Värdena ser fel ut och fiskarna blir lidande

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hivemindhermit
    • September 2017
    • 214

    #16
    Stoppa i lite fler växter skadar förmodligen inte heller, snabbväxande sorter som inte behöver planteras och tar upp kväve snabbt - andmat, vattenpest etc.
    /Alex
    375 + 112 liter drömmar

    Kommentar

    • Challecat
      • October 2017
      • 22

      #17
      Vad är det som orsakar nitrit? Om det är nitrit som är problemet, vad ska man göra göra då? Jag tänker inte göra något förrens jag har testat vattnet men jag vill veta vad man gör om det är det som är problemet så jag kan agera snabbt.

      Ytterligare info, Jag matar med flingor och frysmat, det finns massa växter i vattnet, snäbbväxande. Två rötter, temp är 26.
      Ska försöka lägga upp foton

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #18
        Gör det jag tipsade om det är bara till gagn för ditt akvariet och dina fiskar! Nitrit får du när det inte finns tillräckligt med nedbrytningsbakterier i filter och bottensubstrat!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av Challecat
          Om vi säger att problemet är nitrit, vad ska jag göra? Är det något jag kan göra nu även om jag inte vet 100% att det är det som är problemet som inte kommer skada fiskarna
          Som flera redan sagt så skall man så klart testa om man har nitrit. Om man av någon anledning inte kan/vill göra detta så kan man köpa en bakteriekultur i en zooaffär och använda den - sådana minskar nitriten och ställer inte till någon skada om man nu inte har nitrit i akvariet.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #20
            Var bor du?
            Om du bor i närheten av Göteborg kan du ta med en PET-flaska och komma hem till mig och få en bakteriekultur som heter duga!
            Brukar annars använda vattnet jag tvättat filterpatroner i att vattna krukväxterna med... växer jättebra.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #21
              Ursprungligen postat av åheim
              Det du kan göra i detta läge är att mata ytterst ytterst sparsamt och tillsätt omgående ett par msk salt (bordsalt funkar bra och saltet blockerar delvis nitritens skadeverkningar) och gör helst inga massiva vattenbyten utan hellre flera mindre och inga filterrengöringar på ett bra tag. Jättebra att tillsätta en bakteriekultur på flaska om du vill köpa! I nuläget skulle jag stoppa matningen helt ett par dagar och sen försöka med liite mat och kolla intresset från fisken, tar de inte maten så sluta ge.
              Jag tror att åheims "recept" är toppenbra att följa .
              Hoppas att du får pigga fiskar till slut.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #22
                Nitrit bildas ju av att fiskarna bajsar och även i viss mån av att de andas och förbrukar syre.
                Om man har en fungerande nedbrytningsprocess i akvariumet tar nedbrytningsbakterierna hand om dessa skadliga ämnen.
                Även växterna hjälper till att ta hand om dessa skadliga ämnen, genom att ta upp ammonium och därigenom förbättra nitrifikationsprocessen.
                Du kan läsa mer om dessa processer bland annat på svenskspråkiga Wikipedia, en utmärkt artikel, jag har delvis själv skrivit den...

                Dessa nyttiga nitrifikationsbakterier trivs bra i de där finmaskiga filtermaterialet, man kan ha sådana där keramiska "makaroner" också där det kan bo tusentals bakterier i de små porerna.

                Men det är alltid svårt att starta nya akvarium utan att få tillgång till dessa bakterier, och om man då för tidigt bosätter fiskar i dessa akvariebehållare gör man inte saken lättare.

                En filterpump med filterpatroner som kommer från ett gammalt fungerande akvarium, en del snabbväxande växter som nämnda vattenpest, Elodea densa, andmat etc, ett fåtal fiskar eller i början helst inga alls, och mata försiktigt (om det finns fisk). De första fiskarna man sätter in är anspråkslösa och "lätta", billiga fiskar. Undvik diskusar och altumskalarer i det första skedet alltså!

                Sedan skall man ju ha en bra och lagom pump som sätter vattenytan i rörelse, för det är i denna utbytet av syre och koldioxid sker. Visserligen producerar växterna en del syre och tar upp koldioxid, men i ett akvarium blir detta inte tillräckligt.

                Kommentar

                • Challecat
                  • October 2017
                  • 22

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Som flera redan sagt så skall man så klart testa om man har nitrit. Om man av någon anledning inte kan/vill göra detta så kan man köpa en bakteriekultur i en zooaffär och använda den - sådana minskar nitriten och ställer inte till någon skada om man nu inte har nitrit i akvariet.
                  Jag uttryckte mej konstigt i det inlägget, jag menade aldrig att jag skulle börja göra något drastiskt utan att veta, utan om det fanns något jag kunde göra TILLS jag vet

                  Kommentar

                  • Challecat
                    • October 2017
                    • 22

                    #24
                    Ursprungligen postat av Björn J.
                    Var bor du?
                    Om du bor i närheten av Göteborg kan du ta med en PET-flaska och komma hem till mig och få en bakteriekultur som heter duga!
                    Brukar annars använda vattnet jag tvättat filterpatroner i att vattna krukväxterna med... växer jättebra.
                    Bor tyvärr ett par timmar bort från goa gbg

                    Jag har en juwel 180 men tillhörande filter och keramik "tunnlar" grov svar sand, två rötter, mer än 20 separata snabbväxande växter, tempen är 26. Vattenytan är krusad, massa synliga luftbubblor i vattnet. Har gjort vattenbyte en gång i veckan. Fiskarna har inte röda gälar men vissa ligger gärna på botten. fråga om det är mer info som kan vara viktig

                    Men vad jag förstår så ska jag göra små vattenbyten ofta, flera gånger i veckan? Matuppehåll, hur länge? Köpa nitrit tester
                    Missar jag något eller missuppfattar jag något, blir så mycket info och funderingar så jag behöver lite klarhet

                    Kommentar

                    • Challecat
                      • October 2017
                      • 22

                      #25
                      ....Och salta vattnet

                      Kommentar

                      • hivemindhermit
                        • September 2017
                        • 214

                        #26
                        Och läs på om kvävecykeln! Superviktig info för alla akvarister. Jag brukar rekommendera den här artikeln, skriven specifikt för uppstart av akvarier. https://www.fishlore.com/NitrogenCycle.htm
                        /Alex
                        375 + 112 liter drömmar

                        Kommentar

                        • Challecat
                          • October 2017
                          • 22

                          #27
                          Tack! bra artikel, lätt förklarat!

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #28
                            Undvik att det bildas luftbubblor i ytan.
                            I vissa fall kan det bubblandet vädra ut syret ur vattnet, så därför förstår jag inte varför de flesta tillbehördfirmorna säljer diffusorer eller filterpumpar med möjlighet att dra in luft i vattnets utlopp.
                            Luftbubblor tillför i alla fall inte syre till vattnet, för att göra det måste syret tillsättas på annat sätt. Och om nu luftbubblor skulle kunna tillsatta syre, spricker ju ändå bubblan ovanför vattenytan...
                            men det kanske ser dekorativt ut med luftbubblor vid utströmmningsröret?

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13123

                              #29
                              Jag kör ju BARA luft i mina akvarier och det spricker bubblor och har sig https://www.youtube.com/watch?v=lTHXjdGZ8U8
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Challecat
                                • October 2017
                                • 22

                                #30
                                Ok så vattenytan ska krusa sej men inte skapa luftbubblor. Jag tror att det svåraste med att ta sej in i den här hobbyn är att det finns 100 olika svar på samma fråga och så många säger olika saker :S

                                Kommentar

                                Arbetssätt...