Städning och ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blomman67
    • June 2013
    • 3

    Städning och ytterfilter

    Jag undrar hur mycket man måste städa sitt akvarium om man har ytterfilter, Eheim Ecco Pro 300 (2036).
    Normalt ska man ju byta vatten en gång i månaden eller som vissa säger lite varje vecka. Hur blir det om man har ytterfilter?
    Jag har ca 200 liter.
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #2
    Kvittar, det handlar inte om filter utan om att ha jämna nivåer av närsalter etc och det får man bara genom täta mindre vattenbyten.
    Det är omöjligt att svara på hur ofta du ska städa ytterfiltret, vi vet inte hur vilken belastning du har i karet. Troligen två gånger om året är lagom.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • blomman67
      • June 2013
      • 3

      #3
      Tack för svaret! Täta vattenbyten....betyder det en gång i veckan?

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1026

        #4
        Ursprungligen postat av blomman67
        Täta vattenbyten....betyder det en gång i veckan?
        Det är att föredra, då blir inte svängningarna i vattenkvaliteten så stora.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13130

          #5
          Hur täta byten beror ju på antal och storlek på fisk. Har du låg belastning (typ 15 neontetror i 200L) så funkar det nog med varannan månad men har du mycket fisk så kan det behövas varje vecka ca 30 - 50%. Ett effektivt filter ersätter aldrig vattenbyten men för den skull är det ändå viktigt med en bra biologisk filtrering. "städa" akvariet tycker jag man ska begränsa till att rengöra glaset och ta bort eventuellt stora döda växtdelar.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2891

            #6
            Generellt sett bör filtret göras rent oftare i början när akvariet är nystartat, beroende på att ansamlingen av slam är betydligt större i ett nystartat akvarium. Även delvattenbyten bör man göra tätare i början. Efter ett ca. halvår kan man göra det mer sällan men frekvent när miljön i akvariet stabiliserats och biologiska processer kommit på plats. Allt för att inte få för stor belastning av biologiska ämnen i början som belastar vattnet och ger upphov till alger etc.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13130

              #7
              jag håller inte alls med sleaper i detta fall. Ett nystartat kar anser jag man ska röra absolut så lite som möjligt! Det man ska göra vid nystart är att starta med lite fisk bara och mata ytterst sparsamt så att man inte överbelastar akvariet och kan låta det få bygga upp bakteriefloran i lugn och ro. Hålla på med massa vattenbyten och filterrengöringar skadar den bakteriestam som håller på att etablera sig och akvariet tar många steg tillbaka och uppstartstiden förlängs och blir en påfrestning för fisken! Det är en villfarelse att tro att kranvatten är ett exemplariskt vatten för fisk!
              Men tråden handlade ju inte om uppstart så jag ska inte älta detta mer.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2891

                #8
                Här är en video som förklarar rätt mycket angående skötsel och vattenkvalitet etc.
                Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13130

                  #9
                  Jag gillar att kolla såna där klipp men den där snubben va väldigt rörig och omöjlig att följa så jag stod inte ut...
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2891

                    #10
                    Jo, man kanske får kolla på den i bitar, för det är ett rätt långt klipp. Men det han säger är väldigt intressant och bitvis han formulerar det rätt bra och begripligt, även ifall det kanske blir något rörigt. Men man märker ju att dom nya profilerna inom aquascaping har en annan syn på det där med vattenbyten och rengöring av filter etc. Det där med att inte "röra filter" i början etc. känns som den gamla skolan.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13130

                      #11
                      Nja jag tycker det är den nya skolan faktiskt, att låta bli filtren alltså. I den gamla skolan fyllde man en behållare med filtervadd som man sen bytte titt som tätt och man hade en obefintlig insikt om den livsnödvändiga biologiska reningen för en hållbar fiskhållning. Vattenbyten var då också mest av ondo och det gjorde man typ nån gång per år
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      Arbetssätt...