Rödmunstetra.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HAJEN1234
    • August 2013
    • 63

    Rödmunstetra.

    Har märkt en del "lustiga" små vita "kulor" (0,5-1,0 mm) på en del av mina rödmunstetror, 3-4 st ca, har ca 30 st. Dessa har uppkommit samtidigt på de drabbade sen 2 dgr tillbaks. Nån som har en teori vad det kan vara ? OBS....EJ Vita Pricken !
  • David Johansson
    • March 2012
    • 12

    #2
    Jag har haft en rödmunstetra som råkat ut för precis samma sak, var som en liten kula vid munnen. Har för mig att jag kom fram till att det var bakteriellt. Jag flyttade över den till en separat plastlåda med extra salt i vattnet och täta vattenbyten, har för mig att det var borta på någon vecka.

    Kommentar

    • HAJEN1234
      • August 2013
      • 63

      #3
      Okej, tack David.
      Googlade lite på just Rödmunstetra, och det visade sig att de var ganska så känsliga för för stora vattenbyten !! De går i ett Lido 120L,och jag bytte hälften ca 2 dgr innan upptäckten av de vita prickarna/kulorna/bollarna/kristallerna !! Har bekämpat i 2 omgångar med Sera Baktopur, men dom små liven dör en efter en, varje dag nu. Från 30 st till ca 15 på 2 veckor !!
      Är ju rädd att övriga beståndet drabbas också. Men peppar peppar.....än så länge är det "bara" Rödmunstetrorna.

      Kommentar

      Arbetssätt...