Vi har blivit med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #16
    Jag tömde ju ett växtakvarium i mitten av november som varit igång i över 20 år.
    Det fanns lera och torv kvar i bottenmaterialet som kunde återanvändas, ingen förruttnelse där. Då det börjar bubbla sumpgas ut bottenmaterialet skall man dra öronen åt sig, då är något väldigt fel...
    Klart att man kan prova att minska på belysningstiden, men jag skulle nog hellre minska på belysningsmängden och behålla tiden till 10 timmar, då växternas tillväxt-DNA, är programmerad till ungefär tio timmar (eller fotosyntesens arbetstid är ungefär tio timmar, det sägs att det är tio timmas "dag" i de områden därifrån våra vattenväxter kommer).
    Nackdelen med leran är ju att den initialt färgar ut vattnet grått.
    Kanske finns "Sju kulor" kvar? en bottengödning som icke överraskande besår av just sju kulor, som är avsedd att eftergöda med, att stoppa ned under rötterna när akvariet är igång.

    Kommentar

    • codehacker
      • December 2017
      • 29

      #17
      Jag beställde något som heter "Easylife EasyCarbo Växtnäring Macronäring Kol". Hoppas det stärker växternas tillväxt tills dess jag ev. skaffar en co2 anläggning. Kan man tillföra kolsyrat vatten från en sodastream? Hur mycket i så fall i ett 64 L akvarium?

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #18
        Jag använder alltid Easy Carbo varje morgon,funkar för mig och minskar även alger.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2880

          #19
          Ursprungligen postat av codehacker
          Jag beställde något som heter "Easylife EasyCarbo Växtnäring Macronäring Kol". Hoppas det stärker växternas tillväxt tills dess jag ev. skaffar en co2 anläggning. Kan man tillföra kolsyrat vatten från en sodastream? Hur mycket i så fall i ett 64 L akvarium?
          Finns regulatorer eller adaptrar för sodastreamflaskor som fungerar bra. Se länk: http://godhemszoo.se/index.php?route...product_id=912

          Kommentar

          • codehacker
            • December 2017
            • 29

            #20
            Om man kolsyrar en ½ L akvarievatten i en flaska med en sodastream och sedan lägger flaskan (öppnad) i botten - funkar det som en temporär lösning?

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2880

              #21
              Ursprungligen postat av codehacker
              Om man kolsyrar en ½ L akvarievatten i en flaska med en sodastream och sedan lägger flaskan (öppnad) i botten - funkar det som en temporär lösning?
              Nej, den kolsyran kommer nog att försvinna ur vattnet efter relativt kort tid och inte få någon effekt alls. Vill man använda CO2 så måste man ha ett system som kontinuerligt förser akvariet med erforderlig mängd under tiden akvariet är belyst. En liten dos hjälper alltså inte. Kolsyra luftas snabbt ur vattnet och måste tillsättas med någon form av styrning över dygnet, timer eller controller. Man får också tänka på att för mycket CO2 kan skada fiskarna i akvariet, CO2 löst i vatten blir kolsyra och den är precis som det låter är det en syra och som sänker pH. Sker det okontrollerat kan det få konsekvenser för fiskarna. Växterna konsumerar ju CO2 under fotosyntesen och ett tillfälligt tillskott gör knappast någon skillnad på grund av nämnd flyktighet av CO2.

              Kommentar

              • codehacker
                • December 2017
                • 29

                #22
                Ok, tack - då skall jag inte testa det! Får köra med easy carbo när det dyker upp i brevlådan så länge och satsa på ett riktigt co2 system senare.

                Kommentar

                Arbetssätt...