Bikarbonat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RBrandin
    • January 2018
    • 15

    Bikarbonat

    Hej
    Jag har problem med att mina rötter (jag tror det är mina rötter) sänker ph i mitt kar
    Jag har använt PH+ från Zoo-affären men det kostar en hel del.
    Tänkte jag skulle använda bikarbonat i stället, vad jag förstår skall jag ha mellan 3-5 gram / 100 liter.

    Men vilket bikarbonat skall jag köpa ? hitta denna i matbutiken
    Funkar den ? eller skall jag leta efter någon annan ?

    /Robert
  • åheim
    • April 2006
    • 13119

    #2
    Du bör nog mäta kh så du får rätt nivå och mängd bikarbonat
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • RBrandin
      • January 2018
      • 15

      #3
      KH värdet är 8
      och PH är 6,4

      Så jag är nöjd med mitt KH men skulle vilja få upp PH till 6,4

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13119

        #4
        Det var motsägelsefulla värden... Med ett Kh så högt som 8 borde det vara omöjligt få ett så lågt Ph utan att sänka det med Co2.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • RBrandin
          • January 2018
          • 15

          #5
          Hej, det stämmer, jag tillför co2
          Innan jag tillförde co2 hade 6,8 PH men jag har kört med Waterlife Ph-buffer 7.2

          Det känns som den har höjt mitt KH mer än den har höjt PH innan jag startade pH buffer hade jag pH 6.6 och KH 1.5

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2881

            #6
            pH 6,6 och KH1,5 låter som utmärkta värden i ett växtkar, som jag antar att det är? Rötter brukar inte påverka pH märkbart.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13119

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper
              pH 6,6 och KH1,5 låter som utmärkta värden i ett växtkar, som jag antar att det är? Rötter brukar inte påverka pH märkbart.
              Jag tycker absolut kh ska höjas eftersom Brandin kör med koldioxid! Kan ju lätt bli en jädra ph dipp annars...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2881

                #8
                Ursprungligen postat av åheim

                Jag tycker absolut kh ska höjas eftersom Brandin kör med koldioxid! Kan ju lätt bli en jädra ph dipp annars...
                Tror inte det uppstår om inte CO2-anläggningen "går bananas". men någon form av styrning antar jag finns. För den som testat vet att det är rejält svårt att trycka ner pH även i mjukt vatten likt det kommunala vi har i Gbg KH 2-3. Man måste ha en verkligt effektiv CO2 anläggning för att komma ner under pH6, speciellt om man har växter och belysning. Känner man sig ändå osäker funkar en bit kalk i karet. Lättare än att trixa med bikarbonat.

                Kommentar

                • codehacker
                  • December 2017
                  • 29

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  pH 6,6 och KH1,5 låter som utmärkta värden i ett växtkar, som jag antar att det är? Rötter brukar inte påverka pH märkbart.
                  Hur påverkar ett högt KH växterna?
                  I mitt akvarium är värdena.
                  pH 7
                  KH 7
                  GH 8
                  TC ca 0
                  Nitrit 0
                  Nitrat 20
                  EC 894 µS att jämföra med kranvatten 288 µS eller kondenserat vatten från luftavfuktaren 134 µS.
                  Så har jag också infusorier som bildar en mjölkvit dimma. https://sv.wikipedia.org/wiki/Ciliater
                  Fiskar och sniglar mår bra så jag tänkte se vad som händer när infusorierna käkar upp bakterier - om nitrit värdet går upp tex.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2881

                    #10
                    När det gäller förhållandet KH och pH så ser det riktigt bra ut, inga problem där alltså.

                    Kommentar

                    • codehacker
                      • December 2017
                      • 29

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sleaper
                      När det gäller förhållandet KH och pH så ser det riktigt bra ut, inga problem där alltså.
                      Påverkas växterna av KH? Mina är lite "påverkade" (mest av alger) men jag gissar att alger gillar mina EC-värden.

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2881

                        #12
                        Karbonatsystemet brukar man kalla ett slags jämviktssystem där pH, KH och CO2 (kolsyra) påverkar värandra. Se tabellen i länken: http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php
                        Växterna påverkas av hur balansen i sytemet ser ut därför menade jag att pH7 och KH7 ger ett bra värde på 21ppm CO2 enligt tabellen.

                        Kommentar

                        • codehacker
                          • December 2017
                          • 29

                          #13
                          Ok, tack.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...