pH - börja mixtra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robertn83
    • October 2017
    • 58

    pH - börja mixtra?

    Hej!
    Har plötsligt börjat mäta ett lite högt pH värde i mitt 240 l. Har tidigare varit stabilt runt 7,5, senaste veckorna runt 8,5 när jag testar med vätska.
    Har alltid haft vatten med låga tal på gh och kh men inte brytt mig att pilla med det då övriga värden är bra. Ingen nitrit eller nitrat.

    Byter 20-30% vatten en gång per vecka. Efter vattenbyte tillsätter jag Tropicas växtnäring enl doseringstabell samt vattenberedningsmedel.
    Jag använder Easycarbo, ca 5 ml dagligen.
    Har en stor rot, två mindre samt en redwood. Akvariegrus som bottenunderlag och relativt mycket växter.
    Fiskarna är blandat bestånd, i huvudsak sydamerikanska men fyra boseman patrullerar det öppna vattnet
    Filter är Juwels inbyggda, sköljer det sällan men plockar bort synlig skit.

    Någon idé att börja tillsätta medel för att sänka pH eller är det onödigt att mixtra när fiskarna i övrigt verkar må fint? Växter verkar också trivas, möjligen undantaget en weeping willow mossa som är väldigt brun.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Ingen ide att mixtra ifall allt verkar funka. Man får också tänka på att i ett akvarium med växter och hygglig belysning är pH alltid högre på kvällen än på morgonen på grund av fotosyntesen. Enda sättet att permanent ha ett lägre pH är annars att tillföra CO2 på ett kontrollerat sätt.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Håller med, börja inte mixtra det leder ingen vart, tro mig jag har försökt för länge sen.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • robertn83
        • October 2017
        • 58

        #4
        Inger H Sleaper Tack för svar, då stillar jag mig. Beställde ett ytterfilter ikväll, kanske åtminstone får vattnet något klarare. PH påverkar det inte antar jag.

        Kommentar

        • hivemindhermit
          • September 2017
          • 214

          #5
          Har du testat kranvattnet? Beroende på var du får vatten ifrån kan det ju hända saker med vattenkvaliten.

          Du kan tillsätta torv, torra löv från exempelvis ek och bok, eller alkottar för att göra vattnet lite surare långsiktigt. (Det kommer dock även bli brunfärgat av tanninerna, vad en tycker om det är en smaksak.)
          /Alex
          375 + 112 liter drömmar

          Kommentar

          • badpitt
            • December 2015
            • 53

            #6
            Ursprungligen postat av robertn83
            Inger H Sleaper Tack för svar, då stillar jag mig. Beställde ett ytterfilter ikväll, kanske åtminstone får vattnet något klarare. PH påverkar det inte antar jag.
            Jag byggde om mitt Juwel 240 med ytterfilter, här ser du hur jag gjorde:

            Har ju idag 5 Juwel akvarium. 2 st. Vision 450, Lido 200 samt 125 och ett Vision 180. Ville bara dela med mig av mina erfarenheter kring vad jag tycker har fungerat och inte. Allt är ju mina åsikter, ingen objektiv sanning. Om vi utgår från själva filter materialet i sig som du får med dig när du

            Kommentar

            • robertn83
              • October 2017
              • 58

              #7
              Ursprungligen postat av hivemindhermit
              Har du testat kranvattnet? Beroende på var du får vatten ifrån kan det ju hända saker med vattenkvaliten.

              Du kan tillsätta torv, torra löv från exempelvis ek och bok, eller alkottar för att göra vattnet lite surare långsiktigt. (Det kommer dock även bli brunfärgat av tanninerna, vad en tycker om det är en smaksak.)
              Ja, kommunala är relativt stabilt de (få) gånger jag testat. Något lägre än i akvarium.

              badpitt Tack! Är dock inne på att sätta ytterfiltrets insug i Juwels filterbehållare. Inte sugen på att tömma karet, skära bort behållaren, köpa mer slimline och siikona fast denna.. den lilla yta jag förlorar stör mig inte så mycket och har kapslat in den snyggt med slimline.

              Tack för era svar!

              Kommentar

              • badpitt
                • December 2015
                • 53

                #8
                Ursprungligen postat av robertn83


                badpitt Tack! Är dock inne på att sätta ytterfiltrets insug i Juwels filterbehållare. Inte sugen på att tömma karet, skära bort behållaren, köpa mer slimline och siikona fast denna.. den lilla yta jag förlorar stör mig inte så mycket och har kapslat in den snyggt med slimline.

                Tack för era svar!
                Jag behöll också filterbehållaren med värmare och allt. Jag använde den gamla avdelaren som stopp för filtret, jag borrade en massa hål i den samt klippte bort "röret" för värmaren.
                Utloppet kör jag genom det gamla hålet.

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Ursprungligen postat av hivemindhermit
                  Har du testat kranvattnet? Beroende på var du får vatten ifrån kan det ju hända saker med vattenkvaliten.

                  Du kan tillsätta torv, torra löv från exempelvis ek och bok, eller alkottar för att göra vattnet lite surare långsiktigt. (Det kommer dock även bli brunfärgat av tanninerna, vad en tycker om det är en smaksak.)
                  Bästa svaret ovan!

                  Börja med att testa kranvattnet och gå in på din kommuns hemsida, "VA-verket" eller vad det heter i din kommun, och kolla vad man gör med vattnet för att skydda kommunens vattenledningar.
                  Jag vet att "VA-verket" (kanske heter det "Miljö och kretslopp"?) här i Göteborg buffrar upp pH till Tanganika, Malavi och Gotladskvalitet, ett pH-värde som det utan tekniska hjälpmedel är väldigt svårt att få ned till lätt surt att hålla och odla Sydamerikanska ciklider och andra i.

                  Man kan köpa trädgårdstorv, ogödslad, i bygg- och trädgårdsbutiker. Ibland har man turen att finna denna torv pressad till plattor eller kuber, som man kan skära bitar att lägga i filtret. Torv i "lösvikt" lägger man i en nylonstrumpa, stay-ups är lättast att använda...
                  Men med buffrat vatten så blir pH sänkningen med torv bara tillfällig.
                  Vattenberedningsanläggningar med semiperiabla membran är väl effektiva då bara just H2O tillåts passera, men dessa är dyra.

                  Sedan kan jag tycka att ytterfilter är ett minne blott för min del. Ett jäkla sölande och luftande med vresiga pumpar som suger luft, slangar som läcker och utsölat vatten som förstör parkettgolvet.
                  Himla bekvämt med innerfilter där även doppvärmaren sitter skyddad. Sedan är väl Juwels patent inte helt optimalt, men på god väg.
                  Senast redigerad av Björn J.; 20 November 2017, 14:58.

                  Kommentar

                  • robertn83
                    • October 2017
                    • 58

                    #10
                    PROBLEM med ytterfiltret. Tänkte ju sätta den i Juwels ”kassett” i akvariet. Men böjen på Eheims rör är för snäv, får inte ner utsuget här. Bifogar bild.
                    Tips fr er som hade gjort detta?

                    Kommentar

                    • robertn83
                      • October 2017
                      • 58

                      #11
                      Följdfråga; tror ni att det spelar någon roll om jag kapar utröret 2 cm? Får inte plats på kortsidan annars. Tänker att det i så fall blir ett annat motstånd för pumpen som kanske är dumt.

                      Edit: Jag gjorde som ovan, men tycker det är för strömt i akvariet nu. Skalarerna ”sveps” liksom med trots att de är mitt i akvariet och växterna rör sig ”oroligt” mycket.
                      Kan jag sänka flödet genom att helt enkelt borra fler hål i röret?
                      Senast redigerad av robertn83; 23 November 2017, 19:52.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...