Kan man lita på stickorna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Soffan74

    • March 2017
    • 158

    Kan man lita på stickorna?

    Kan man verkligen lita test-stickor?
    Enligt en sticka idag på em (mitt 100 kar), hade jag nitrat. Vattenbyte 50%, dammsugit botten
    Har dött några corys på sistone.
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #2
    Man bör använda dropptester som är mer rättvisande.

    Kommentar

    • Soffan74

      • March 2017
      • 158

      #3
      Ursprungligen postat av Christer5
      Man bör använda dropptester som är mer rättvisande.
      ok, var kan man hitta dem? Zooaffärer?

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Ja i Zooaffärer.

        Kommentar

        • Soffan74

          • March 2017
          • 158

          #5
          Ursprungligen postat av Christer5
          Ja i Zooaffärer.
          ok, får bli en sväng dit de närmaste dagarna då

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Jag tror att stickorna ger en vink om hur värdena är men att dropptester är mer exakta. Dropptester tar dock väldigt mycket mer tid att utföra och ofta har man inte den tiden, och då blir heller inget testat. Om man vill testa mycket låga värden fungerar inte stickor utan då måste man använda bättre tester.

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Ursprungligen postat av stefant
              Jag tror att stickorna ger en vink om hur värdena är men att dropptester är mer exakta. Dropptester tar dock väldigt mycket mer tid att utföra och ofta har man inte den tiden, och då blir heller inget testat. Om man vill testa mycket låga värden fungerar inte stickor utan då måste man använda bättre tester.
              Ursäkta men har man inte tid att mäta med dropptest kanske man inte har tid med akvarium alls.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                #8
                Ursprungligen postat av Soffan74
                Kan man verkligen lita test-stickor?
                Enligt en sticka idag på em (mitt 100 kar), hade jag nitrat. Vattenbyte 50%, dammsugit botten
                Har dött några corys på sistone.
                Nitrat? Du menar väl Nitrit! Teststickor är ingen säker mätmetod men kan ge en fingervisning. Men ger den utslag på nitrit så ska man reagera, observera om fiskar visar tecken på påverkan som tex ligger nere vid botten eller ytan och ökad gälrörelse. Sen måste man fundera vidare på om man har tillräckligt filter för belastningen. Har man ett bra filter som man rengör sällan och på rätt sätt så är nitrit mycket ovanligt. Ett bra hållmärke för att säkerställa att man har tillräckligt med biologisk filtrering är 1% filtermeterial av akvarievolymen dvs 1L på 100L akvarium.
                Senast redigerad av åheim; 21 April 2018, 16:18.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • stefant
                  • January 2009
                  • 783

                  #9
                  Ursprungligen postat av Christer5

                  Ursäkta men har man inte tid att mäta med dropptest kanske man inte har tid med akvarium alls.
                  Jag skulle besvarat den kommentaren men jag har inte tid.

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #10
                    Ursprungligen postat av stefant

                    Jag skulle besvarat den kommentaren men jag har inte tid.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13123

                      #11
                      Ursprungligen postat av stefant

                      Jag skulle besvarat den kommentaren men jag har inte tid.
                      Du måste verkligen ha en stressig tillvaro...
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Soffan74

                        • March 2017
                        • 158

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Nitrat? Du menar väl Nitrit! Teststickor är ingen säker mätmetod men kan ge en fingervisning. Men ger den utslag på nitrit så ska man reagera, observera om fiskar visar tecken på påverkan som tex ligger nere vid botten eller ytan och ökad gälrörelse. Sen måste man fundera vidare på om man har tillräckligt filter för belastningen. Har man ett bra filter som man rengör sällan och på rätt sätt så är nitrit mycket ovanligt. Ett bra hållmärke för att säkerställa att man har tillräckligt med biologisk filtrering är 1% filtermeterial av akvarievolymen dvs 1L på 100L akvarium.
                        Nitrat!
                        Nu mår alla firrar i det karet bra
                        Eheim drop-filter för 100 liters. + en syresten

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13123

                          #13
                          Ursprungligen postat av Soffan74

                          Nitrat!
                          Nu mår alla firrar i det karet bra
                          Eheim drop-filter för 100 liters. + en syresten
                          Ja men nitrat SKA man ha.... men inte över 50 kanske! Och mängden nitrat funkar inte att mäta tillförlitligt alls med sticka.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #14
                            Tro det eller ej, men jag har både pH och nitrit/nitrat tester hemma, men dom brukar bli för gamla och därmed obrukbara innan dom är slut.
                            Jag brukar se om något är fel genom att studera fiskarna en stund varje dag, det måste man ge sig tid att göra!
                            Som redan har skrivits är det ju illa om fiskarna beter sig som hälleflundror, eller kippar efter andan. Då måste man göra någonting, kanske inte mäta vattenkvaliten i första hand utan byta litet vatten i första hand, och sedan knäppa händerna och be till högre makter.
                            Jo, det är när jag har ett nystartat akvarium som jag följer vattenparmetrarna en tid, tills det stabiliserat sig.
                            Att mäta är nu att veta, men man kanske å andra sidan inte vill veta allting heller. Vetskapen om att man har god cirkulation, bra filter och att man ser på fiskarna att dom är friska och uppför sig som dom skall är ofta väl nog. Sedan brukar man ju känna till kvaliteten på det vattnet man häller i, om man har kommunalt vatten så står det på kommunens va-verks hemsida vad man kan förvänta sig av vattnet. Värre om man har egen brunn.

                            Kommentar

                            • Christer5
                              • July 2015
                              • 915

                              #15
                              Att mäta då och då tycker inte jag är fel det är väl bättre än att låta tester bli för gamla,men det är jag det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...