Sänka KH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terasque
    • April 2015
    • 47

    Sänka KH?

    Som rubriken säger. Jag vill sänka KH(endast) utan att pilla på pH- och GH-värdet. Någon som är grym på vattenparametrar som vet hur man gör?
    35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nja, nog borde GH då också sjunka. Men kanske skulle det funka med osmos-vatten.
    Varför vill du för övrigt sänka just KH, det ligger ju i Sverige normalt oftast extremt lågt (för att inte säga, för lågt).
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Wagge
      • June 2019
      • 11

      #3
      Har precis börjat med akvarium och igår startat upp ett akvarium (ej några fiskar ännu). Vi har egen brunn med ett relativt högt PH (7,5) och ett väldigt högt KH (15-20), är det något att oroa sig över? Tänker att åtminstone PH bör sjunka allteftersom?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Om vattnet är bra eller inte beror ju lite på vad du skall ha för slags fiskar. Om du har så högt KH så tror jag inte att pH kommer att sjunka i någon större grad.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Wagge
          • June 2019
          • 11

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Om vattnet är bra eller inte beror ju lite på vad du skall ha för slags fiskar. Om du har så högt KH så tror jag inte att pH kommer att sjunka i någon större grad.
          Min tanke var att börja med neontetror...

          Kommentar

          • Wagge
            • June 2019
            • 11

            #6
            Ursprungligen postat av Malawi_forever

            Enklast sätt att sänka PH är att torvfiltrera om du vill ha fiskar som gillar mjukt vatten. Och sen när du har den PH du vill ha lär du dig hur mycket vatten du ska byta och hur ofta. Pilla inte med KH värdet.
            Ok! Får hålla ögonen öppna på vad som händer och hur de kommer att må, behöver jag sänka PH så får man kolla på torv.. Vad är då isf, enklast? Lägger man bara i lite torv tillsammans med ordinarie filter eller hur funkar det?

            Kommentar

            • Wagge
              • June 2019
              • 11

              #7
              Ursprungligen postat av Malawi_forever

              Beror på vad du har för filter. Ofta har filter olika kassetter där man kan ha olika material i olika kassetter. Lättare beskriva hur du gör om man vet vad du har för filter.
              Har en Eheim 2008 innerfilter i skumgummi.

              Kommentar

              • Wagge
                • June 2019
                • 11

                #8
                Ursprungligen postat av Malawi_forever

                Då är det troligen inte stort kar. Men okej. Fyll hela filtret med torv och kör en vecka. Sen byter du ut hälften mot filtervadd. Om det är skumgummivadd så klipp av halva. Resten är torv. (Kasta inte andra halvan då den är utbytesfilter)

                Nu bör du nog kunna slänga ner lite fiskar som vill ha mjukare vatten. Sen byter du inte vattnet för ofta. Du får helt enkelt lära dig hur ofta och hur mycket med PH stickor. Köp apotekets kissestickor. 100 för 199 kronor. Mycket billigare än vad akvariebutiken tar. Funkar helt okej till akvarium, Jag skulle nog börja med att bara byta 2-3 centimeter på litet kar varannan vecka.
                Tack för bra svar!

                Jag har inte ett stort kar, endast 54 liter. Jag har stickor för PH, KH, Nitrit/nitrat och tänkt testa ofta nu i början för att lära sig hur det fungerar och hur värdena rör sig. Förhoppningsvis kan jag låta det vara ett bra tag utan att behöva byta något vatten så att bakterierna får växa till sig i fred... Har kört i lite bakteriemedel + aquasafe när jag fyllde upp och hoppas på det bästa!

                Har läst en hel del här på forumet och har införskaffat "Akvariets Lexikon" och jag har förstått att det är mycket som händer nu i uppstartsfasen. Jag har tänkt försöka hålla så bra koll som möjligt men vill vara beredd med några åtgärder om det drar iväg åt något håll. Steg 1 känns som att det är att veta om vilka åtgärder som finns

                Kommentar

                Arbetssätt...