Grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Edström
    • December 2017
    • 2

    Grumligt vatten

    Vi startade vårt 260l för 3v sen.

    Allt var frid och fröjd. Växter och rötter V1. Fiskar V2.

    Sen fick jag för mig att bygga en liten ruin i sten.
    Sågade upp skiffer i små byggstenar och limmade ihop med akvariesilikon.
    sköljde all sten och kokade den.

    Nu är akvariet väldigt brun grumligt.

    Bytet filter och vatten.

    Alla tips och idéer är väldigt välkomna!

    /Partik och jennifer, förtvivlade akvarieägare.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Vad tror du detär som grumlar vattnet då?
    Viss skiffer innehåller en form av olja, oljeskiffer bröts under kriget för utvinning av bränsle...
    Sådan skiffer ger en fet hinna på vattenytan.
    Har du någon lera eller torv under gruset som kan fälla ut oxh grumla? Torv, färgar brunt.
    Rötterna kan också färga vattnet brunt, men då ganska omgående, iofs blir ju koncentrationen kraftigare efter några veckor.
    Kanske är det en algblomning av små fritt svävande alger som nu kommit igång efter rnågra veckor?

    Gör ett delvattenbyte, häll i nån form av klarvattenpreparat, nu blir istället vattnet mjölkfärgat i några timmar. Det som färgat vattent klumpas ihop och samlas i filtrets första del.

    Kommentar

    • Patrik Edström
      • December 2017
      • 2

      #3
      Skifferet är inte oljeskiffer. offerdalsskiffer samma som det du kan köpa i djuraffären.

      Vi har gjort ett vattenbyte och använt clearwater. Fick byta översta filtet var 24 h. Juwel filter storlek L.

      Jag har massor med bilder men kan inte lägga upp.


      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Kanske så rötterna, kanske fritt svävande alger, även om dom sällan är bruna....

        Jag har lagt i fyra skivor, eller plattor av Juwels filter material högst upp... får krama ur de två översta varje vecka.
        Häller ibland i Clearwater en liten skvätt, direkt i filterbehållaren, sedan mjölkigt i några timmar innan det klarnar upp, och då samlas alla löst flytande partiklar i filtret, sådant som annars varit för smått så de passerar filtermaterialet.
        Jag har ju lera i botten som fortfarande färgar ut litet.

        Endast guldmedlemmar tillåts lägga upp bilder här.
        Senast redigerad av Björn J.; 18 December 2017, 06:55.

        Kommentar

        • David Johansson
          • March 2012
          • 12

          #5
          Om vattnet är brunt och inte bara grumligt låter det som rötter eller smuts från grus eller sten är orsaken, jag tror inte att det är någon fara annat än estetiskt då. Jag skulle bara avvakta och med tanke på hur nytt akvariet är tycker jag inte att du skall rengöra filtret mera. Minska på vattenbytena och håll hellre igen på matningen till fiskarna kommande veckor. Nya akvarium behöver många veckor innan de är i balans och alltför mycket rengöring och stökande riskerar förlänga den tiden.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av David Johansson
            Om vattnet är brunt och inte bara grumligt låter det som rötter eller smuts från grus eller sten är orsaken, jag tror inte att det är någon fara annat än estetiskt då. Jag skulle bara avvakta och med tanke på hur nytt akvariet är tycker jag inte att du skall rengöra filtret mera. Minska på vattenbytena och håll hellre igen på matningen till fiskarna kommande veckor. Nya akvarium behöver många veckor innan de är i balans och alltför mycket rengöring och stökande riskerar förlänga den tiden.
            Bra svar!
            men utfällningar från nytt grus är oftast grått, det är när grusets små stenar skavs mot varandra i påsen och i rengöringshinken som det skapas ett finkorning stenmjöl.
            Jag har ofta haft extra innerfilter med finmaskigt filtermaterial under sådana förhållanden.
            Samt då extra filtermaterial i huvudfiltret. problemet är ju många gånger att de partiklarna som grumlar vattnet är så himla små att de passerar filtret utan att fastna, därför kan ju då klarvattenpreparat vara bra.


            Men visst, ha is i magen och simma lugnt, ju mindre man grejar med det nystartade (och väletablerade) akvariet desto bättre är det!

            Kommentar

            Arbetssätt...