Vattenvärde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    Vattenvärde

    Jag tror att jag har problem med vattnet i mitt Juwel Rio 300,några regnbågsfiskar har dött och jag vet inte vad som kan vara fel,byter 30 % vatten varje vecka och tillsätter då Easy Life Voogle.Har noterat att några av dom har slutat att äta annars inga synliga skador.

    Har dropptester för nitrit och nitrat och det är helt okey,är det något annat värde jag skall testa ? Vi har i Göteborg mjukt vatten men det sägs att man skall kunna hålla regnbågsfiskar även i mjukt vatten.Vore tacksam för svar.
    Senast redigerad av Christer5; 12 January 2018, 12:44.
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Vet inte vad som kan vara fel men vad är Easy Life Voogle för preparat?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #3
      En typ av vattenberedning som Bluewing har rekommenderat att jag skall använda,började nyss med detta men hade mina problem med dödsfall innan jag började med Voogle.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Tror inte att dödsfallen beror på vattnet. Visst ett vatten med lågt KH (som i Gbg) är ett instabilt vatten och då kan pH hoppa upp och ner en hel del och det är inte bra. Fiskarna ogillar detta betydligt mer än om de hålls i "felaktiga" pH-värden.
        MEN om man byter vatten ofta (som du gör) så brukar inte pH-värdena variera så mycket utan då hinner inte pH falla så mycket.
        MEN å andra sidan om du har väldigt mycket växter i akvariet så kan faktiskt pH variera väldigt mycket mellan dag och natt vid lågt KH. Detta kan du läsa genom att ha kalk i akvariet eftersom det buffrar vattnet och gör att pH inte varierar så mycket
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 12 January 2018, 13:47.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Tack för svaren,skall jag mäta PH då,finns det dropptest för det ?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Jodå, det är absolut den vanligaste testet som förekommer.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Skall jag ha test för både KH och PH ?

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Jag motsäger ju inte Kjell på något vis, snarare håller med.... MEN göteborgs ledningsvatten är ändå rätt stabilt i sin surhetsgrad, eller snarare i sin basiskhet, pH8 nominellt.
                På VA-verket ute i Alelyckan tillsatter dom kalk, kolsyra, litet klor, litet aluminium och ännu mindre flourid.
                Jag har under många år aktivt försökt sänka pH värdet men har inte lyckats annat än hälla syra i vatten (siv) men det gillar ju inte fiskarna.
                Så därför tror jag inte på mer kalk i vattnet än det som va-verket redan buffrat i.
                Jag har ju visseligen aldrig mätt pH om natten när fotosyntesen går baklänges, å andra sidan har jag i växtakvarium eller akvarium med mycket grönt aldrig råkat ut för massdöd, man kanske då jag har haft tur? Och ett större stim med regnbågar har jag ockå haft, men dom blev nog bara fyra-fem år gamla. Jag har sällan tillsatt vattenberedningspreparat, och de gånger jag gjort så har det rört sig om gratisprover. Men det kanske är bra att använda sådant?
                Men för att då hålla med Kjell så tror inte jag heller att det är något akut med vattnets kemi.




                Det är alltid svårt att svara på varför till synses friska fiskar dör, eller varför de blir sjuka för att sedan dö, om det inte är uppenbart.
                Hur är det med temperaturen? Temperaturväxlingar? många fiskar är känsliga för sådana, men i en volym om 300 liter vatten i en uppvärmd bostad blir ju det en stor tröghet i detta så det kan egentligen inte ske några snabba temp.variationer.

                I sådana här diskussioner blir det ju en massa spekulationer, och här är en... Är det bara regnbågsfiskarna som dör?
                Isåfall skulle jag tänkt så här:
                Vad är regnbågsfiskarnas akilleshälar? Vad är dessa mest känsliga för? felaktig vattenkemi? extra mottagliga för virus, bakterier eller någon parasit?
                Jag kollade i "fiskbibeln" Akvariets lexikon, åttonde upplagan. Där finns bara en handfull olika regnbågsfiskar, färre än i välsorterade zoobutiker. De fyra arterna som där är beskrivna nöjer sig med temperaturer i intervallet 20-25 ° c, eller 22- 25° c.
                Däremot vill don ha medelhårt till hårt vatten, något vi inte har här, då.
                I övrigt står det inget om de är extra mottagliga för någon sjukdom eller parasit.

                Men du har väl haft dessa ett tag? Dom är väl inte nyinköpta och flyttade frän hårt till mjukt vatten nyligen?

                För att till fullo kunna svara på frågan och ställa en diagnos måste man ju se något avvikande på fisken i beteendet eller på dess kropp. Visserligen har de mist aptiten, och det är ju även hos oss ett första tecken på "allmän sjukdomskänsla".
                Hoppas naturligtvis att ingen mer faller i från, men om så är fallet får du lägga den under luppen och leta efter misstänkta ledtrådar. Mässlingen härjar ju nu i vårt närområde, men den sjukdomen kan nog uteslutas iallafall i ditt akvarium...
                Senast redigerad av Björn J.; 12 January 2018, 14:57.

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Ursprungligen postat av Christer5
                  Skall jag ha test för både KH och PH ?
                  Ja, absolut, alla de kända akvarietillbehörfirmorna säljer enkla pH tester, oftast enlösning man häller i ett vattenprov, som sedan färgar ut, och så jämför man i solljus mot en färgskala.

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #10
                    Gradantalet brukar går ner under natten med ca 1 grad,belysningen värmer under dagen. Om man läser på nätet om Melanotaenia Boesemani så är det lite olika vad man säger vilken temp man skall ha, 25-26 upp till 30,Zoopet säger 26-30 så det finns många bud om hur hög tempen skall vara.Jag har nu som lägst 25 och som högst 27 ibland.

                    Jag har även Melanotaenia maccillochi och där säger Zoppet 20-26 grader och nätet upp till 30grader.

                    Vet inte om jag skall höja tempen lite.

                    Åker och köper dropptest för KH och PH.
                    Senast redigerad av Christer5; 12 January 2018, 15:22.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Björn J.
                      Jag motsäger ju inte Kjell på något vis, snarare håller med.... MEN göteborgs ledningsvatten är ändå rätt stabilt i sin surhetsgrad, eller snarare i sin basiskhet, pH8 nominellt..
                      Nja, visst är pH-värdet alltid ungefär samma på kranvattnet, men i och med att KH är så lågt så kan det variera väldigt mycket i akvariet.
                      Bara mellan dag och natt kan pH-värdet t.ex. variera klart mer än 1 enhet (beroende på växterna) och det är faktiskt rätt mycket.

                      Men som sagt i och med att vatten Christer sköter vattenbytena bra och jag antar att han inte övermatar så tror jag inte att problemet med regnbågarna ligger i detta utan kanske snarare någon sjukdom

                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Christer5
                        • July 2015
                        • 915

                        #12
                        Nu har jag mätt med JBL dropptester och fick fram följande värden

                        PH 7,2
                        KH 11 dKH

                        Hur ser detta ut ?

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          #13
                          Ph ser lågt ut i förhållande till dkh, kör du CO2?
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • Christer5
                            • July 2015
                            • 915

                            #14
                            Nej endast Easy Carbo.

                            Jag skall göra en ny mätning imorgon.
                            Senast redigerad av Christer5; 12 January 2018, 19:05.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Mät gärna pH både morgon och kväll och jämför.
                              Tycker att ditt KH är väl högt för Göteborg - jag har t.ex. bara ca. 3 i KH. Hur gammalt är testet.
                              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 13 January 2018, 10:32.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...