KH värde på 0

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dattan
    • January 2018
    • 3

    KH värde på 0

    Hej.
    Har efter lång frånvaro från akvarievärlden nu äntligen skaffat en 280 litersbalja och ska proppa den inför fiskköp. Problemet var då jag köpte pH och KH tester från välkända Tetra. Mitt pH låg på 7.0 vilket var positivt. KH värdet var dock 0!!!

    Gjorde om testet med 10ml istället för att få en bättre noggrannhet, men det blev ingen röd färg alls. Gjorde om testet med kranvattnet och fick samma där.

    Funderar på hur jag lättast buffrar utan att ändra mitt pH. Jag har förstått att dessa värden påverkar varandra. Önskar ett slutresultat på 4 som alkalinitet. Ska jag köpa kalk från beijers och slå i? Isåfall vilken mängd?

    Någon kemist/fysiker/naturvetare som har en aning? Kan testet stått på butikshyllan för länge?

    Tacksam för råd.
    Dattan


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Låter märkligt. Hur gammalt är testet (kolla bäst före datumet)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Dattan
      • January 2018
      • 3

      #3
      Svårt att säga. Det är några siffror stämplade i botten. Kan utläsa 15J36. Ska ta med mig till jobbet i morgon för att se om jag får annat värde där. Om inte annat får mina arbetskamrater något att skratta åt!

      Kommentar

      • Dattan
        • January 2018
        • 3

        #4
        Har nu tagit kontakt med Tetra för att tyda siffrorna på botten av testflaskan. Kanske får besked vilken ålder det är på testet!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Du kan ju också kolla på kommunens hemsida. Där brukar alkaliniteten vara angiven bland vattenvärdena och den kan man räkna om till KH.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...