Vattenproblem efter SeraNematol-behandling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobisgrisslan
    • October 2017
    • 5

    Vattenproblem efter SeraNematol-behandling?

    Hej! Nybörjare söker råd/diagnos av mer erfarna akvarister!
    54-literskar, igång sedan årsskiftet, bra uppstart, inga problem - fram till sommaren och in i hösten då huvudinvånarna i guppygänget en efter en magrade av och tynade bort, de flesta med trådig avföring hängande. Slutsats: nematoder i akvariet. Åtgärd: behandling 2 gånger med SeraNematol, båda behandlingarna enligt instruktion följda av 80% vattenbyte.
    Med behandlingarna gjorda inte längre några guppys kvar i karet, utan bara 2 små iriatherina werneri ("fjärils-segelfisk"), 2 pansarmalar och en siamesisk algätare.
    Igår, 3 dagar efter sista 80%-iga vattenbytet, införhandlades ett nytt gäng guppys, 7st.
    2 av dem såg "hängiga" ut, 3 "passiva" och 2 normala under gårdagen, och 1 hann dö innan kvällen.
    Nu söndag förmiddag är 1 döende, 4 "passiva/hängiga" och en normal (dvs livlig).
    Övriga fiskar verkar må bra.

    Det verkar alltså som om guppyna inte alls mår bra i akvarievattnet, och frågan är då varför?
    Kan "symptomen" visa på för höga nitritvärden?
    Och bör jag då göra större vattenbyte igen?
    Eller tillsatte jag nya fiskar för kort efter så stort vattenbyte? (det förra 80%-iga bytet skedde för tre veckor sedan).
    Eller har något annat gått galet?

    Tack på förhand!

  • Delta2004
    • November 2016
    • 77

    #2
    Läste att butikguppies är kända för att dö som flygor (då de är inavlade) och att man få friskare fiskar om man köper från privatpersoner.
    Var de nya fiskarna korrekt inkoppade?

    Kommentar

    • Tobisgrisslan
      • October 2017
      • 5

      #3
      Hej och tack för svar!
      Hm, antagligen inte... lät dem ligga i påse i kar en halvtimme, fyllde sedan på med lite karvatten två gånger och släppte sedan ut dem... en kanske för slarvig introduktion (men har funkat tidigare)?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Delta2004
        Läste att butikguppies är kända för att dö som flygor (då de är inavlade) och att man få friskare fiskar om man köper från privatpersoner.
        Var de nya fiskarna korrekt inkoppade?
        Det där är klart överdrivet. Visst massodlade är i genomsnitt något känsligare än hemmaodlade men det är ingen jätteskillnad.
        Inkoppningen som gjordes var väl inte heller direkt felaktig.

        Har du testat nitriten.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Tobisgrisslan
          • October 2017
          • 5

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Det där är klart överdrivet. Visst massodlade är i genomsnitt något känsligare än hemmaodlade men det är ingen jätteskillnad.
          Inkoppningen som gjordes var väl inte heller direkt felaktig.

          Har du testat nitriten.
          Hej Kjell och tack för svar!
          Nej, jag har inte testat nitriten; ska skaffa mätstickor och göra det så fort som möjligt!

          Jag funderar ju på om SeraNematol-behandlingen liksom rubbar cirklarna i akvariet, det verkar ju vara ett rätt kraftfullt medel?

          Kommentar

          • Tobisgrisslan
            • October 2017
            • 5

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Det där är klart överdrivet. Visst massodlade är i genomsnitt något känsligare än hemmaodlade men det är ingen jätteskillnad.
            Inkoppningen som gjordes var väl inte heller direkt felaktig.

            Har du testat nitriten.
            Hej igen Kjell!
            Nu har jag testat nitriten, och resultatet blev testets näst lägsta värde: 10-24 mg/L - men kanske är även detta för högt; kan det vara så?!

            Kommentar

            • Tobisgrisslan
              • October 2017
              • 5

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Det där är klart överdrivet. Visst massodlade är i genomsnitt något känsligare än hemmaodlade men det är ingen jätteskillnad.
              Inkoppningen som gjordes var väl inte heller direkt felaktig.

              Har du testat nitriten.
              Ursäkta mig, jag läste fel: det är nitratvärdet (NO3) som av testet bedöms vara 10-24 mg/l.
              Nitritvärdet bedöms bara på en tvåvärdig skala "ok" eller "inte ok", och vad jag kan se faller resultatet inom "inte ok"... (Aquavital Multitest med stickor, kanske inte det bästa...)

              Nå, jag har läst dina kommentarer i tidigare trådar på samma tema, Kjell, och förstår att du förordar att jobba upp bakteriekulturen mer än stora o/e täta vattenbyten mer än rent akut. Och det låter ju vettigt för en långsiktig lösning förstås. Frågan är, om man tillsätter medel för att utveckla bakteriekulturen, hur lång tid tar det att nå resultat? Jag tänker förstås på min guppyar och om det finns chans för dem att klara sig genom den tid som krävs för att kanske sedan repa sig (med status enligt ovan).

              Fortsatt tack för svar!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Nä, stickor är ibland inte helt tillförlitliga.

                Det finns olika bakteriekulturer och de verkar på olika sätt och olika snabbt. Exempelvis Dupla Bacter i dubbel dos tar bort nitrit på någon timme, även att krama ur filtermaterialet från ett innerfilter som sitter i ett väl ingånget akvarium i bra balans funkar på någon timme.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Live2Ride
                  • January 2014
                  • 312

                  #9
                  En sak jag kommit fram till är att för mjukt vatten kan ge liknande problem med både endler och guppy(kanske även andra levandefödare?). Testa buffra KH i första hand med t ex bikarbonat.
                  /Lars

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    För ett antal år sedan, så var det några av oss här som hade stora problem med Camallanus (smitta från Bolivianska fjärilsciklider just då) För min del, så dog alla räkor + mindre fiskar efter medicinering. En del hade inte lika stora problem, varför är svårt att säga. Jag tycker, att du ska ha is i magen ett tag, men kolla resterande fiskar hur dom ser ut i analen. Självklart så blir det obalans i karet efter (alla) medicineringar.
                    Vet inte om mjukt vatten kan ställa till det för guppy/endlers, men det kanske någon annan kan svara på.
                    Hoppas att det löser sig till slut .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Live2Ride
                      • January 2014
                      • 312

                      #11
                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Vet inte om mjukt vatten kan ställa till det för guppy/endlers, men det kanske någon annan kan svara på.
                      Det har som sagt löst mina problem med avmagrande endlers. Och även flera andra i våran stad. Vi har väldigt lågt KH och GH. Så JA. Det kan ställa till det för guppy och endlers.
                      /Lars

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        [QUOTE=Inger H;n2373857]
                        Ursprungligen postat av Live2Ride

                        Det har som sagt löst mina problem med avmagrande endlers. Och även flera andra i våran stad. Vi har väldigt lågt KH och GH. Så JA. Det kan ställa till det för guppy och endlers.[/QU
                        Så härligt att det har löst sig för er - toppen

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #13
                          Trådig avföring är ett generellt symtom på att nåt inte är rätt. Om det ska vara camallanus ska du se tydliga, spetsiga, ofta ganska röda maskar som sticker ut.

                          Om stickan antyder något höjt nitrit i ett så pass gammalt kar är det förmodligen nåt som utlöst denna tillfälliga topp. Typ som att en fisk dött som du inte sett som ruttnat. Sånt händer och oftast märker man det inte heller eftersom det går över av sig själv om filtret kan hantera det. Annars blir det lätt en kedjeeffekt om flera fiskar dör, något som jag gissar hänt dig. Sluta mata, sug bort allt löst organiskt material, byt vatten, eventuellt lite salt och sen bara hålla koll. Går det öka syrehalten tex genom att tillsätta luftsten eller rikta utblåset från pumpen mer mot ytan är det till hjälp också.

                          Måste tillägga att det finns preparat som kan lösa den akuta fasen men det har ni ju redan nämnt. Något typ av vattenberedningsmedel typ sera aquasafe kan nog förespråkas också men jag har själv inte så stor koll då jag brukar försöka lösa grejer den "naturliga vägen". Därmed inte sagt att medel är dåligt.
                          Senast redigerad av Moving Waves; 11 November 2017, 21:06.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • Nya akvarist
                            • November 2017
                            • 5

                            #14
                            Ursprungligen postat av Inger H
                            För ett antal år sedan, så var det några av oss här som hade stora problem med Camallanus (smitta från Bolivianska fjärilsciklider just då) För min del, så dog alla räkor + mindre fiskar efter medicinering. En del hade inte lika stora problem, varför är svårt att säga. Jag tycker, att du ska ha is i magen ett tag, men kolla resterande fiskar hur dom ser ut i analen. Självklart så blir det obalans i karet efter (alla) medicineringar.
                            Vet inte om mjukt vatten kan ställa till det för guppy/endlers, men det kanske någon annan kan svara på.
                            Hoppas att det löser sig till slut .

                            //Inger
                            Nu har jag problem med den där camallanus. Mina guppisar börjar må dåligt en och en. I karet fins 10 neon tetror 10 guppysar och en betta. Kan det smitta till bettan också? Och jag ger oftast micro worm till fiskarna undrar att kan det vara ursaken ?

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Ja, camallanus kan smitta alla fiskar tyvärr, jag har själv aldrig matat med micro worm men tror inte att det kan vara orsaken.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...