Infusioner problem!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Citronmix
    • October 2017
    • 20

    #16
    Har är en video när ja filmar runt lite.
    dock syns inte denna via "dimma" som är . Men men ser ju hur grumligt och grönt det är.
    efter mörkläggningen har jag som sagt inte haft tänt mer än max 7 timmar/dag. Och varit extremt snål med maten

    Kommentar

    • hivemindhermit
      • September 2017
      • 214

      #17
      Länken leder till youtubes förstasida, försök igen!

      Min gissning är fortfarande att det handlar om bakterieblomning. I så fall kan UV-filter hjälpa, men jag personligen skulle snarare vänta. Bakterieblomningen sker för att det finns mycket för bakterierna att äta. Det kan t.ex. ha kommit en del med växterna du introducerade. Ett UV-filter dödar bakterierna men tar inte hand om grundproblemet, alltså att det finns överskott på näring. Bakterier är nyttiga, det är bakterier som skyddar ens fiskar från att skadas av sin egen avföring!

      Hur som helst: Om en hela tiden håller på och parerar alla skiftningar i vattenmiljön får den ingen chans att stabiliseras. Så om jag var du skulle jag göra delvattenbyten och hålla rent. (Du sköljer väl inte filtret i kranvatten, förresten? Det är i filtret en vill att bakterierna ska bo, så det ska en vara försiktig med!)

      Hur mår växterna? Vad är det för sorter? Det finns en del akvarieväxter som inte tål att en gräver ned rötterna på dem; då börjar de ruttna och då blir det ännu mer mat till bakterierna.
      /Alex
      375 + 112 liter drömmar

      Kommentar

      • Citronmix
        • October 2017
        • 20

        #18
        Jag gör ett nytt försök.. videon heter "akvarium pp" och är längst upp.
        angående växterna vet ja inte vad dom heter faktiskt men kan ta kort på dem. Om dom inte syns i videon dvs.

        Kommentar

        • Citronmix
          • October 2017
          • 20

          #19
          Ja du kanske har rätt i att jag ska vänta ett tag och se om det blir bättre.

          jo korkad som ja va så gjorde ja rent filtret för ca 2 veckor sedan i vanligt vatten efteråt fick ja ju reda på att man verkligen inte skulle göra så.

          Kommentar

          • hivemindhermit
            • September 2017
            • 214

            #20
            Okunskap är inte samma sak som dumhet! Tittade på videon, så grönt vatten är nog snarare alger än bakterier. Orsaken är dock densamma, alltså övergödning. Ta det lugnt som sagt. Snåla med maten, dämpa belysningen om du kan, gör delvattenbyten - och passa på och läs på lite mer under tiden!

            Jag skulle vilja passa på att tipsa om att fundera på fisksammansättningen. Både sorgmanteltetra och kilfläcksrasbora är stimfiskar. De mår bättre och blir mycket roligare att titta på om en håller dem i större stim - sex stycken brukar vara det minsta rekommenderade. Kanske satsa på ett större stim av den ena eller andra sorten, snarare än att blanda? Sen är det bra att veta att guramis är starkt revirhävdande när de leker, så om en har mer än ett par kan det bli bråk. När jag kollar upp flying fox står det att även de är territoriella, och kan bli elaka mot andra fiskar - dessutom blir de 15 cm långa. Bra att ha i åtanke för framtiden! Alltid bra att kolla upp de fiskar en är nyfiken på ordentligt så att en vet att de funkar tillsammans med varandra.
            ​​​​​
            /Alex
            375 + 112 liter drömmar

            Kommentar

            • hivemindhermit
              • September 2017
              • 214

              #21
              Ett bra tips för att dämpa belysningen är förresten att skaffa flytväxter! De tar ju dessutom upp näring så algerna får mer konkurrens.
              /Alex
              375 + 112 liter drömmar

              Kommentar

              • Citronmix
                • October 2017
                • 20

                #22
                Några flytväxter ska införskaffas. Hur ofta ska jag göra delvattenbyte?vad lång tid brukar det ta för såna här problem att rätta till sig? Om det inte blir bättre vad gör ja då?

                jag har ett akvarium till som inte är i bruk som ja kan starta om det skulle uppstå oklarheter mellan några fiskar. Isåfall får ja dela på dem.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #23
                  Du kan ju även fuska med ett UV-filter, det tar både infusioner och flytande gröna alger (om jag inte minns fel).

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Citronmix
                    • October 2017
                    • 20

                    #24
                    Ja funderade på en Sak , om man skaffar en sån uv pump ska man ha båda pumparna igång då eller ska man stänga av orginal pumpen medan uv pump är igång?

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #25
                      Ursprungligen postat av Citronmix
                      Ja funderade på en Sak , om man skaffar en sån uv pump ska man ha båda pumparna igång då eller ska man stänga av orginal pumpen medan uv pump är igång?
                      Nu minns jag inte riktigt hur jag gjorde; men du kan nog ha bägge pumparna igång.
                      Ett Uv-filter är ganska så dyrt, men en del Zoobutiker brukar hyra ut dessa - eller så kanske du känner någon som har ett som du kan låna .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2883

                        #26
                        Man bör inte stänga av befintligt filter när man tillsätter ett UV-filter. Infusorier kan annars leva kvar i det befintliga filtret, så det är bra att allt vatten cirkulerar. Det man bör vara vaksam på är att UV-filtret har tillräcklig effekt, till ett 240l bör man nog välja ett filter med iaf. 9-11W UV. Men då är infusorier/algblommning borta på ett dygn eller så. Jag har aldrig sett att problemen kommit tillbaka direkt efter användande av UV-filter, men man kan ju låta det gå ett par dagar extra även om vattnet är klart och verkar fritt från infusorier.

                        Kommentar

                        • Citronmix
                          • October 2017
                          • 20

                          #27
                          Ja la en beställning på ett uv filter. Petworld.se hade hyfsade priset på en pump. Hoppas detta hjälper då det ser hemskt ut i akvariumet nu

                          Kommentar

                          • MonkanS
                            • December 2011
                            • 861

                            #28
                            Läser här om ditt problem. Jag skulle vilja säga som så... ta det coolt. Det där kommer ett ge sig vartefter även om det tar lite tid. Jag hade problem med alger och grönvatten av olika slag när jag startade upp mitt för några år sen. Nu har jag inga som helst problem med sådant. Allt är i balans. Delvattenbyte 1 gång i veckan. Mat en gång om dan. Utan mat nån gång då och då. Speciellt om de fått festa på nåt gott som tex räkrom eller gröna ärtor, då får får de fasta dagen efter. Glasrutorna får jag förstås skrapa rent från alger ibland. Lite alger ska det ju finnas i ett välbalanserat kar.:

                            Hav tålamod och...Simma lugnt.... :-)
                            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                            Kommentar

                            • Lilla Damen
                              • February 2008
                              • 2649

                              #29
                              Håller med ovanstående. Ju snabbare man "härjar" med ett akvarium... desto fler problem kan man få. Lycka till ...
                              Före-efter bilder är alltid kul… så här kommer två :) . Diskoteket vecka 31… Då innehöll det – förutom ”gröna” cryptocoryne… som egentligen ska vara rödbruna -, …

                              Kommentar

                              • Citronmix
                                • October 2017
                                • 20

                                #30
                                Jag gjorde som så att jag beställde en uv pump och två dagar senare är vattnet kristallklart. Är super nöjd, och har nu tagit bort uv pumpen så får vi se om det håller sig. Måste bara skaffa lite nya växter då dom tog stryk vid senaste mörkläggningen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...