Soil och ph-värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pouyanation
    • February 2018
    • 45

    Soil och ph-värde

    Hej
    Nu har jag köpt mitt första akvarium på 54L.
    läste faktiskt en hel del om hur det hela fungerar och hade bestämt mig att köra med svart eller mörk brun grus. De hade tyvärr ingen grus som var lika mörkt som mitt önskemål så jag köpte soil istället.

    Startade akvariet för fem dygn sedan med bakteriekultur och aquasafe. Har inte köpt några fiskar än. Men nu när jag läser om soil så ser jag att det sänker ph-värdet.
    Min fråga är nu:
    Hur mycket kan soil sänka vattnets ph-värde på ett ungefär?
    jag har nästan 8 liter soil i akvariet. Fluval soil stratum.
    Om jag får upp ph-värdet med t.ex. bikarbonat, kpmmer soilen att fortsätta att sänka phvärdet? Har nu köpt en digital ph-mätare från Ebay och det lär väl ta ca två veckor att få hem den.

    Tacksam för svar.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Hej! Hur mycket den kommer sänka Ph har att göra med hur mjukt eller hårt vatten du har. Men vilket som så kommer den sannolikt inte påverka särskilt mycket, så det behöver du nog inte bekymra dig om. Posta gärna mera om hur det går och bilder och klipp är ju trevligt!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2877

      #3
      pH-sänkningen på grund av soil är inte bestående utan avtar relativt snabbt. Man kan göra lite tätare delvattenbyten i början för att påskynda den processen. Sen är sänkningen inte större än att det är ok för fiskarna, snarare tvärtom beroende på fiskval.

      Kommentar

      • Pouyanation
        • February 2018
        • 45

        #4
        Tack för svaren. Vattnets hårdhet här i Sundsvall ligger på 4 iaf. Nu har jag köpt 8 neontetror, 6 Amano räkor och tre Zebra snäckor till att börja men. Neontetror är inte riktigt min smak men enligt det jag läst så ska de vara schyssta nybörjarfiskar. Nästa fisk kommer det att bli 8 drottningrasbora. De verkar väldigt roliga att ha. Vilka fler fiskarter rekommenderar ni? Har plats för sammanlagt 10cm fisk kvar. Bilder kommer inom kort.

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          (5 cm * 8) + (3 cm * 8) = 64 cm så du hamnar redan över 1 cm per liter om det är det du går efter. Det räcker kanske med en stimfisk? Annars, en kampfiskhanne kanske (7 cm).

          Kommentar

          • Pouyanation
            • February 2018
            • 45

            #6
            Ursprungligen postat av Sjöhane
            (5 cm * 8) + (3 cm * 8) = 64 cm så du hamnar redan över 1 cm per liter om det är det du går efter. Det räcker kanske med en stimfisk? Annars, en kampfiskhanne kanske (7 cm).
            Oj, Kan de där små fiskarna bli 5cm långa? Hmmm. Det gör inget. Intresset har växt mycket redan och jag kommer inom max två månader att köpa ett kar på minst 270l.

            Kommentar

            Arbetssätt...