Hur funkar bakteriekultur på flaska egentligen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kattguld
    • January 2014
    • 39

    Hur funkar bakteriekultur på flaska egentligen?

    Jag har hört lite olika grejer om dessa preparat, angående om de faktiskt fungerar eller ej, men jag har aldrig riktigt förstått det.
    Hur överlever väldigt syrekrävande (?) bakterier i en sluten flaska?
  • Wilhelm
    • October 2002
    • 604

    #2
    Vad har du hört och var? På facebook?
    Jag använder dessa och fungerar bra! Aldrig haft nitrit när jag använd dessa bakterier på burk/flaska. Alltid bra att ha hemma!
    Wilhelm
    Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
    www.ciklid.org www.aquafish.info

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Ursprungligen postat av Kattguld
      Jag har hört lite olika grejer om dessa preparat, angående om de faktiskt fungerar eller ej, men jag har aldrig riktigt förstått det.
      Hur överlever väldigt syrekrävande (?) bakterier i en sluten flaska?
      De innehåller en "modefierad" bakterie som annars inte finns naturligt i akvariet men den bryter ner ammonium och nitrit tills den ordinare bakteriestammen byggts upp. Denna "modefierade" bakterie har ingen näring i flaskan och bakterierna går in i dvala och förbrukar då inget syre och klarar sig då mycket länge i flaskan men vaknar till liv direkt i akvariet. Detta har jag fått beskrivet av en som tillverkar bakteriekultur och min beskrivning är väl i grova drag... Men att den funkar är det ingen tvekan om!
      Senast redigerad av åheim; 02 August 2017, 14:45.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Värt att nämnas att det finns lite olika sorter och de verkar på lite olika sätt. En del funkar t.ex. väldigt snabbt (har man nitrit i ett akvarium och sprutar i så är nitriten borta på någon halvtimma), medan andra är mer långtidsverkande - dvs de tar ett par dagar på sig för att funka fullt ut.
        Så fungerar gör dom definitivt men på olika sätt.
        Dessutom är det absolut ingen garanti för att det skall funka om man missköter akvariet grovt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kattguld
          • January 2014
          • 39

          #5
          Tack alla för svaren!

          Wilheim: Jag har hört att de inte fungerar på olika forum på nätet... tex akvariefisk.ifokus.se har en del underliga åsikter och idéer för sig ganska ofta. Just det här tyckte jag var konstigt eftersom jag upplever att jag har fått goda resultat själv med till exempel seras nitrivec men jag kom på mig själv med att faktiskt inte ha en susning om hur de fungerar, så då tänkte jag att det var bäst och fråga här för att få veta hur det egentligen ligger till.

          åheim: Åh, intressant! Det var ungefär det jag misstänkte - att de på något vis var i dvala. Att de var modifierade hade jag ingen aning om!

          Kjell Fohrman: Kan man på någotvis lista ut vilka preparat som verkar långsiktigt/direkt genom att kolla innehållsförteckningen och isåfall vad är det man ska titta efter?

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            För att återigen citera Lasse Forsberg:

            ''Om du inte kan köpa nitrivec - gå ut i närmsta skogsbacke - ta lite jord där (den innehåller nitrifikationsbakterier). Slamma ut det i vatten. Filtrera hela geggan genom ett kaffefilter (eller något annat fint filter). Du får då en vätska som du stoppar i ditt akvarie varje dag. Ta en 50-60 ml av vätskan varje dag. Bäst är att göra en ny lösning varje dag men det klarar sig en vecka i kylskåp. Detta är ett väl beprövat trick från förr i världen när man inte kunde gå till affären och köpa sig sitt nitrivec eller liknande..''
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Kattguld
              Kjell Fohrman: Kan man på någotvis lista ut vilka preparat som verkar långsiktigt/direkt genom att kolla innehållsförteckningen och isåfall vad är det man ska titta efter?
              Ja det bör stå åtminstone i instruktionen (om inte på förpackningen)

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Gaffel
                För att återigen citera Lasse Forsberg:

                ''Om du inte kan köpa nitrivec - gå ut i närmsta skogsbacke - ta lite jord där (den innehåller nitrifikationsbakterier). Slamma ut det i vatten. Filtrera hela geggan genom ett kaffefilter (eller något annat fint filter). Du får då en vätska som du stoppar i ditt akvarie varje dag. Ta en 50-60 ml av vätskan varje dag. Bäst är att göra en ny lösning varje dag men det klarar sig en vecka i kylskåp. Detta är ett väl beprövat trick från förr i världen när man inte kunde gå till affären och köpa sig sitt nitrivec eller liknande..''
                Bra och beprövat knep.
                Ett annat är att krama ur lite skit från filtermaterialet från filtret som sitter i ett annat akvarium
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...