Juwel Innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonika
    • December 2017
    • 5

    Juwel Innerfilter

    Som nygammal i akvarievärlden så undrar jag ang filtren i Juwel akvarien.
    Har läst en del men blandar väl ihop det. det gröna och det svarta kolfiltret när har dem gjort sitt och ska man ersätta eller
    lägga dit något annat för bästa effekt. tacksam för tydliga svar då jag blandar ihop lite, ber om ursäkt för detta..
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Skölj ur dem ordentligt och lägg tillbaka dem på samma ställe som de låg.
    Men det svarta filtret med aktivt kol är antagligen slut. Effekten av detta varar bara kanske någon dag, om ens det. Du kan ju lägga tillbaka det, eller kanske hellre kasta bort det, då effekten är borta.
    Aktivt kol har man om man vill filtrera bort några mediciner eller andra preparat ur vattnet. Jag har kvar mina kolfilter i originalförpackningen, det ena har legat där i sju år, bra att ha vid behov.

    50 years experience in aquarium construction, modern production technology, and the highest quality standards. JUWEL Aquarium - Europes No. 1 Aquarium Brand

    Här kan du se en sprängskiss på hur firma Juwel tänkt sig det hela.
    Juwel rekommenderar ju att man byter detta filtermaterial väldigt ofta... det har jag inte alls gjort, de vita tunna mattorna har jag ju bytt då och då, men sköljer den noga och de går ju oftast några månader mellan bytet. De blå och gröna har jag aldrig bytt, men har ju sköljt ur dem medvetet "halvdåligt i kallt vatten, vill spara några mikroorganismer som jag tror dör om det får för hett om öronen (om de nu har öron).

    Ja de vita mattorna igen, jag brukar lägga i minst två, kanske de då tar bort fritt svävande alger eller annat smått som annars skulle åka rakt igenom filtret, sedan dämpar de flödet litet, då jag har växtakvarium vill jag inte ha allt för kraftig genomströmning.

    Lägga dit något annat...?
    Nu senast köpte jag på Hornbach deras stora blåa filtermatta, sågade till den i "juwelstora" bitar i bandsågen, köpte även torvblock som fick samma behandling i bandsågen. Hamnade i mitt Trigon 350, osäker om jag lyckades sänka pH-värdet med torven, troligtvis inte, men fick i alla fall en fin brun humusfärgning av vattnet.
    Senast redigerad av Björn J.; 04 January 2018, 15:53. Anledning: komplettering.

    Kommentar

    • Jonika
      • December 2017
      • 5

      #3
      Tack Björn

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av Jonika
        Tack Björn
        Ingen orsak!
        Men det är min erfarenhet av detta filtermaterial. Att Juwel rekommenderar täta byten beror ju på att dom vill sälja mer av sitt eget naterial, kanske även därför dom envisas med egna och udda mått på sina lysrör.
        I mitt Lido 120 har jag som sagts haft samma gröna och blå kuber i snart åtta år. Likaså plastbehållaren med de keramiska "makaronerna" som då agerar dyra bostadsrätter åt kapitalstarka mikroorganismer. Den behållaren fanns inte medskickad i grundutrustningen då jag nyligen köpte ett Trigon 350.

        Kommentar

        Arbetssätt...