Något händer med fiskarna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas1978
    • November 2014
    • 54

    Något händer med fiskarna

    Hej
    Har ett 540l kar som varit igång ett antal år. Men det är något skumt som kanske någon kan hjälpa mig med.
    När jag köper nya fiska så mår de prima och växter fint. Ett tag.
    Sedan efter lite varierande tid, men alltifrån till några månader till något år så börjar det hända saker.

    Först verkar de tappa aptiten, sen magrar de av och ser lite vissna ut för att sedan en ytterligare tid dö.
    Kan inte se någon sjukdom på dem och det har drabbat alltifrån skalar till palletciklid och svärdbärare.
    Det verkar vara någonting som de inte tål under en längre tid som ställer till det. Det rör sig vanligen om ganska stora välvuxna fiskar innan fenomenet sätter in.
    Det är bara en åt gången så att säga som dör, så ingen generell epedemi. Övriga fiskar ser ut att må väl (ett tag då...)

    Jag har kommunalt vatten och tillsätter PMDD i små doser ibland. Kör även CO2 mäsk under perioder.
    Byter vatten regelbundet, säg 1/4 varannan vecka eller så. PH ligger på ca 7.6 enligt min mätare. Kranvattnet ligger runt 7.8.

    Kan det vara för högt PH som gör att fiskarna över tid inte klarar detta, eller något annat.
    Har ingen som helst ide vad det är för fel.

    \jonas
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Då skulle jag öka vattenbytena till 50% varannan vecka och göra ett uppehåll med PMDD och Mäsk och se tiden an...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #3
      I och med att det bara är en fisk som dör åt gången så tror jag inte det har med någon epedemi att göra. Har du någon fisk som levt längre än alla andra, alltså en fisk som hängt med från början och överlevt "resans gång" och som är lite tuffare än andra?
      Vad jag tänker på är ett liknande fall jag hade för massa år sedan. Starka fiskar dog en efter en över lång tid, likt dina. Däremot hade de skador. Det visade sig sedan att det var en kraftigt dominant Egyptisk Munruvar-hane som var orsaken. Som jag tolka det var han Alfa i akvariet, och troligtvis dödade eventuella uppkommande Alfa-fiskar.
      Vill tillägga att jag var ung och oerfaren akvarist då. Hade att 100 liters med fisksoppa. Något trångbott och inte optimalt för så pass tuffa ciklider som Egyptisk munruvare. Kanske var det mer akvariets storlek som var orsaken. Du har ju ett 540. Men ändå, bara en ide jag får när jag läser din fråga. Finns likheter.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Vid sjukdom i karet så dör ju vanligtvis en fisk i taget och bara inom en art! Nu rör det sig om flera arter och då kan det vara pga fel/dåligt foder, för få/små vattenbyten, dålig biologisk filtrering, stress mm. Om dem magrar av skulle jag misstänka tarmflagellater pga stress dåligt foder dålig vattenkvalite... tänk lite omkring det och skriv gärna om filtrering foder osv.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Jonas1978
          • November 2014
          • 54

          #5
          Filtrering är ett externt Eheim 2073 pro samt ett intern Eheim (minns inte modellen nu, men deras största). Det interna sitter bakom bakgrunden så det blir inte orkan i akvariet. Det borde vara välfiltrerat. Behöver inte rengöra dem speciellt ofta. 2 ggr/år eller så på det externa. Något oftare på det interna. Men jag tar dem inte samtidigt.
          Fodret består i huvudsak av torrfoder, något tysk märke (är inte hemma nu så jag kan kolla vad det heter).
          Ibland slänger jag i röda mygglarver.
          Just nu är det ganska lite fisk i karet så det är inte överbefolkat på något vis. Jag har två stora silverhajar som simmar frekvent runt, men de är inte på någon annan fisk. Palletterna är också stillsamma av sig.

          Vad tror ni skall jag prova en annat fabrikat av torrfodret?

          \jonas

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Silverhaj är väl ändå ganska störande med sitt farande....? Kan ju vara värt att byta foder och gärna flera olika så det blir variation! Röda mygg... det skulle jag direkt sluta med eftersom de kan innehålla mycket bakterier! Levandefördare har för mig mått mycket bra av få algwaffers (det uppskattar nog paletterna också) lite då och då och mest vegtabiliska flingor. Dr Bassleer`s foder tycker jag har funkat bra också och verkar hålla en hög kvalité. Vill du sen ge färskt/fryst foder så är det bättre att ge cyclops t.ex. istället för röda mygg.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              #7
              Japp, bort med de röda myggen.

              Kommentar

              • Jonas1978
                • November 2014
                • 54

                #8
                Vitakraft heter märket på maten jag ger till 95%, vanligt flingfoder.
                får väl prova att köpa något annat och se.
                det lär ju ta ett bra tag innan jag ser någon skillnad.

                ingen som tror pH är på för hög nivå eller nåt annat jag borde mäta?

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jonas1978
                  får väl prova att köpa något annat och se.
                  Om du vill byta foder så måste jag föreslå NLS, New Life Spectrum Cichlid Formula. Funkat kanon för mig i många år. Jag maler de 1mm pelletsarna i en vanlig kryddburkskvarn från ica.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...