Hur filtrera över torv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Hur filtrera över torv?

    Tänkte att jag lägger väl min fråga i rätt forumdel istället för bara i projekttråden.

    Så, jag har alltså införskaffat ett halvkilo Sera Super Peat. Tanken är att åstadkomma ett resultat som går åt svartvattenhållet!
    Började med att dra i ett hekto, i en nätpåse i filterfacket.
    Frågan är hur mycket som är lämpligt att använda? Kan pH-värdet sjunka farligt lågt om man, som jag, har mjukt vatten i kranen?
    Hur lång tid bör jag vänta innan jag öser i mer? Jag är ute efter ett ganska kraftigt färgat vatten!

  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Jag testade super peat för några år sen för jag villa färga vattnet men icke... ingen färgning alls och jag testade aldrig vattnet för att kolla förändringar i vattenvärdet.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Det var tråkigt att höra.
      I min ciklidburk ligger pH i princip konstant runt 6, så det tycker jag känns lagom. Löv kan ju vara snyggt, men jag har märkt att jordätarna verkar tycka att sådant är i vägen...
      Hur mycket torv drog du i ditt filter, hur stor var burken och vad har du för KH i kranvattnet???

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        tja det akvariet var drygt hundra liter och använde ungefär halva, så ca 250gr. Kh ligger på 4-5.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          OK. Här håller kranvattnet mellan 1 och 2, men efter lite efterforskning drog jag i halva förpackningen. Det verkar inte vara så oerhört reaktivt, och ser jag ingen förändring till helgen åker resten i också!
          Blir det ingen färg så får jag väl acceptera att jag helt enkelt köpt ett svindyrt filtermedium.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Landets vattenverk buffrar ju i allmänhet upp vattnet rätt så ordentligt varför filtrering över torv inte längre fungerar som pH-sänkare.
            Omvänd osmos tycks ju vara det ända metoden som finns för att bereda akvarievatten från scratch. Då får man ut neutralt H2O och inget annat, vatten man sedan kan göra precis vad man vill med. Jag vet en odlare som kör omvänd osmos ned i en farmartank där det sedan ligger massvis med torv på botten, jag tror pH brukar ligga på ungefär 6 där.

            Jag köpte ett torvblock på Hornbachs trödgårdsavdelning, ogödslad trädgårdstorv. Skar till en bit i samma format som Juwels filterkuber och satte detta i filterbehållaren, vattnet blev lätt humusfärgar, alltså lätt brunt. Men någon pH-säkning blev det inte. Dessutom var detta block för kompakt så cirkulationen i filtret blev lidande. Kanske det gårt bättre om jag borrade hål i det eller hade småbitar i en nätpåse. På den tiden jag sölade med ytterfilter hade jag en nylonstrumpa eller en speciell nätpåse med trädgårdstorv i mina filterbehållare. Det brukade fungera väldigt bra, ja alltså innan VA-verket buffrade upp till över "malavinivå"....

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              OK! Jag drar i retsten av torven om jag inte ser någon skillnad till helgen. I det aktuella akvariet ligger pH stabilt runt 6, och det är lagom. Det är egentligen humusämnena och färgen på vattnet jag är ute efter.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Ursprungligen postat av Mr Woods
                OK! Jag drar i retsten av torven om jag inte ser någon skillnad till helgen. I det aktuella akvariet ligger pH stabilt runt 6, och det är lagom. Det är egentligen humusämnena och färgen på vattnet jag är ute efter.
                Men då är torven bra! Du kan aldrig sänka pH för mycket med enbart torv, om du nu har kommunalt dricksvatten från början, vill säga.
                Att du kommit så lågt som till pH 6 är ju bra bara det!

                Kommentar

                Arbetssätt...