också ?

            Kommentar

            • mercanshusse
              • October 2012
              • 5

              #7
              Jag startade akvariet tomt. Sen efter 1 vecka lade jag i 17 fiskar. Matade ingenting första veckan eftersom det redan då blivit grumligt. Sen exploderade det bara.
              det är vattnet som är grönt. Inte mkt på stenar odyl!

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Ursprungligen postat av mercanshusse
                Jag startade akvariet tomt. Sen efter 1 vecka lade jag i 17 fiskar. Matade ingenting första veckan eftersom det redan då blivit grumligt. Sen exploderade det bara.
                det är vattnet som är grönt. Inte mkt på stenar odyl!
                Det är för snabbt. Malawiciklider bajsar ju en hel del och göder därmed vattnet bra.
                Du har algblomning i vattnet. Vissa alger kan bli toxiska. Och det uppstår syrebrist.
                Kanske det också kommit in solljus? som förvärrat det hela?
                Bra om du kan få tag i gammalt filtermaterial från någon kompis akvarium? sådant behöver ju inte komma från just ett malawiakvarium, då kommer mikroorganismerna snabbt igång.
                Det finns även bakteriekulturer att köpa i zoobutiken.
                I växtakvarium tillsätter man ju massvis med snabbväxande växter, låter bli att mata och byter vatten. De flesta är också försiktiga med belysningsmängd och belysningstid, samt rullar ned persienner och rullgardiner för fönstren i rummet akvariet står i.

                Kommentar

                • mercanshusse
                  • October 2012
                  • 5

                  #9
                  Har försökt tänkt på ljuset. Men det kan absolut vara en faktor. Ska ta alka era tips och börja om! Vänta tills vattnet är ok! Återkommer med hur det går!
                  tack för alla svar. Håller eg på med pilgiftsgrodor så detta är helt ny mark för mig

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    Ursprungligen postat av mercanshusse
                    Har försökt tänkt på ljuset. Men det kan absolut vara en faktor. Ska ta alka era tips och börja om! Vänta tills vattnet är ok! Återkommer med hur det går!
                    tack för alla svar. Håller eg på med pilgiftsgrodor så detta är helt ny mark för mig
                    Jag tror att det bland akvaristerna, såväl nybörjare som erfarna, förekommer överraskningar när vårsolen tittar in, man blir lika förvånad varje år, trots att alla vet att våren är ett cyliskt återkommande "väderfenomen" experterna kallar det för "årstid" men jag blir mer skeptisk för varje år.

                    Så visst börja med att dra ned persienner och eventuell rullgardin. Jag misstänker att du inte har så mycket växter, om ens några i ditt malawiakvarium, så låt fiskarna simma i halvmörker under dagarna och tänd ljuset bara under kvällen.
                    Det är aldrig fel ned överdimensionerade filter. Jagbrukar ju förespråka i nerfilter, men gör gärna undantag från den rekommendationen då man har utpräglade ciklidakvarium.

                    Javisst är grodor trevliga! Sådana har jag dock aldrig haft som husdjur, däremot har både grodor och ffa paddor förekommit spontant i min trädgård.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...