Min kamp mot partiklarna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JoelA
    • February 2017
    • 53

    #16
    Ursprungligen postat av åheim
    Jag tycker det ser ganska normalt men rutan behöver rengöras, det stör mycket mer än partiklarna tycker jag
    Haha, ja, den ska skrapas till helgen!
    Mina guldgurami försöker iaf hjälpa till, de seglar omkring och provsmakar alla partiklar för att hitta något ätbart.

    Kommentar

    • David Johansson
      • March 2012
      • 12

      #17
      Att bedöma från inredning och växter ser akvariet nästan nystartat ut.
      Jag är lite förvånad över alla partiklar som svävar omkring, ser ut som att de skulle kunna filtreras bort på mekanisk väg.
      Jag skulle provat att filtrera vattnet t.ex. genom att sätta en slangbit på pumpens utblåst som leds till en behållare med nån typ av fint filtermaterial/tyg. Kan vara en PET-flaska med en bommullstyg intryck i.

      Kommentar

      • JoelA
        • February 2017
        • 53

        #18
        Akvariet är nyligen flyttat, så lite nystartat men ändå inte. Innan var det tätt beväxt med javaormbunkar. Partiklarna var där innan flytt också, och jag tänkte att det kanske hade med alla växter att göra, men verkar inte så.

        Jag prövade att fylla upp en burk med vatten från turbofiltret, tyvärr lyckades det inte eftersom pumpen började dra luft.

        Idag under vattenbyte har jag stoppat turbofiltret med ännu tätare stoppad filtervadd, som en propp. Får se vad det kan göra.

        Kommentar

        • Stenfors

          • December 2016
          • 15

          #19
          Hade likande problem, partiklar samt lite grumligt vatten. har 2 (ytterfilter Eheim 4+ 600 och fluval 406) till mitt juwel 300, har märkt att det spelar ingen roll hur många eller hur stort ytterfilter du har utan vad man stoppar i dom.

          jag har hittat en lösning, och jag säger bara "Chemi pure blue", jag satte i en "påse" i ena ytterfiltret på 1-2 dagar såg de ut som fiskarna svävar i luften!=)

          en annan lösning kan vara Seachem Purigen, det ska vara bra på "tvätta" vattnet med, har beställt de så jag har inte provat de ännu.. men Chemi pure blue fungerar!!!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #20
            Jag har använt alla tänkliga typer av filtrering genom åren och det jag finner mest effektivt mot partiklar är luftdrivna svampfilter typ denna https://www.amazon.com/XY-380-Aquari.../dp/B0051XIN78
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mathias G
              • June 2015
              • 190

              #21
              Samma ”problem” som jag har på mitt 190 liters. Jag kör JBLs största filter cristalprofi e1901 tror jag det heter och det skall ju vara god för typ 600L tankar. Har också testat det mesta utan resultat så nu har jag lärt mej att leva med det. Jag har upptäckt en sak dock, det samlas otroligt mycket skit i alla mina anubias, nästan enbart de växterna jag har i karet, samt rötter. Jag testade till och med att plocka ur allt och spola av varenda rot samt växt, hjälpte ett dygn sen var växterna fulla i skit igen. Jag börjar nästan tro att filtret är boven, att den spottar ut partiklar, ser att slangarna är skitiga invändigt. Har inte rengjort filtret på länge, men har också hört att man inte skall göra de så länge effekten inte försämrats. Slamsuger gör jag också för glatta livet vid vattenbyte men ingen större skillnad då heller.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #22
                Ursprungligen postat av kardinaltetran
                Samma ”problem” som jag har på mitt 190 liters. Jag kör JBLs största filter cristalprofi e1901 tror jag det heter och det skall ju vara god för typ 600L tankar. Har också testat det mesta utan resultat så nu har jag lärt mej att leva med det. Jag har upptäckt en sak dock, det samlas otroligt mycket skit i alla mina anubias, nästan enbart de växterna jag har i karet, samt rötter. Jag testade till och med att plocka ur allt och spola av varenda rot samt växt, hjälpte ett dygn sen var växterna fulla i skit igen. Jag börjar nästan tro att filtret är boven, att den spottar ut partiklar, ser att slangarna är skitiga invändigt. Har inte rengjort filtret på länge, men har också hört att man inte skall göra de så länge effekten inte försämrats. Slamsuger gör jag också för glatta livet vid vattenbyte men ingen större skillnad då heller.
                Du borde nog prova att göra rent filter och slangar. Även om flödet inte minskat märkbart (kan vara svårt att se när det gäller ett filter med sådan kapacitet, samt att förändringen sker gradvis). Har man mycket partiklar i vattnet, desto större anledning att rengöra filtret lite oftare. Filtermediet blir annars rätt snabbt igensatt och fungerar så som jag fattar det inte optimalt på grund av att ytan för bakterierna att kolonisera minskar etc.

                Kommentar

                • Mathias G
                  • June 2015
                  • 190

                  #23
                  Ursprungligen postat av Sleaper

                  Du borde nog prova att göra rent filter och slangar. Även om flödet inte minskat märkbart (kan vara svårt att se när det gäller ett filter med sådan kapacitet, samt att förändringen sker gradvis). Har man mycket partiklar i vattnet, desto större anledning att rengöra filtret lite oftare. Filtermediet blir annars rätt snabbt igensatt och fungerar så som jag fattar det inte optimalt på grund av att ytan för bakterierna att kolonisera minskar etc.
                  Japp har tänkt rätt länge nu att jag skall testa det. Vattenvärdena är bra samt att inte en firre som dött på 3 år Heller ungefär, så har inte fått tummen ur ännu.

                  Kommentar

                  • JoelA
                    • February 2017
                    • 53

                    #24
                    Nu var det ett tag sedan jag var här inne. Tack för tipset om chemi pure blue och luftdrivna svampfilter.
                    Jag själv har nu pga golvbyte tömt hela akvariet, och idag satte jag upp det igen. Efter att allt (utom fiskar) var i akvariet så hällde jag i klor. Lät detta cirkulera ett tag, och tömde sedan + bytte allt vatten två gånger. Detta i förhoppning om att döda eventuell microorganism som kanske ligger bakom.
                    Har även i nya setupen mindre växter, mer sten, och ena insuget till ytterfilter genom en bottenfilterplatta.
                    Nu ska akvariet få cirkulera nån vecka så att kloret försvinner, sedan tänker jag tillsätta "filtersystem", nån vecka till så åker fiskarna också i. Om det blir partiklar igen blir nästa steg chemi pure blue. Känns hoppfullt!
                    Om ni vill se nya designen på nätet finns det en tråd under projekt.

                    Kommentar

                    • JoelA
                      • February 2017
                      • 53

                      #25
                      Ursprungligen postat av Mathias G

                      Japp har tänkt rätt länge nu att jag skall testa det. Vattenvärdena är bra samt att inte en firre som dött på 3 år Heller ungefär, så har inte fått tummen ur ännu.
                      Jag har prövat det flera gånger om, gjorde ingen skillnad. Även filtervadd och filtermaterial som har bytts regelbundet utan någon succe.

                      Kommentar

                      • 36048419
                        • September 2016
                        • 36

                        #26
                        Skrev detta i din andra tråd så ursäkt dubbel men passar nog bättre här.

                        Jag hade också problem med partiklar till mitt 300, har ett Aquael Unimax 500 med stor kapacitet.
                        Satte i en cirkulationspump på 1500 l/h med en avklippt 0,5 l flaska på suget med massa filtervadd. Har aldrig haft så rent vatten som nu, byter vadden ett par ggr i veckan.

                        Kommentar

                        • JoelA
                          • February 2017
                          • 53

                          #27
                          Ursprungligen postat av 36048419
                          Skrev detta i din andra tråd så ursäkt dubbel men passar nog bättre här.

                          Jag hade också problem med partiklar till mitt 300, har ett Aquael Unimax 500 med stor kapacitet.
                          Satte i en cirkulationspump på 1500 l/h med en avklippt 0,5 l flaska på suget med massa filtervadd. Har aldrig haft så rent vatten som nu, byter vadden ett par ggr i veckan.
                          Jag prövade det också, blev marginellt bättre, men i ärlighetens namn bytte jag inte vadden 2ggr per vecka.
                          ​​​​​
                          Hur länge fick du hålla på och byta vadden 2ggr per vecka innan det blev bra?

                          Kommentar

                          • 36048419
                            • September 2016
                            • 36

                            #28
                            Ursprungligen postat av JoelA

                            Jag prövade det också, blev marginellt bättre, men i ärlighetens namn bytte jag inte vadden 2ggr per vecka.
                            ​​​​​
                            Hur länge fick du hålla på och byta vadden 2ggr per vecka innan det blev bra?
                            Såg skillnad på en vecka men måste såklart byta vaden lika ofta annars kommer det tillbaka.

                            Kommentar

                            • JoelA
                              • February 2017
                              • 53

                              #29
                              Jag kan meddela att min nystart än så länge har kristallklart vatten utan partiklar. Gamla uppstarten så började partiklarna komma redan efter ett par veckor. Känns hoppfullt.

                              Kommentar

                              • JoelA
                                • February 2017
                                • 53

                                #30
                                Så, för att avsluta denna tråden lite snyggt.
                                Mitt problem med partiklar försvann med följande förändringar.

                                1. Grovt krossade istället för sand, så att skit kan gömma sig där istället för att träffa runt

                                2. Lite mindre vattenflöde på pumpen

                                3. Ingen blanksvart bakgrund

                                4. Kör två av fyra lysrör så att ev partiklar inte syns så väl

                                Största skillnaden tror jag var byte av bottensubstratet. Myyyycket skit däri när man dammsuger, som tidigare inte hade någonstans att "lagras" mellan vattenbyten.
                                Jag tror det är därför ingen med bottenfilter har partikelproblem, grövre grus och ofta lite mindre aggresiv cirkulation. Inte själva bottenfiltret i sig.

                                Saker som inte fungerade i längden:

                                1. Filtervadd, den mängden skit som göms i gruset nu hade krävt vääööldigt mycket filtervadd och underhåll

                                2. Mer cirkulation, detta bara yr runt partiklar och smuts mer

                                3. Byte av foder

                                4. Mindre fishload

                                5. Mata mindre

                                6. Byta vatten mer och oftare

                                Kommentar

                                Arbetssätt...