Kan man lita på ett testkit som gått över bäst före datum?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    Kan man lita på ett testkit som gått över bäst före datum?

    Läste på om alger, om blågröna slemmiga alger, dessa trivs bäst i öppna... nej men om nitrithalten är för hög, och kanske eventuellt möjligtvis, var det inte lite blågröna slemmiga alger i det nystartande akvariet...? Jag brukar ju aldrig testa vattenvärderna, men fann nu en JBL NO2 test. Labade litet och efter tre minuter var testvätskan väldigt purpurröd, omkring 0,7 ppm...
    Jaha... Fiskarna simmar lugnt, äter bra, andas fint, inga fiskar som snappar luft (jag har inga gurami). Samma resultat i det väletablerade gamla akvariet.
    Då mäter jag direkt på kranvattnet, något lägre värde, omkring 0,6 ppm. Enligt Göteborsstad, vatten och avlopp, skall dricksvattnet (föga överraskande) vara fritt från nitrit, nitrat och annat som är skadligt.

    Kollar om det står något bäst före datum på förpackningen, jodå, månad 01 år 2011... Köpte troligtvis detta test tillsammans med mitt Rio 120 som jag köpte 2010.

    Sammanfattning: Jag tror inte man skall lita på ett vattenstestkit som gått över bäst före datum med snart sju år.
    Och de där slemmiga blågröna algerna är nog bara gröna... Sedan tror jag inte att hantelcikliderna hade kommit till lek, eller att fjärilscikliderna hade varit så utfärgade och pigga om nitriten varit på 0,7, snarare hade de legat på botten eller flutit döda i vattenytan.
  • David Johansson
    • March 2012
    • 12

    #2
    Ett problem som kan uppstå med vätskor som inte används är att ämnena i vätskan kan separera på sig och då över tid även ändra konsitens. Det brukar därför vara viktigt att skaka testvätskor ordentligt innan användning, har de stått länge kan det vara kört. Om det är ett problem med just No2 testvätska vet jag inte men sista förbrukningsdatum finns väl där av en anledning tänker jag

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ett testkit funkar normalt rätt långt efter "bäst före datumet" om det är oöppnat samt om det har förvarats svalt. Men 6 år över tiden är nog väl långt över tiden
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Min "granne" är rätt gammal, en bit över 90 år, pigg i huvudet, men kroppen börjar att protestera. Han hade akvarium redan i mellankrikstiden och fram till för några år sedan. Var inne häromdagen och kollade mitt nya Trigon.
        Han slutade med akvriefiskar och burfåglar (och löpning samt skidåkning) då hans parkinson blev allt mer handikappande för omkring två år sedan, men han erbjöd ju sig iallafall med ett stort mått av sjävdistans att skaka flaskorna åt mig... så dessa reagensvätskor blev synnerligen väl omskakade.... Han har heller inga problem att göra smör av grädde....

        Nåväl, lyteskomik och sådant, men som Kjell skriver, har bäst före datumet passerats med sex år är det nog dax att köpa nytt.

        Jag tror föresten att Kjell har träffat min granne på något GAF-möte, han tillhörde väl inte de mest frakventa besökarna, men kom väl en eller två gånger per termin iallafall, ja granne är väl att ta i i överkant, det är nog omkring 7-8 hus emmallan våra.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Björn J.
          Jag tror föresten att Kjell har träffat min granne på något GAF-möte, han tillhörde väl inte de mest frakventa besökarna, men kom väl en eller två gånger per termin iallafall, ja granne är väl att ta i i överkant, det är nog omkring 7-8 hus emmallan våra.
          Det är säkert möjligt - men att veta vem det var är inte så lätt för på slutet var vi bara gamla gubbar kvar (förutom någon enstaka gammal kärring) som satt där och skakade.

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Det är säkert möjligt - men att veta vem det var är inte så lätt för på slutet var vi bara gamla gubbar kvar (förutom någon enstaka gammal kärring) som satt där och skakade.

            ´Det var ju en svår tid då föreningsverksamheten höll på att dö ut och diskussioner etc istället hamnade på olika diskussionsforum på Internet.
            Medelåldern i föreningen steg ju och det faktum att det inte gick att hålla ihop den någorlunda aktiva skaran med e-postutskick förklarar ju ett och annat.
            Halvgamla medlemmar ville ha av kakan men ville inte vara med och baka den. Alla ville att vi skulle ordna en ny utställning men ingen ville vara med och organisera en sådan.
            Lokalhyran steg, portot blev dyrare, liksom kaffe och kaffebröd.

            Kommentar

            Arbetssätt...