Hur värma vattnet långsamt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FamCarlin
    • August 2012
    • 50

    Hur värma vattnet långsamt?

    Hej

    Skall koppa in några fiskar som idag simmar runt i en spann med vatten som endast är 10-12C. Spannen står i garaget som håller ungefär samma temp. Men nu skall jag försöka ta in fiskarna till akvariet i vardagsrummet som jag nu kör rumstemp i, dvs varken värmare eller kylare.

    Jag provade i går att koppa in med akvarievatten men när jag kom till 17C (efter ca 4h) så började fiskarna simma runt konstigt och mådde nog inte så bra. Så hinken åkte ut i kylan och är nu åter igen 10-12C i garaget, fiskarna ser ut att må bra nu så förhoppningsvis är ingen skada skedd. Inser att jag måste värma vattnet långsammare innan jag försöker koppa in dem.
    Frågan är hur långsamt och hur skall jag göra det kontrollerat? Jag gissar att jag måste gå väldigt försiktigt tillväga, kanske 1C per dygn?
    Jag provade i en annan hink med min minsta soppvärmare satt på lägsta temp, men det blev ganska snabbt 18C så det blir inget bra.

    Förslag mottages tacksamt på hur jag sakta och kontrollerat höjer tempen på vattnet ifrån dagens 10-12C till ca 20C?
  • åheim
    • April 2006
    • 13120

    #2
    Ställ in hinken istället för att hälla i varmare vatten! Får man fråga varför du har fisk i en spann i ett kallt garage?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • FamCarlin
      • August 2012
      • 50

      #3
      Fiskarna kom levererade i hinken, då med en vattentemp på ca 5C.

      Går det tillräckligt långsamt om hinken får värmas naturligt?

      Kommentar

      • FamCarlin
        • August 2012
        • 50

        #4
        Jag gjorde en liten räkneövning:
        50W och 10L ger en temperaturökning på ca 4C/h, det är förmodligen på tok för snabbt.
        Om jag flyttar över till ett temporärt akvarie på 50l och bygger en liten enkel värmare på 5W så blir det 2C/dygn - förluster till omgivningen. Frågan är bara hur jag bygger en enkel doppvärmare på 5W, den är så svag att jag behöver ingen termostat.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13120

          #5
          Ursprungligen postat av FamCarlin
          Fiskarna kom levererade i hinken, då med en vattentemp på ca 5C.

          Går det tillräckligt långsamt om hinken får värmas naturligt?
          Vad är det för klåpare som levererar fisk på ett sånt sätt?
          Det är skonsammare att hela vattnet värms inne än att det skapas varma zoner med en doppvärmare.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Du glömde att skriva vad det är för fiskar du har i så kallt vatten, fisk från trädgårdsdamm som skall övervintra inomhus?
            Annas samma fråga sån Åheim...
            Jag hade nog ställt in hinken i stugvärmen, kanske först i farstun där det är litet kallare, för att sedan tas in i normal rumstemp.

            Kommentar

            • FamCarlin
              • August 2012
              • 50

              #7
              Hallå

              Det blev lite experimentverkstad i går. Skurade tvättstugans tvättbaja i går och flyttade fiskarna dig. Rummet håller ca 15C så jag tänkte att efter ett dygn sätter jag in ett litet element och sakta höjer tempen i tvättstugan tills jag når en vattentemp som matachar akvariet.

              Fiskarna har simmat runt i en utomhus framt tills nu, därför kom de i en hink med riktigt kallt vatten.

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                #8
                Men vad är det för fiskar? /Nyfikon

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sjöhane
                  Men vad är det för fiskar? /Nyfikon
                  Ishavstorsk?

                  Kommentar

                  • FamCarlin
                    • August 2012
                    • 50

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sjöhane
                    Men vad är det för fiskar? /Nyfikon
                    Får väll krypa till korset, vet att detta är en gråzon rent lagligt. Det är abborar, har drömt om att ha denna otroligt vackra fisk i akvarie i flera år och i helgen uppstod ett tillfälle jag inte kunde säga nej till.

                    Kommentar

                    • stefant
                      • January 2009
                      • 783

                      #11
                      Ja det hade varit kul att ha sådana i akvarium

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Inhemska fiskar är väl ett bortglömt kapitel, visst skall du ha abborar!
                        Jag fångade gäddyngel en gång, och hade i akvarium, men då de växte blev det återbäring, jag bar tillbaka dom till vattendraget där de fångades.

                        Kommentar

                        • FamCarlin
                          • August 2012
                          • 50

                          #13
                          Dagens rapport: Efter att jag placerade ett litet element under vasken så kom vattentempen upp 16C. Stoppade då ned en 50W doppvärmare ställd på lägsta temp (18C) och i morse var vattenet 20C. Fiskarna mådde fortfarande bra så i kväll blir det sjösättning i stora akvariet och tvättstugan kan återgå till att vara tvättstuga

                          Kommentar

                          • FamCarlin
                            • August 2012
                            • 50

                            #14
                            Free image hosting and sharing service, upload pictures, photo host. Offers integration solutions for uploading images to forums.
                            Senast redigerad av FamCarlin; 07 February 2018, 18:52. Anledning: Ändrade länken.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...