Värdena ser fel ut och fiskarna blir lidande

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Challecat
    • October 2017
    • 22

    Värdena ser fel ut och fiskarna blir lidande

    Det ser ut som att Kn, Gh och Ph är fel i mitt akvaruim. Jag har endast testat med stickor, har tyvärr inga andra tester hemma men enligt stickan är Gh på mellan <3d och >4d. Kh står på mellan 0 och 3, uruselt med andra ord och ph står på mellan 6,4 och 6,8. Jag är novis när det gäller vatten värden och jag vet inte vad jag ska göra, Idag dog en av mina fiskar och jag ser att andra är hängiga också och jag måste verkligen fixa detta för dom, jag vill verkligen inte att fler går bort.

    Akvariet är 180L, jag har två rötter som jag ska ta ut nu, rätt så mycket växter. Det är ganska nystartat, vart igång kanske två månader. Det är nu två marmor gurami, båda hängiga, en pärlemogurami som inte äter, fyra honungsgurami varav en är hängig, tre siames algätare och fyra regnbågs fisar. Senaste vattenbytet var för sex dagar sedan, runt 30% jag gör vattenbyten varje veckav och använder happy life efter byte

    I en situation som denna, bör jag byta vatten mer/mindre, vad ska jag tillsätta eller ta bort, ge mej alla info som går snälla
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    De värdena ser bra ut för alla utom kanske regnbågsfiskarna (det finns många olika arter som vill ha olika pH), så länge du lyckas hålla pH stabilt så är inte det problemet. Det du behöver mäta är nitrit och nitrat, de värdena kommer styra hur mycket vattenbyten du behöver göra. Vad gäller matningen så skulle jag pröva med smått frysfoder (cyclops, mygglarver etc) eller ännu hellre levande.

    Hoppas det löser sig /Tyko

    Kommentar

    • hivemindhermit
      • September 2017
      • 214

      #3
      Flertalet fiskarter vi håller i akvarier vill ha vattnet exakt som du har det - mjukt och något surt. Som Tyko säger är det ammonium, nitrit och nitrat du behöver hålla koll på. Eftersom akvariet är nystartat kan det vara så att du inte fått igång en ordentlig bakteriekultur som bryter ned kväveföreningar än, samt att växterna kanske inte etablerat sig tillräckligt bra för att hinna suga upp restprodukterna.

      Skaffa ordentliga dropptester för ammonia, nitrit och nitrat. Gör tätare delvattenbyten om du är orolig, men inte nödvändigtvis så mkt som 30%. Skölj inte filtret om det inte är igensatt. Mata sparsamt med levande foder.
      ​​​​​

      Varför vill du ta ut rötterna? De är bra för vattnet!

      Hur beter sig de fiskar som är hängiga? Hur ser de ut? Posta gärna bilder/videos.
      /Alex
      375 + 112 liter drömmar

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Du har fått väldigt bra svar!

        Två månader fritt intervall.... Känns klassiskt, får se hur jag själv klarar detta med mitt nystartade 350 liters akvarium.
        Men jag tog inte bara fiskar och växter ur två andra akvarium, utan också en massa "skit" jag vred ur några sådana där filterpatroner i det nya, filterpatroner som var rätt fulla med mikroorganismer, antar jag iallafall. Lämnas som ett tips! Jag hade väl omkring 100 liter "bättre begagnat" vatten också. Alltid lättare om man kan få ta del av ett smutsigt filter från en vän eller från akvariebutiken. Det enda jag mätt är att det nya akvariet står rakt, ned ett vattenpass.... Jo jag har en digital termometer också... 24,1° celsius, är det bra?

        Men jag skall inte vara kaxig, det kan ju tänkas att jag får ett bakslag, så jag kollar flera gånger varje dag om fikskarna äter, om de fäller ihop fenorna och framförallt hur de andas, frekevensen på munnen och gälarnas rörelser. Enligt min mening är en ökad andningsfrekvens och kanske luftsnappande vid ytan (gäller ej labyrintfiskar) ett första tecken på ohälsa.

        Kommentar

        • Challecat
          • October 2017
          • 22

          #5
          Varför blir dom hängiga då? Dom ligger på botten mycket och gömmer sej (har inte gjort så för)och har tappat matlust, en gurami har slutat äta helt, han tuggar och spottar ut, han ser jätte mager ut. En gurami dog ju nyss, hon låg på botten länge tills igår då hon började snurra runt i piruetter i försök att komma till ytan, sen la hon sej på botten igen och kippade efter andan, då fick jag nog och tog bort henne så hon slapp lida mer. Jag vet inte säkert men jag tror inte att syret i vattnet är något problem, det krusar ordentligt på ytan och jag kan se tydliga luftbubblor i vattnet, däremot ser ytan oljig ut så jag vet inte. Jag tycker allt känns skumt men jag kan gott och väl bara ha skrämt upp mej själv, därför jag ber om hjälp

          Hur ofta bör jag byta vatten och hur mycket ska bytas åt gången? I en minipanik så bytte jag rätt så mycket igår och idag ser dom något piggare ut...

          Kommentar

          • Challecat
            • October 2017
            • 22

            #6
            Ursprungligen postat av hivemindhermit
            ​​​​​

            Varför vill du ta ut rötterna? De är bra för vattnet!
            För att jag blev rädd att dom gjorde vattnet för mjukt :s

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              I första hand så skulle jag kolla nitritvärdet med dropptest, du skriver inget om att du har gjort det? Är inget fel på dina andra värden .
              Kanske har du startat karet för fort med allt för många fiskar på en gång samt matat för mycket under en så pass kort tid?
              Ta inte bort rötterna och pilla inte i karet om du absolut inte behöver!
              Skynda långsamt .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Challecat
                • October 2017
                • 22

                #8
                Jag har bara testat nitrit med stickor och dom visar 0. Tyvärr tror jag absolut att jag var för snabb med starten, saknade att ha fiskar så mycket och fattade först efteråt VARFÖR det är så viktigt med allt jag nu har lärt mej, hela livet har man ju hört att man ska vänta med att stoppa i fisken men jag förstod inte varför förns det var för sent, ångrar mej bittert men gör om gör rätt och därför måste jag förstå varför mina fiskar mår dåligt, nu ligger ena på botten och är jätte blek, hon som har varit mest aktiv så något är verkligen fel.

                Kommentar

                • Challecat
                  • October 2017
                  • 22

                  #9
                  Om vi säger att problemet är nitrit, vad ska jag göra? Är det något jag kan göra nu även om jag inte vet 100% att det är det som är problemet som inte kommer skada fiskarna

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Ursprungligen postat av Challecat
                    Om vi säger att problemet är nitrit, vad ska jag göra? Är det något jag kan göra nu även om jag inte vet 100% att det är det som är problemet som inte kommer skada fiskarna
                    Vi kan bara inte säga att "problemet" är för höga nitritvärden - allra först måste du VETA innan du kanske kan åtgärda.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Challecat
                      • October 2017
                      • 22

                      #11
                      Jag förstår att jag måste veta men eftersom jag inte har tillgång till andra test än stickor så menar jag om det fanns något jag kan göra nu som inte är skadligt för fiskarna. Om det blir bättre så vet jag att det kunde ha med nitrit att göra, blir det inte bättre så var det kanske inte nitrit så jag får söka vidare. Jag menar om det finns något förebyggande som kan hjälpa just nu tills jag kan få tag i bättre tester

                      Kommentar

                      • matemed
                        • March 2016
                        • 16

                        #12
                        Kan du se om gälarna är röda på fiskarna, ser det ut som dem "andas" snabbt? Det brukar tyda på ammonium/nitrit förgiftning.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #13
                          Ursprungligen postat av Challecat
                          Jag förstår att jag måste veta men eftersom jag inte har tillgång till andra test än stickor så menar jag om det fanns något jag kan göra nu som inte är skadligt för fiskarna. Om det blir bättre så vet jag att det kunde ha med nitrit att göra, blir det inte bättre så var det kanske inte nitrit så jag får söka vidare. Jag menar om det finns något förebyggande som kan hjälpa just nu tills jag kan få tag i bättre tester
                          Jag förstår så himla väl att du vill dina fiskars bästa, bara så du vet det . Sen har även jag gjort alla fel som tänkas kan när jag som du var nybörjare - hemska fel dessutom, blir lätt så när vi som många andra inte läser på och tar åt sig av vad som skrivs. Dessutom så blir - i alla fall jag alltid nybörjare.

                          Tyvärr, så kan jag inte hjälpa dig just nu, men kanske andra rutinerade akvarister kan hjälpa till, hoppas det!

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #14
                            Som Inger redan nämt, fast i annat ordalag, "att mäta är att veta" nu blir det en himla massa spekulationer i svaren, ävensom jag tycker mig erfarenhetsmässigt kan känna igen symptonen och din beskrivning som just nitritflrgiftning. Du kan ju naturligvis fått in någon smittsam sjukdom också, men de flesta sjukdomarna brukar slå ut fiskarna artvis, då olika arter har olika moståndskraft mot sjukdomar och parasiter.
                            Visserligen mäter jag själv aldrig vattenvärderna vardagsvis, men om jag skulle få problem kollar jag ju nitrit, pH och tempen.
                            Jag brukar ha sådana där kit hemma med reagensvätska från Sera, Tetra eller annan tillverkare, alltså köpta i zoobutik. Jag har väl en digital pH-mätare nånstans också, men oskäker på dess funktion...
                            När du skriver "mätstickor" så undrar jag, jag kanske missat nån nymodighet, de enda mätstickorna för nitrit jag känner till är de man använder till urinprov, ofta har de andra fält för erytrocyter, äggvita och kanske något mer... Sådana har jag aldrig använt till akvarievatten, men det kanske funkar...?

                            En gång för längesedan hade jag bundit upp en slang i ett yngelakvarium med en koppartråd, denna kom ned i vattnet vid något tillfälle. Jag hade skalareyngel i det akvariet, och innan de dog betedde de sig som rödspättor och helleflundror på botten, det var tydligen symtomet på kopparförgiftning.

                            Köp dig olika testkit, eller en sådan där dyr portfölj med en massa olika mätreagenser i zoobutiken.
                            -Men ett vattenbyte är nu aldrig fel och gör ju knappast skadan större i nuläget.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13109

                              #15
                              Ursprungligen postat av Challecat
                              Om vi säger att problemet är nitrit, vad ska jag göra? Är det något jag kan göra nu även om jag inte vet 100% att det är det som är problemet som inte kommer skada fiskarna
                              Det du kan göra i detta läge är att mata ytterst ytterst sparsamt och tillsätt omgående ett par msk salt (bordsalt funkar bra och saltet blockerar delvis nitritens skadeverkningar) och gör helst inga massiva vattenbyten utan hellre flera mindre och inga filterrengöringar på ett bra tag. Jättebra att tillsätta en bakteriekultur på flaska om du vill köpa! I nuläget skulle jag stoppa matningen helt ett par dagar och sen försöka med liite mat och kolla intresset från fisken, tar de inte maten så sluta ge.
                              Senast redigerad av åheim; 27 November 2017, 22:06.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...