Bottenfilter = klart vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JoelA
    • February 2017
    • 53

    Bottenfilter = klart vatten?

    Hej,

    Detta blir en syster tråd till min andra nystartade tråd.
    Eftersom jag har problem med mycket partiklar i akvariet, har jag läst många forumtrådar om detta gissel.

    Min slutsats är att det främst drabbar dem som kör ytterfilter. Jag har inte sett en enda tråd från någon med bottenfilter som klagar över detta. Många gånger verkar det också drabba den som har hög filterkapacitet, ologiskt nog...

    Nu till min fråga, ni som har bottenfilter, har ni någonsin upplevt problem med svävande partiklar?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2878

    #2
    Bottenfilter hör man inte mycket om nu för tiden, vad det nu beror på. Var ganska vanligt på 70-80-talet men kanske fösvann när det blev ett ökat intresse för akvarieväxter. Även i akvarium med mycket inredning, stenar och rötter fungerar ett bottenfilter dåligt eftersom inredningen hindrar flödet. Tror att det krävs ett jämt lager av grus i hela akvariet och sparsamt med inredning för att fungera. Idag tycker jag man oftast ser bottenfilter i mindre akvarier med endast fisk, t.ex. i zoo-affärer.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Att det ofta är bottenfilter i affärer beror nog mest på att det där är väldigt praktiskt och att man byter mycket vatten.
      När jag hade affär så körde jag bottenfilter där, men jag har inte kört det hemma.
      Vad jag kan minnas har jag inte haft några problem med svävande partiklar oavsett vilken typ av filter jag kört med.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Att det ofta är bottenfilter i affärer beror nog mest på att det där är väldigt praktiskt och att man byter mycket vatten.
        När jag hade affär så körde jag bottenfilter där, men jag har inte kört det hemma.
        Vad jag kan minnas har jag inte haft några problem med svävande partiklar oavsett vilken typ av filter jag kört med.
        Bottenfilter tror jag är väldigt sällsynt numera i affärer. Det jag ser mest är luftdrivna filterhörnor och sump...

        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Traditionelllt bottenfilter när man kör vattnet från pumpen genom bottenfiltret och ut i vattnet är ett jäkla skitfilter, dessa slängde vi ut redan i slutet av 1970-talet. Som redan skrivits funkar det inte alls tillsammas med växter.
          Däremot har jag exprimenterat med omvända bogtenfilter, det vill säga att vattnet sugs ner genom sanden och åter till kavraiets yta... Tja det funkar, men alla smuts hamnar i sanden, och där sker nedbrytningen, jag hade ett sådant växtakvarium en gång, men kompletterat med vanligt ytterfilter... Men sanden blev så full av skit tillslut så det blev mättat, nedbrytningen pajade av någon anledning jag inte förstod, nitrithalten ökade och växterna gick ned sig, då revs skiten ut.

          Nä, Joel, jag teor inte att du blir av med de små partiklarna genom att bottenfiltrera åt vare sig det ena eller andra hållet.
          Däremot finns det olika "klarvatten preparat" att köpa, som klumpar ihop partiklarna till större partiklar, som då fastnar i filtret. För som det är nu så är dina partiklar mindre än maskorna i ditt filtermaterial.
          Jag får emellanåt också fritt svävande partiklar i vattnet, jag kör med klarvattenvätska som jag underdoserar av, och häller direkt i innerfiltret (Juwel) och det blir bättre men inte helt bra. Dessutom brukar jag sätta in ett extra Fluval innerfilter...

          Jag tror att dessa små partiklar är fritt flytande alger, och då kan man ju istället fundera på varför dessa förekommer..... Men jag ovsererade att dom nästan var borta då batteriet i foderautomaten var slut... Alltså jag hade inte matat på några dagar.
          Sedan nu när det äntligen blivit fart på växterna så har dessa flytalger minskat.

          Kommentar

          • JoelA
            • February 2017
            • 53

            #6
            Hmm, jag har prövat clearol, och något liknande som var i en mindre flaska. Vattnet mellan partiklarna blev då kristallklart, partiklarna kvarstod.
            Men fortfarande ingen som har haft partikelproblemet och bottenfilter samtidigt då?

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av JoelA
              Hmm, jag har prövat clearol, och något liknande som var i en mindre flaska. Vattnet mellan partiklarna blev då kristallklart, partiklarna kvarstod.
              Men fortfarande ingen som har haft partikelproblemet och bottenfilter samtidigt då?
              Glöm alla typer av bottenfilter,
              Prova med ett tätare material i filtret, i kombination av Claerol eller liknande medel.
              Det bästa är att se till att dessa löst flytande partiklar aldrig uppstår. Om det är alger så var försiktig med matningen.
              Eventuellt kan du låta utsrömmande vatten från pumpen få passera ett bestånd av javamossa, i denna brukar en himla massa partiklar fastna.

              Kommentar

              • JoelA
                • February 2017
                • 53

                #8
                Tack för alla svar. Men fortfarande ingen med bottenfilter (där vattnet sugs ner i gruset först) som har haft problem med partiklar?

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Skippa bottenfilter!
                  En tanke som slog mig var ett VVS-problem i dotterns hus med egen brunn... vattenet var missförgat och fullt med partiklar, men fullt drickbart.
                  Ett sandfilter installerades (och senare även ett UV-filter). Sandfiltret består av en kanister (=behållare) fylld med sand mellan några finmaskiga galler, denna är monterat på pumpens trycksida (!) jag hade velat ha filtret på sugsidan, men det skall tydligen vara så... Hursomhelst så blev dricksvattnet bättre och klarare utan utfällningar, sanden byts varje år. Möjligen kan man översätta detta till akvariebruk?? Ett traditionellt Eheim-, eller annat ytterfilter, fyllt med filtervadd i botten, biltemasand i en nylonstrumpa, och filtervadd igen högst upp...? Vad tror expertisen här??

                  Men jag har tidvis samma problem, som jag skrev tidigare så är jag övertygad om att partiklarna är mindre än maskorna i filtermaterialet och därför passerar rakt igenom filtret.
                  Jag använder ibland ett klarvattenpreparat, men timmarna efter jag hällt i detta är akvarievattnet lika klart och genomskinligt som lättmjölk... alltså inte klart alls. Sedan efter några timmar eller en natt så är det kristallklart igen för att sedan efter något, några dygn vara fullt med partiklar igen. Ja, andra akvarister tycker väl det är "normalt" så brukar det se ut...
                  Jag har ju Juwel-akvarium, och det är bara i ett av dessa som dessa problem uppstår, och det brukar bli bättre då jag bytt ut de översta vita filtermattorna i filterbehållaren.

                  Naturligtvis borde man ju söka källan till dessa svävande partiklar och åtgärda problemet den vägen.... övermatning, fel ljus, fel mat? svävande alger? Eller läckande bottenmaterial.

                  Men vi båda är nog hjälpta av tips på något bra och tätare filtermaterial som kan hindra dessa små partiklar att återgå ut i cirkulationen.

                  Kommentar

                  • JoelA
                    • February 2017
                    • 53

                    #10
                    Jag har nu gjort om akvariet och kör ena insuget till ytterfilter i en bottenfilterplatta.
                    har även klorerat allt (utam fiskarna) i karet i hopp om att döda eventuella skyldiga microorganismer, och kör mindre växter och mer sten.
                    Får se om det blir bra denna gången.
                    Fick tips i en annan tråd om chemi pure blue. Om det jag har gjort nu inte fungerar så blir det nästa steg.

                    Kommentar

                    • JoelA
                      • February 2017
                      • 53

                      #11
                      Ursprungligen postat av Björn J.
                      Skippa bottenfilter!
                      En tanke som slog mig var ett VVS-problem i dotterns hus med egen brunn... vattenet var missförgat och fullt med partiklar, men fullt drickbart.
                      Ett sandfilter installerades (och senare även ett UV-filter). Sandfiltret består av en kanister (=behållare) fylld med sand mellan några finmaskiga galler, denna är monterat på pumpens trycksida (!) jag hade velat ha filtret på sugsidan, men det skall tydligen vara så... Hursomhelst så blev dricksvattnet bättre och klarare utan utfällningar, sanden byts varje år. Möjligen kan man översätta detta till akvariebruk?? Ett traditionellt Eheim-, eller annat ytterfilter, fyllt med filtervadd i botten, biltemasand i en nylonstrumpa, och filtervadd igen högst upp...? Vad tror expertisen här??

                      Men jag har tidvis samma problem, som jag skrev tidigare så är jag övertygad om att partiklarna är mindre än maskorna i filtermaterialet och därför passerar rakt igenom filtret.
                      Jag använder ibland ett klarvattenpreparat, men timmarna efter jag hällt i detta är akvarievattnet lika klart och genomskinligt som lättmjölk... alltså inte klart alls. Sedan efter några timmar eller en natt så är det kristallklart igen för att sedan efter något, några dygn vara fullt med partiklar igen. Ja, andra akvarister tycker väl det är "normalt" så brukar det se ut...
                      Jag har ju Juwel-akvarium, och det är bara i ett av dessa som dessa problem uppstår, och det brukar bli bättre då jag bytt ut de översta vita filtermattorna i filterbehållaren.

                      Naturligtvis borde man ju söka källan till dessa svävande partiklar och åtgärda problemet den vägen.... övermatning, fel ljus, fel mat? svävande alger? Eller läckande bottenmaterial.

                      Men vi båda är nog hjälpta av tips på något bra och tätare filtermaterial som kan hindra dessa små partiklar att återgå ut i cirkulationen.
                      Jag var också inne i funderade på sandfilter. Finns till pooler i lite mindre storlek. Finns även särskild filtervadd till pooler för att ta bort små partiklar.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Låter man vatten cirkulera i karet så fungerar sanden/gruset på botten som ett biologiskt filter och tycker inte man ska förstöra det genom att dra vatten genom den med ett bottenfilter, bättre att filtrera med ett separat filter! Vanliga komersiella innerfilter tycker jag fungerar sämst, pga av att de innehåller så lite filtermaterial, brukar ligga mellan ca 2dl-7dl.... där omkring och det är ofta otillräckligt.
                        Ytterfilter och de större luftdrivna spongefilterna är ett bättre val tycker jag. Juwel har ju annars ett mycket effektivt innerfilter pga att det håller mycket filtermedia.

                        Tror Björn snurrade till det där med omvänt bottenfilter? Ett omvänt bottenfilter blåser upp vattnet genom guset istället för att suga ner igenom det.

                        JoelA jag vet inte hur ditt kar ser ut eller hur du sköter det men låter man akvariet få vara i fred, byter typ 40% vatten var 14,e dag, har ett filter med ca 1L filtermaterial per 100L vatten och inte övermatar så brukar inte partikelproblem existera! (Bara ett exempel)
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • JoelA
                          • February 2017
                          • 53

                          #13
                          Godmorgon,
                          I alla andra akvarier jag haft har det varit så som du säger åheim, denna gången är det annorlunda av någon anledning. Jag har alltså prövat allt, byta mat, mata mindre, mata varannan dag, bytt filter, lagt i olika filtermaterial, lagt till fler filter för mera flöde, strypt filter för mindre flöde etc, etc...

                          Kommentar

                          • 36048419
                            • September 2016
                            • 36

                            #14
                            Hej,

                            Jag hade också problem med partiklar till mitt 300, har ett Aquael Unimax 500 med stor kapacitet.
                            Satte i en cirkulationspump på 1500 l/h med en avklippt 0,5 l flaska på suget med massa filtervadd. Har aldrig haft så rent vatten som nu, byter vadden ett par ggr i veckan.

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Låter man vatten cirkulera i karet så fungerar sanden/gruset på botten som ett biologiskt filter och tycker inte man ska förstöra det genom att dra vatten genom den med ett bottenfilter, bättre att filtrera med ett separat filter! Vanliga komersiella innerfilter tycker jag fungerar sämst, pga av att de innehåller så lite filtermaterial, brukar ligga mellan ca 2dl-7dl.... där omkring och det är ofta otillräckligt.
                              Ytterfilter och de större luftdrivna spongefilterna är ett bättre val tycker jag. Juwel har ju annars ett mycket effektivt innerfilter pga att det håller mycket filtermedia.

                              Tror Björn snurrade till det där med omvänt bottenfilter? Ett omvänt bottenfilter blåser upp vattnet genom guset istället för att suga ner igenom det.

                              JoelA jag vet inte hur ditt kar ser ut eller hur du sköter det men låter man akvariet få vara i fred, byter typ 40% vatten var 14,e dag, har ett filter med ca 1L filtermaterial per 100L vatten och inte övermatar så brukar inte partikelproblem existera! (Bara ett exempel)
                              Ja jag tänkte på det där hopplösa gammaldax bottenfiltrerna som alla utom Åled tycks ha lämnat för minst 30 år sedan.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...