Alger på rutan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • veronika_420L
    • October 2017
    • 17

    Alger på rutan

    HEj
    Jag har inte problem med alger i resten av akvariet (eller jo lite på växterna), men på rutan sitter det stenhårt nån slags brun alg (inte spretig/lång, ser ut som jordsmuts) som inte vill gå bort med skursvamp eller sån där magnetskrapa. Hur får jag bort den, och hur undviker jag att den kommer tillbaka? Har 420L m 6 diskus, 5-6 cory, 10 tetror, 2 gurami och 2 ancistrus, matar mest med granulat 3ggr/dag och bottenmat 1 ggr/dag, några ggr i veckan artemia. Byter vatten 20% ca 1-2 ggr/v.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Har du kollat dina vattenvärden?
    Jag har en liknande i ett "mindre välskött" akvarium, svart eller brun alg. Där var pH-värdet rätt lågt när jag kollade igår.
    Denna alg uppträder framförallt i skuggigare områden, sidorutor, längst ned på frontrutan etc.
    Andra alger hade jag inte där, eftersom det finns siamensar....
    Men denna alg bildar platta kolonier på framförallt rutornas insida (för att uttrycka mig övertydligt).

    Skursvamp, typ "Scotch brite" skall du inte använda, den repar glaset. Algmagneten har för lågt tryck mot glaset och tar inte denna alg.
    En rakbladskrapa är bra, men varning, var rädd om silikonfogarna, det är lätt att skada dem med rakbladet. Även algmagneter har jag slutat att använda, då det hänt att små sandkorn som ibland varit magentiska, ibland omagnetiska, fastnat och repat glaset.
    Det senaste har jag använt Juwels tunna vita filtermaterial, men klart då måste man blöta ned hela armen.
    Jag bar också ett långt aluminumskadt som man kan fästa olika algborttagare på, funkar sisådär.

    Nu bytte jag vatten och hällde i växtnäring, det brukar hjälpa, då växterna tar över växtkraften.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Du får enkelt bort de svåraste alger med rakblad. "Hur undvika att dem kommer tillbaka" Alger på glaset går inte att undvika, man kan minska det genom att skärma av belysningen så det inte lyser så mycket på glaset om man vill det.
      Men tricket för att slippa hårt sittande alger är att göra rent glaset OFTA och då menar jag var 3,dje dag ungefär. Då nöter du enkelt bort uppbyggnaden av alger innan de får en chans.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Tvärtemot vad många, men inte alla, tycker, brukar jag rekommendera att istället öka ljuset, ha det tänt 10 timmar per dygn för att få mindre algtillväxt. Dessutom göda växterna så att dessa "växer ikapp" algerna.... Ja det fungerat iallafall på många gröna alger. Sedan finns de de alherna som gilllar skugga också, och som trivs i surt och även ibland i syrafettigt vatten.
        Alger är inget man blir kvitt på en dag, det är en tids process liksom mycket annat inom akvaristiken.

        Men såm Åheim skriver, algborttagning på rutorna gör man ofta, och se till att solljus från fönstren i rummet där akvariet står, inte når fram.
        Det är tydligt hos mig, saknar persienner i ett rum där sdet står ett akvarium, och algerna bildas på ett ställe, just där solens strålar kommer åt mitt på dagen, och den punkten flyttar på sig efter årstiderna...

        Kommentar

        • Deckard
          • February 2016
          • 50

          #5
          Zebrasnäckor, neritina är väldigt duktiga på att hålla glasen rena. Köp inte för många bara . Då svälter de. Jag har en enda i ett 100. Behöver aldrig göra rent glasen.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Siamensisen är en duktig algätare. Men den tar i allmänhet inte den typ av alger du skriver om här.

            Kommentar

            • veronika_420L
              • October 2017
              • 17

              #7
              Det blev rakbladet, dra ner lystiden och vicka persiennerna (hade glömt att jag ändrat läge tidigare och nu låg solen på). Någon Siamensis vill jag inte ha då de stressar diskusar även om de är roliga fiskar. Vattenvärdena är nog ok, byter mycket vatten och ofta pga diskus.

              Kommentar

              Arbetssätt...