vilken alg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Embla79
    • February 2017
    • 87

    vilken alg?

    I ett av mina akvarium har jag alger som jag inte vet vad det är. Har letat här och på nätet i stort, men hittar inte helt rätt.
    De ser ut som små vita tussar. De sitter enbart på framrutan. Är det penselalger? Det stämmer i form, men färgen tycker jag inte stämmer. Eller letar jag bara på fel sätt?
    De här algerna är inte nåt jättestort problem, inte än i alla fall. Hittills har jag tagit bort dem mekaniskt. Men är detta ett tecken på något allvarligt fel? Växterna växer bra, och vattenvärdena är inom de tillåtna parametrarna. Småottosarna rår inte på dem
    nyfiken på vilken sorts alg det är, hoppas nån kan svara.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Är ingen expert, men vita tussar tycker jag låter som mögel? De enda vitaktiga saker jag sett på mina rutor är pansarmalsägg, och ägg efter zebrasnäckorna, men de är ju inga tussar. Kan ju vara mögliga ägg? Ibland kan tofs/penselalger bli röda har jag märkt, men vita har jag aldrig sett.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Embla79
      • February 2017
      • 87

      #3
      Nej, det är alger. De är inte kritvita, tittade lite närmare, ljusa och skiftar i lite mörkare färg. Är nog penselalger ändå. Om inte Ottosarna lagt tjogvis med ägg på framrutan och ingen velat äta dem då

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ok, köp ett litet gäng siamesiska algätare, försvinner de mystiska vita tussarna då, så var det nog tofsalger
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Embla79
          • February 2017
          • 87

          #5
          Har funderat på det överlag. Men det är inget stort problem så jag skrapar bort dem när de kommer och Ottosarna måste ju få lite motstånd så de blir stora och starka

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ja, och siamensis kanske skulle konkurrera för mycket med dem, krävs väl inte så mycket för att ottosar ska tyna bort.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13127

              #7
              Gissar starkt på penselalger och de kan skifta i färg. Tycker man bara ska köpa fisk som man verkligen VILL ha och inte för att lösa ett tillfälligt problem, om nu alger hör till ett sånt (inte i min värld)
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Menade det mer som ett skämt, just för att siamensis är bra på att äta just tofsalger, och är det så'na så skulle siamensisarna i så fall visa det. Alger i måttlig mängd är ju inget problem, och tofsalger kan ju ge gömställen för yngel, och vara grogrund för små organismer som yngel kan äta. Men jag är själv rätt trött på tofsalger, då jag har haft "problem" med dem ett tag, och när de sätter sig på växternas blad är de ju mindre dekorativa, och väl inte särskilt bra för växterna. Dessutom så passar svärdplantor inte i skägg.
                Senast redigerad av Shepard; 23 July 2017, 20:41.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Embla79
                  • February 2017
                  • 87

                  #9
                  Just därför jag inte skaffat siamesiska algätare - inte nån fisk som tilltalar mig. Å andra sidan kan man bli glatt överraskad. Ottosarna köpte jag mest för att jag ville ha en mal och då jag inte hade så stort kar. De är mina favoriter nu tyvärr rätt känsliga som du säger, Shepard. Två av mina tre cocama gick bort men de vanliga verkar riktigt tåliga.
                  Nåja, fortsätter skrapa och tror som ni att det är tofsar. Rätt fina faktiskt. På svärdplantorna har jag problem med svarta, men det har jag alltid trott varit skäggalger?
                  skulle vara bra om listan här på zoopet hade bilder till. Artikeln som finns har ju bara några bilder på måfå.

                  Kommentar

                  • Embla79
                    • February 2017
                    • 87

                    #10
                    De svarta är dock i ett annat kar! Och där matar jag nog för mycket, så får väl skylla mig själv.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ja, jag vet inte, men jag tror i alla fall att de som sitter på växterna är samma som de som sitter på rutor och inredning, de finns där samtidigt i alla fall. Tofsalgerna sätter sig väl helt enkelt lite överallt. Jo, kanske också matar lite mycket.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Embla79
                        • February 2017
                        • 87

                        #12
                        Jag har försökt att mata varannan dag, men de ser så bedjande på mig och nu har jag pandabebisar däri som växer och är ständigt hungriga

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Har också haft i alla fall en pandaunge, tror jag i alla fall att det var, såg den bara snabbt. Tyvärr blev den nog mat. Har även haft yngel av pygmépansarmal

                          De pansarmalar jag har nu (panda, sterbai och "Venezuela black") har jag inte sett några yngel av än.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Embla79
                            • February 2017
                            • 87

                            #14
                            Jag flyttade mina i förrgår till det stora. Sex av nio ägg blev yngel som nu är drygt nio veckor gamla och riktiga charmtroll

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Köpte för ett tag se'n fyra Centromochlus perugiae, små söta malar som går att få lek av, så jag hoppas att det blir yngel av dem.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...