Infusioner problem!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Citronmix
    • October 2017
    • 20

    Infusioner problem!!

    Hej. Är ny här.. Ja har googlat ihjäl mig och ger snart upp..
    jag har ett 240L akvarium startat för ca en månad sedan..
    för en vecka sedan blev vattnet grumligt och vit möjligt då hade ja i crystal clear och mörklade i 3 dagar och allt va perfekt men efter 2 dagar är det samma igen!! Hur ska ja göra??
    total omstart?
    sälja allt?
    Alla vatten värden är dock helt perfekta.
    känns som ja ger upp :/
    nån som kan komma med tips.
    mvh
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Jag har aldrig drabbats av detta under alla år men ta det lugnt för det skadar inte akvariets invånare. Mitt tips är att packa ett innerfilter med filtervadd och köra i akvariet och sen skölja ur vadden varje dag! Har du haft belysningen på timer och belyst karet max 12 tim per dygn?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Citronmix
      • October 2017
      • 20

      #3
      Taxk för svar. Efter att jag mörklagt akvariumet så har det varit tänt max 5-6 timmar per dag och mat har dom knappt fått. Innan hade jag tänt längre. Kommer det ta bort alla infusioner?
      kan du förklara lite mer ingående hur jag ska göra ? Ska ja sätta i en extra pump?
      eller beställa uv lampa som tydligen ska funka?
      om det är något som måste köpas så länka gärna
      det är ett juwel 240L h
      ja har . Där sitter pumpen fast på insidan i glaset.

      Kommentar

      • hivemindhermit
        • September 2017
        • 214

        #4
        Vad har du i akvariet vad gäller växter, fisk osv? När tillsattes det?
        /Alex
        375 + 112 liter drömmar

        Kommentar

        • Citronmix
          • October 2017
          • 20

          #5
          Jag har 4 st riktiga växter. (En dog efter mörkläggning) så den togs bort) några stenar som gömställen, och lite andra stenar som dekoration. 4 st malar ,två Flying fox, 3 st gurami, några sorgmsnteltetra, och några röda guldfiskar, och två st som jag inte vet namnet På, dom är randiga gula och svarta.

          tyvärr tillsattes allt ganska omgående när ja startade akvariumet. (Är nybörjare) fick sedan reda på att man skulle avvakta ett tag tills akvariumet fått vara igång ett tag

          Kommentar

          • hivemindhermit
            • September 2017
            • 214

            #6
            Då skulle jag avvakta ännu mer. Vattnet kan bli mjölkigt av att bakteriefloran är i flux. Den kraschar och sen när den växer till sig blir vattnet sådär. Testa att ge det en chans att stabiliseras.

            Väldigt mycket fisk i ett nystartat akvarium, ja. Är du säker på att guldfiskarna är guldfiskar och inte slöjstjärtar? Guldfiskar blir nämligen väldigt stora och är inte lämpliga för sällskapsakvarier med mindre fiskar. Även slöjstjärtar blir större än en kan tro.

            ​​​​Om de randiga fiskarna är tigerbarber kanske du ska överväga att omplacera dem/lämna tillbaka till affären. Tigerbarber är stimfiskar och dessutom inte så bra kompisar med fiskar med långa fenor och spröt som t.ex. gurami.
            /Alex
            375 + 112 liter drömmar

            Kommentar

            • Citronmix
              • October 2017
              • 20

              #7
              Okej hur länge ska ja avvakta utan att göra något?
              jag googlade lite och guldfiskarna heter tydligen kilfläcktstetra eller något inte helt 100 men dom ser ut så. Och dom randiga fiskar heter Botia enligt Google. Såna bottenätare.

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                #8
                Är det dessa fiskarna du menar?


                Kommentar

                • Citronmix
                  • October 2017
                  • 20

                  #9
                  Precis. Dom fiskarna är det

                  Kommentar

                  • Citronmix
                    • October 2017
                    • 20

                    #10
                    Kan man inte lägga upp bilder här så kan ni få se? Står bara att ja kan länka. Ja tycker det blir värre hela tiden så vet inte vad ja ska göra :/

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13123

                      #11
                      Finns ju gratissidor där du kan skaffa konto och ladda upp bilder sen lägger du en länk dit. Men bäst tycker jag är ett videoklipp som du tankar upp på youtube och länkar hit!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Citronmix
                        • October 2017
                        • 20

                        #12
                        Här är en länk. Ja laddade upp bilder på garaget.org. nu ser det inte så illa ut på bild. Men man ser inte ens bakgrundsbilden ja har bakom akvariumet

                        Kommentar

                        • Citronmix
                          • October 2017
                          • 20

                          #13
                          Såhär såg det ut i början. Kristallklart

                          Kommentar

                          • hivemindhermit
                            • September 2017
                            • 214

                            #14
                            Fortfarande svårt att avgöra vad det kan vara. Kan du ge en mer ingående beskrivning av hur du gjort i ordning akvariet, exakt vad du använt för produkter, vad du matar med, och så vidare? Så länge vattenvärdena är bra och fiskarna verkar pigga behöver du inte oroa dig, bättre sitta lugnt i båten! Så kan vi gå till botten med problemet ett steg i taget.
                            /Alex
                            375 + 112 liter drömmar

                            Kommentar

                            • Citronmix
                              • October 2017
                              • 20

                              #15
                              Alla produkter är köpta på perworld, vanliga svarta stenar till botten.
                              Dom 2 första veckorna använde jag bara "plast" växter men då fick jag massa alger och googlade lite och då fick ja reda på att det är väldigt bra att använda riktiga växter pga algväxt osv. Så riktiga växter införskaffades och allt blev jätte bra i ca 1 vecka. Då blev vattnet helt grönt och typ en vit dimma bildades i vattnet. Jag mörklade i 3 dagar och vattnet blev väldigt mycket bättre.en del växter tog dock hårt på detta. Men redan dagen efter började det bli grumligt igen och nu blir det bara värre.
                              Maten ja använder är fling foder, premium vita flake- mix står det på burken.
                              till malarna ger jag algae wafers, tabletter som sjunker till botten.
                              Alla fiskarna tillsattes redan under dom 2 första veckorna tyvärr, men det visste ja inte då.
                              jag ska försöka få lite bättre bilder.

                              funderar på uv filter ? Enligt Google ska detta hjälpa, vad säger ni?
                              ska ja köpa något medel?
                              mörklägga igen?
                              avvakta? Hur länge isåfall?
                              göra vattenbyte?

                              kom med tips

                              Kommentar

                              Arbetssätt...