Grön vattenyta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SebbeS
    • October 2017
    • 32

    Grön vattenyta

    Hej,
    Jag har ett 350 Liters juwel akvarium med ett antal ciklider i, När det var nytt så fanns det inga problem men med tiden så började ett lager bildas på ytan som var vitt men såsmåningom blev ljusgrönt. Jag har gjort alla olika slags tester med olika kit och alla visar att vattnet är i topp skick. Men? varför är det ett grönt lager på vattenytan, detta kan jag inte förstå mig på!

    En av orsakerna kan ju vara att jag har riktiga röter i men de är ifrån akvarielagert och de bör inte vara orsaken. Vad tror ni?

    Mvh, Sebastian
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    I första stadiet fick du en proteinhinna (protein från fodret) och sen har det växt alger eller cyano i hinnan eftersom det finns gott om ljus. Ofarligt.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • SebbeS
      • October 2017
      • 32

      #3
      Några förslag på hur man får bort hinnan

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Skimmer styrd över klockströmbrytare är ett alternativ som fungerar till 100%.

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          QUOTE=Sleaper;n2379138]Skimmer styrd över klockströmbrytare är ett alternativ som fungerar till 100%.
          https://www.eheim.com/en_GB/products...urface-skimmer[/QUOTE]

          Den är bra, tänk bara på att väldig små fiskar kan sugas in,jag har flera av denna som styrs av timer.
          Senast redigerad av Christer5; 29 January 2018, 17:20.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            eller en liten luftpump med en liten luftsten funkar också till 100% eller att man skopar upp hinnan med en burk eller tar papper eller skapar en stark ytrörelse eller provar ett annat foder...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Om du är nyfiken på Skimmern som nämns så ser du här. Fungerar klockrent så man blir riktigt förvånad över hur effektivt det är.

              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Skimmern är säkert överlägsen, jag visste inte att det fanns sådana, tack för tipset.
                Men jag har använt ett vanligt innerfilter, nu senast en krafitgare Fluval som jag satt så den rör omordentligt i vattenytan, med eller utan ejektor till luftbubblor.
                Men den tar nog minst ett halvt dygn på sig att få ytan ren. Jag har inte provat själv, men vet sådana som lagt i vätmedel eller en droppe diskmedel för att bryta ytspänningen och därmed få bort hinnan, men jag har aldrig provat det själv så jag vet inte hur det kan påverka fiskarna eller växterna.

                Jag har ibland köpt riktigt billigt torrfoder, "no name" och upplever att det lättare gör vattenytan fet, å andra sidan har jag lyckats få en fet yta genom att övermata med Tetra och Seras mat också... Så ta det försiktigt med maten, kanske det blir bättre att byta käk för ett tag, sådana där små pellets är inte lika feta, eller iallafall ger inte samma feta hinna.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2883

                  #9
                  Jo, skimmern är ett effektivt sätt att behålla ytan fri från all slags film. Det räcker oftast att den går en halvtimma ett par gånger om dagen. För eller senare får man ytfilm som kan bestå av olika saker och av olika anledningar. Man kan även få ytfilm utan att använt något fiskfoder överhuvudtaget har jag upplevt. Har man däremot flytväxter kan det bli knepigt, dom tenderar ju att fastna i skimmern.

                  Kommentar

                  • mats08
                    • January 2006
                    • 121

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sleaper
                    Jo, skimmern är ett effektivt sätt att behålla ytan fri från all slags film. Det räcker oftast att den går en halvtimma ett par gånger om dagen. För eller senare får man ytfilm som kan bestå av olika saker och av olika anledningar. Man kan även få ytfilm utan att använt något fiskfoder överhuvudtaget har jag upplevt. Har man däremot flytväxter kan det bli knepigt, dom tenderar ju att fastna i skimmern.
                    Precis vad jag tänkte på, att flytväxter kan fastna i den. Men!! För den som lider av andmat kanske den funkar klockrent?? :-)

                    Smart grej i övrigt. Hade heller ingen aning om att det fanns en sådan. Väldigt praktisk att koppla till en timer typ en timme om dagen, eller efter behov.

                    Kommentar

                    • stefant
                      • January 2009
                      • 783

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sleaper
                      Jo, skimmern är ett effektivt sätt att behålla ytan fri från all slags film. Det räcker oftast att den går en halvtimma ett par gånger om dagen. För eller senare får man ytfilm som kan bestå av olika saker och av olika anledningar. Man kan även få ytfilm utan att använt något fiskfoder överhuvudtaget har jag upplevt. Har man däremot flytväxter kan det bli knepigt, dom tenderar ju att fastna i skimmern.
                      Fast flytväxter kanske hjälper mot en sådan film?

                      Kommentar

                      • mats08
                        • January 2006
                        • 121

                        #12
                        Här är förresten en video från The king of DYI (Joey) som visar hur man gör en egen skimmer.
                         

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2883

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sjöhane

                          Fast flytväxter kanske hjälper mot en sådan film?
                          I alla fall blir den mindre synlig :-)

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sjöhane

                            Fast flytväxter kanske hjälper mot en sådan film?
                            I princip, de gånger ytfilmen härrör från övergödning tar flytväxterna upp denna näring, men flytväxterna (tånker på andmat) skapar ju sedan nya problem... Men är ju lätta om än tidsödande att ta upp ned finmaskig håv, men alltid missar man några som förökar sig igen osv. Flaggciklider är bra på att äta andmat, men man vill kanske inte ha sådana.... Har ni föresten hört historierna om nilabboren och vattenhyacinten i Victoriasjön, eller kaninerna i Australien eller kronhjorten, fältharen, rakknivsmusslan, katten, påfågeln...... Men som sagt, detta är helt andra historier som ligger långt i från harmlös andmat....

                            Kommentar

                            Arbetssätt...