Vattenvärde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #16
    Testerna köpte jag idag och KH testet går ut 02.2020,hur räknar man om från dKH till KH.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Christer5
      Testerna köpte jag idag och KH testet går ut 02.2020,hur räknar man om från dKH till KH.
      Då borde det definitivt inte vara för gammalt, om det inte har stått väldigt varmt placerat (nära en värmekälla).
      Vattens hårdhet i Göteborgs Kommun är ca. 3. http://goteborg.se/wps/portal/start/...vZ0FBIS9nQSEh/
      Dock de verkar bara ange det så de kallar för hårdhet och det är totalhårdhet=GH=dH=dGH, visserligen måste inte totalhårdheten vara högre än karbonathårdheten men det är den nästa alltid så det låter underligt att KH skulle ligga högre än GH??????

      KH och dKH är samma sak. Bokstaven D står bara för "tyska"(deutsche)

      Däremot brukar kommunen ofta ange alkaliniteten (dock ser jag inte det på GBGs hemsida) och utifrån den kan man få fram KH genom att dividera alkalinitetsvärdet med 17,86
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 12 January 2018, 20:41.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Hittade nu alkaliniteten på deras hemsida och den var 35 och 35:17,86 blir ca. 2. Dvs KH i kranvattnet borde ligga långt under 11!!!!!!
        Något måste ha tillsatts i kranvattnet som påverkar KH-värdet
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #19
          Jag skrev ju att dKH var 11 och du talar om 3,jag förstår ingenting.

          Jag är nog dum

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av Christer5
            Jag skrev ju att dKH var 11 och du talar om 3,jag förstår ingenting.

            Jag är nog dum
            Som jag skrev ovan så har kranvattnet i Gbg kommun 35 i alkalinitet och det blir omräknat till KH 2.
            Så något i ditt akvarie borde påverka så du får 11 i KH. Kan vara kalk i vattnet, kan vara Easy Carbo (har inte en aning om detta påverkar)
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Har du läst Zoopets vattenartikel https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=168
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Mät gärna pH både morgon och kväll och jämför.
                Tycker att ditt KH är väl lågt för Göteborg - jag har t.ex. bara ca. 3 i KH. Hur gammalt är testet.
                Du skriver att mitt KH är lågt men det är ju 11 och då är det högt ? Jag har läst Zoopets vattenartikel men det är något som jag tydligen inte fattar.

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #23
                  Ja kolla bäst före datum på testerna, jag fick heltokiga nitritväden med ett gammalt testkit, massvis med nitrit direkt ur vattenkranen enligt det gamla testkitet, men med nyinköpt var det betydligt bättre.
                  Iofs hävdar Tommy på Zootrop att JBL är väldigt överkänsliga, ja för nitrittestena då, Sera och Tetra skall tydligen vara bättre enligt honom.

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #24
                    Ursprungligen postat av Björn J.
                    Ja kolla bäst före datum på testerna, jag fick heltokiga nitritväden med ett gammalt testkit, massvis med nitrit direkt ur vattenkranen enligt det gamla testkitet, men med nyinköpt var det betydligt bättre.
                    Iofs hävdar Tommy på Zootrop att JBL är väldigt överkänsliga, ja för nitrittestena då, Sera och Tetra skall tydligen vara bättre enligt honom.
                    KH testet går 02.2020 och är köpt idag.

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #25
                      Ursprungligen postat av Christer5

                      KH testet går 02.2020 och är köpt idag.
                      Då så!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        Ursprungligen postat av Christer5

                        Du skriver att mitt KH är lågt men det är ju 11 och då är det högt ? Jag har läst Zoopets vattenartikel men det är något som jag tydligen inte fattar.
                        Jag skriver att KH på kranvattnet i Gbg ligger på 2-3 och detta förändras inte i akvariet om inte något har tillsatts i vattnet som höjer KH, eller om den test du använder visar fel värden.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • stefant
                          • January 2009
                          • 783

                          #27
                          Ursprungligen postat av Christer5

                          Du skriver att mitt KH är lågt men det är ju 11 och då är det högt ? Jag har läst Zoopets vattenartikel men det är något som jag tydligen inte fattar.
                          Han skrev nog fel och skulle skrivit att ditt värde är oväntat högt

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #28
                            Jag tycker vi lämnar vattenkvalitén i denna diskussion då det antagligen inte är den som är boven i dramat.
                            Men temp.höjning är väl kanske inte fel....?
                            Finns det andra fiskar i akvariet, och hur mår dom?
                            Och du såg inget konstigt på de hädangågna fiskarna?

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Ursprungligen postat av Sjöhane

                              Han skrev nog fel och skulle skrivit att ditt värde är oväntat högt
                              Tack för påpekandet (ändrade nu)

                              Men som sagt, även om det är något lurt med dina vattenvärden så instämmer jag med Björn - tror inte detta är orsaken till problemen
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Christer5
                                • July 2015
                                • 915

                                #30
                                Det är en färgkarta med PH testet och färgen matchar inte exakt men tror att det är 7.2 även nu på morgonen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...