Vilket kalk för buffring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasH
    • December 2016
    • 40

    Vilket kalk för buffring?

    Hej!
    jag skulle vilja buffra mitt vatten.
    idag är mina värde enligt: KH 4 PH6.5
    jag kör med Co2, enligt leverantören så ligger kranvattnet på ungefär det samma, framförallt ph.

    jag tänkte köra med bikarbonat, men blev mer intresserad av att köra med kalk/kalkmjöl, då det "självbuffrar" och lägger sig på mer lagom 7,5 framför ev. 8.3 som bikarbonat kan göra.
    finns det någon som direkt kan rekommendera ett märka från ex. Plantbutik eller liknande?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Kör du med CO2 blir det kontraproduktivt med kalk eftersom kalken binder fri CO2. Ser heller ingen anledning till att tillsätta kalk med dom värden du anger? KH4 och pH6,5 indikerar ju bra vatten för växter.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Du har ju ändå rätt hyfsat KH - hade det legat på 1-2 (som det gör på många ställen i Sverige) så hade jag använt kalk som buffer och då antingen i form av en kalkhaltig inredning eller kalkmjöl (finns att köpa i trädgårdsaffärer, men se till att få ogödslad)
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • MattiasH
        • December 2016
        • 40

        #4
        ok!
        Men om jag skulle vilja höja ph halten för fiskarna? vad kan man använda då?
        (nyfikenhet)

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Bikarbonat, fast det höjer pH snabbt så du måste ha fiskar som vill ha alkaliskt vatten i akvariet
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Ursprungligen postat av MattiasH
            ok!
            Men om jag skulle vilja höja ph halten för fiskarna? vad kan man använda då?
            (nyfikenhet)
            Varför höja pH för fiskarna? Tillsätter du CO2 så sänker detta pH, så egentligen är det bara att minska tillförd CO2 så höjs pH. Har du ett trycksatt system för CO2?

            Kommentar

            • MattiasH
              • December 2016
              • 40

              #7
              ja, har Co2 arts lösning med sodastreamflaska.
              tanken var lite att om jag har fiskar som kör ph 6.5-7.5 och vill ha fisk som kanske trivs i 7-8 så hade jag kunnat kompromissa och lägga mig på 7 då mitt ph värde är 6.5

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                Med en controller kan man ju reglera och bestämma pH. Håller man fiskar som ev. vil ha ett ha ett högre pH så kanske tillförsel av CO2 inte är rätt väg att gå. Man får nog bestämma sig för vilken typ av akvarium man vill ha. Ett med växter mm. eller ett med ett med högre pH/KH. Blanda t.ex. Malawiciklider med Tetror och växter funkar ju inte alls.

                Kommentar

                Arbetssätt...