pH-värde med rot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Delta2004
    • November 2016
    • 77

    pH-värde med rot

    Hej,
    läste nyligen att rötter sänker pH värde. Jag har redan en mindre mangrove rot. Planerar snart att lägga till en stor mangrove-rot.
    Jag har fiskar som betraktas som känsliga (neon regnbåge) som vill ha 7-8 i pH.
    Jag mätte på ett ungefär med stickor och gissar att ph ligger kring 7,0 i akvariet nu (fylld med kommunalt vatten i Västerås).
    Min fundering är - jag kan behöva mindre stenstöd till roten. Jag har hemma några vita rundsten från Gotlands strand, dvs ev kalksten. Kan det vara bra ide att köra dessa ihop med roten så att pH inte blir för låg? Typ att de kompenserar varandra? Vad säger ni som kan detta?
    Tack!
    Edit - läser vidare och ser nu att även Easy Carbo som jag använder sänker pH...
    Senast redigerad av Delta2004; 21 September 2017, 12:07.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Har aldrig märkt att mangroverötter ändrat pH nämnvärt. Däremot kommer nog kalkstenen kanske att höja pH något. Men införskaffa droptest för bättre mätnogranhet.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Håller med Sleaper, jag har proppat mina kar med rötter för att sänka PH, men med 0 resultat.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        ALLA rötter sänker pH, men det varierar mycket. De flesta sänker väldigt lite, medan andra kan sänka rätt rejält.
        Vad har du då - ja det enda som är säkert är att det inte är "mangrove" . Mangroveskog är nämligen skyddat nästan över allt så det säljs minimalt i handeln och det är i så fall svindyrt. Man kan ju då undra varför det mesta akvarieträ säljs som mangrove. Sannolikt pga av att detta var det särklassigt vanligaste träet i handeln för väldigt länge sedan, men sen när detta trä stoppades så fortsatte man av gammal vana att kalla de nya träd som såldes för mangrove trots att det inte var detta.

        Så jag uppmanar dig att mäta dig fram till hur mycket ditt trä påverkar vattnet.

        Kalksten höjer för övrigt inte pH över ca. 7,6.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2883

          #5
          Haft olika rötter i akvarium sammanlagt i minst 30år. Redmoore, mfl. och har aldrig märkt av att pH blivit mätbart lägre av detta, även om det många gånger varit önskvärt. Men vi har väl olika erfarenheter och andra parametrar kan ju påverka som fiskbelastning, delvattenbyten, övrig inredning etc. Men att ha som förhoppning att pH sänks bara för att man stoppar i rötter är ingen väg att gå.

          Kommentar

          • Delta2004
            • November 2016
            • 77

            #6
            Hej och tack för era svar!
            Jag testade idag (med stickor) både vatten i akvariet och i baljan där roten ligger nu (i en vecka). Dessa gav samma pH utslag, och båda något lågt (ca 6,5-6,7 min gissning). Så roten verkar inte påverka så mkt, men lite högre pH skulle nog vara bra. Ska nog lägga i några stenar då jag ändå ligger lite lågt.
            Jag är medveten att stickorna är inte helt pålitliga och ge svar på ett ungefär, men att köpa in droptest som jag kommer att använda ett par gånger känns lite onödigt.
            :-)
            Roten är "mangrove"-typ förstås, inte äkta mangrove, inköpt på ett akvariebutik

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #7
              Du ska mäta KH (karbonathårdhet) Det värdet talar om för dig om rötterna kommer sänka PH. Ett KH på minst 4-5 är önskvärt för det gör Vattnet stabilt och PH håller sig stabilt och går egentligen bara att sänka med hjälp av Co2 eller PH-sänkande preparat. Har du ett lågt KH på 1-3 så är det viktigt att göra delvattenbyten "varje" vecka eftersom KH kan sjunka med tiden eftersom nitrifieringsprocesser förbrukar karbonat. Och går KH ner för lågt kan det resultera i en PH-krasch och då är det gonatt för fisken...
              Senast redigerad av åheim; 22 September 2017, 15:28.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Delta2004
                • November 2016
                • 77

                #8
                Enligt samma teststickor så ligger KH på ca 6. GH är ca 5. Vattenbyte veckovis!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #9
                  GH (totalhårdhet) brukar normalt vara högre än KH så dessa provsvar skulle jag inte lita på...
                  Senast redigerad av åheim; 22 September 2017, 16:38.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    GH (totalhårdhet) brukar normalt vara högre än KH så dessa provsvar skulle jag inte lita på...
                    Ja normalt är det så, men faktiskt så kan KH ibland vara högre än GH. Hur det kan ske vet jag inte, någon kemist förklarade detta för mig en gång. Jag har dock glömt bort det, eller så var det för krångligt för att jag skulle fatta
                    Oavsett vilket så är KH ibland högre än GH, men detta var ju ett sidospår på frågan.

                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...